اين خبر در شهريور ماه 86، توسط رسانه ها اعلام و اثرات ناشي از آن در بسياري از بوق و كرناها دميده شد. برخي آن را حربه تبليغاتي و برخي آن را پله اي جهت دستيابي به اهداف سازماني خود قرار دادند. به هر روي اين طرح در حالي مصوبه اجرا از هيات دولت گرفت كه عملا در يك سال اول هيچكس نتوانست از بودجه 298 ميليارد توماني آن استفاده كند چرا كه عليرغم تاكيد بر لزوم اجراي آن هيچ رديف بودجه اي به اجراي اين طرح اختصاص پيدا نكرد. به هر حال پس از مدت ها گاهي سخن از حذف آن به ميان مي آمد، گاهي مي گفتند بايد اصلاح شود و بالاخره با پيگيري مطبوعات، منتقدان، نمايندگان مجلس و شعباني فرد استاندار مركزي اين طرح از ماده 18 بودجه گرفت و طبق آن معاونت نظارت راهبردي رئيس دولت موظف شد در قانون بودجه ساليانه، رديف مستقل بودجه اي براي طرح جامع كاهش آلودگي هواي اراك در نظر گيرد.
پس از انتشار اين خبر دوباره نويد فعاليت عمراني بيشتر در اراك ديوارهاي خسته اين شهر را اميدوار كرد اما...
برخی مطالب تازه ترین شماره «عطر یاس»
- مجبورم طرف دولت را بگيرم
- تاخير دو ساله در انتقال مشاغل مزاحم
- اولين شهردار ساروق معرفی شد
- كنسرت محمد اصفهانی در اراك برگزار شداما...
اين خبر در شهريور ماه 86، توسط رسانه ها اعلام و اثرات ناشي از آن در بسياري از بوق و كرناها دميده شد. برخي آن را حربه تبليغاتي و برخي آن را پله اي جهت دستيابي به اهداف سازماني خود قرار دادند. به هر روي اين طرح در حالي مصوبه اجرا از هيات دولت گرفت كه عملا در يك سال اول هيچكس نتوانست از بودجه 298 ميليارد توماني آن استفاده كند چرا كه عليرغم تاكيد بر لزوم اجراي آن هيچ رديف بودجه اي به اجراي اين طرح اختصاص پيدا نكرد. به هر حال پس از مدت ها گاهي سخن از حذف آن به ميان مي آمد، گاهي مي گفتند بايد اصلاح شود و بالاخره با پيگيري مطبوعات، منتقدان، نمايندگان مجلس و شعباني فرد استاندار مركزي اين طرح از ماده 18 بودجه گرفت و طبق آن معاونت نظارت راهبردي رئيس دولت موظف شد در قانون بودجه ساليانه، رديف مستقل بودجه اي براي طرح جامع كاهش آلودگي هواي اراك در نظر گيرد.
پس از انتشار اين خبر دوباره نويد فعاليت عمراني بيشتر در اراك ديوارهاي خسته اين شهر را اميدوار كرد اما...
اما مردم اين شهر هر چه بيشتر منتظر ماندند كمتر شاهد فعاليت در حيطه اين طرح بودند. در حالي كه بيشتر دستگاه ها مي توانستند به جز بودجه ساليانه خود از بودجه اين طرح نيز استفاده كنند ترجيح مي دادند به جاي به دنبال بانك عامل بودن و ضوابط خاص دستگاه هاي اجرايي در گوشه اي بنشينند و فقط به بودجه سازماني خود بسنده كنند و مصوبه 19 ماده اي طرح جامع را در سيكل اداري بانك ها و يارانه هاي دولتي به گوشه اي رها كنند، به اين ترتيب اجراي اين طرح كه زمان اجراي كامل طولاني ترين مصوبات آن 5 سال است، اكنون به رويايي سه دهه اي تبديل شده و برخي مسئولان از روي نااميدي و به دليل كندي كار اعلام مي كنند اين طرح شايد تا سي سال آينده به اتمام برسد. اما برخي دليل عدم اجراي آن را غيركارشناسي بودن برخي مصوبات مي دانند.
به عنوان مثال در رديف 14 جدول شماره يك پيوست تصويب نامه طرح جامع كاهش الودگي هواي شهر اراك در حالي به گازرساني شهرك توليد آجر ايبك آباد اشاره شده است كه به گواه بسياري از مسئولان اصلا خاك ايبك آباد براي توليد آجر مناسب نيست و هزينه حمل و نقل و انتقال خاك به اين منطقه بسيار سنگين است. بنابراين براي بخش خصوصي به صرفه نيست كه در اين منطقه فعاليت كند و يا در رديف 3 اين جدول احداث 20 جايگاه CNG در شهرستان اراك مصوب شده در حالي كه طرح جامع مختص به شهر اراك بوده است.
به هر حال از اين قبيل اشتباهات به كرات مي توان در آن مشاهده كرد. از سوي ديگر مشكل اجراي اين طرح تعاريف متفاوت سازمان ها از بندهاي در نظر گرفته شده است، به عنوان مثال در رديف 5 اين جدول به افزايش هزار دستگاه تاكسي گازسوز به حمل و نقل عمومي اراك اشاره شده است و در حالي كه شهرداري اعلام كرده با كمبود تاكسي مواجه و اين بند اجرا نشده است، استانداري مركزي در تعريفي متفاوت اعلام مي دارد كه اين بند اجرا شده و اراك با جايگزين كردن تاكسي گازسوز و در اولويت قرار دادن آن توانسته مهر تاييدي بر اجراي اين مصوبه بزند.
اما عمده ترين مشكل اجراي اين طرح بحث بودجه اي و منابع اعتباري آن مي باشد. بخش عمده اين بودجه از محل تسهيلات و يارانه تسهيلات است و اين در حالي است كه هيچ يك از ارگان ها و سازمان ها هنوز در مورد اين مسئله توجيه نشده اند كه از كدام بانك بايد اين تسهيلات را دريافت كنند و از همه مهمتر اينكه بانك ها به شهرداري كه مهمترين متولي در اجراي اين طرح است تسهيلات دولتي پرداخت نمي كنند. بنابراين شهرداري نيز بايد در سيكل اداري بانك ها تلاش كند تا بتواند بخشي از اين تسهيلات را دريافت كند.
فرماندار اراك:با اين اختصاص اعتبار، تا سي سال آينده هم طرح اجرا نمي شود
با اختصاص اعتبار موجود طرح جامع كاهش آلودگي هواي اراك تا سي سال آينده نيز به اتمام نخواهد رسيد.
فرماندار اراك ضمن بيان مطلب فوق تصريح كرد: طرح جامع كاهش آلودگي هوا ي اراك عليرغم اينكه يكي از نيازهاي اصلي اين شهر است، به كندي پيش مي رود.
آصفري اعتبارات را مهمترين دليل عدم پيشرفت اين طرح عنوان كرد و افزود: اين طرح ملي است و اعتباراتش بايستي از منابع ملي تامين شود اما عليرغم گذشت دو سال از تصويب آن هنوز شاهد پيشرفت خاصي در اين زمينه نيستيم.
وي نياز اصلي اجرايي شدن اين طرح را وحدت رويه مديران و نمايندگان اعلام كرد و عنوان كرد: در سفري كه معاون اول رئيس دولت به اراك داشتند، در نامه اي از رحيمي درخواست 15 ميليارد تومان اعتبار براي اجراي اين طرح داشتيم و ايشان نيز آن را تاييد كردند و مقرر شد بعد از تحويل آن را بين شهرداري و همچنين سازمان هاي مجري توزيع كنيم. ما اين رقم را در اختيار شهرداري مي گذاريم اما تا 300 ميليارد توماني كه بخشي از آن تسهيلات است، فاصله بسياري دارد.
فرماندار اراك از جذب حدود 15 ميليارد تومان اعتبار براي اجراي اين طرح خبر داد و گفت: ما به همكاري بيشتر نمايندگان در هنگام تصويب بودجه ساليانه نياز داريم تا اين مشكل برطرف شود.
وي در مورد مشكل تسهيلات و يارانه تسهيلات در اجراي اين طرح و عدم مشخص شدن منبع مناسب اعتباري براي طرح جامع كاهش آلودگي هواي اراك گفت: منبع اين تسهيلات و يارانه تسهيلات را بانك مركزي ابلاغ مي كند اما برخي از اين اعتبارها بايد توسط دستگاه ها پيگيري شود كه تاكنون چنين امري محقق نشده و تنها بخشي از اين دستگاه ها اين اعتبار را پيگيري كرده اند.
وي در مورد عدم احداث پاركينگ ها در سطح شهر اراك گفت: بايد ديد آيا شهرداري در مورد پاركينگ طبقاتي اقدامي انجام داده است؟ با اينكه بنشينيم تا از آسمان بودجه نازل شود كه كار پيشرفت نمي كند، بايستي مسئولان مربوطه هر كدام در جايگاه خودشان و از وزارتخانه هاي خود اين مسئله را پيگيري كنند.
فرماندار اراك در مورد عدم اجراي طرح ITS شهرداري و هوشمند سازي ترافيك در سطح شهر اراك گفت: در اين ميان شهرداري مقصر است، چرا كه پيمانكار جزوه اي بدون مطالعه از كلان شهرها كپي كرده و آن را تحويل داده است در حالي كه مشاور شهرداري اراك حتي يك بار در خيابان هاي اين شهر قدم نزده است.
وي افزود: به عنوان مثال يكي از مباحث مطرح شده اين بود كه ساعات كار ادارات و مدارس را از 7 صبح به 9 صبح منتقل كنند در حالي كه مشكل ما ظهر و غروب است كه اين امر نشان دهنده آن است كه مشاور هزينه اي در يافت كرده و فقط يك طرح كپي به شهرداري اراك تحويل داده كه اين مسئله قابل قبول نيست.
وي افزود: ما طرح ها را بررسي مي كنيم جهت اجرايي شدن ارائه مي دهيم. اما طرح ترافيك شهرداري فقط مناسب تهران است.
آصفري در بخش ديگري از سخنانش در مورد اختصاص هزار هكتار جهت فضاي سبز اطراف اراك، گفت: كار مطالعاتي اين زمين آغاز شده است ولي بخش عمده عدم اجراي اين طرح كمبود اعتبارات است اما مهمترين مشكل كمبود آب است.
وي با اشاره به اين مطلب كه در كمبود فضاي سبز اراك كارخانه ها مقصرند، گفت: كارخانه ها و شركت هاي صنعتي اراك نيز بايد سهم خود را در اين زمينه بپردازند. به عنوان مثال ما 5 هكتار زمين در اختيار نيروگاه قرار داده ايم، اما نيروگاه اقدام خاصي در زمينه ايجاد فضاي سبز انجام نداده است.
فرماندار اراك تصريح كرد: ما تمام تلاشمان اين است كه فضاي سبز موجود از بين نرود.
شهردار اراك:هيچ اعتباري به شهرداري اراك اختصاص نيافته است
امسال از سوي وزارت كشور هيچ اعتباري به شهرداري اراك اختصاص نيافته است.
شهردار اراك گفت: قرار بود با سفر دكتر رحيمي به استان اعتبارات طرح جامع كاهش آلودگي هواي اراك افزايش يابد كه ظاهرا اقداماتي انجام شده است، اما زماني مي توانيم در اين مورد صحبت كنيم كه اين اعتبار اختصاص يافته باشد.
سيد مرتضي ميري با اشاره به تاثيرگذاري اين طرح در عبور و مرور شهري گفت: اجراي طرح ITS حداقل 30 درصد تاثيرگذاري در روان سازي ترافيك دارد. اما تاكنون اعتباري اختصاص داده نشده است، افزود: همچنين در طرح 55 متري كه جزء آزاد راه شمال به جنوب است هيچ اعتباري تخصيص داده نشده است.
فریبا آباقري:طرح جامع كاهش آلودگي هواي اراك، قاشقي خالي در دهان شهروندان است
رئيس كميسيون خدمات شهري شوراي اسلامي شهر اراك گفت: در مرحله اول بايد توجه داشت كه اين طرح، طرح كاهش آلودگي هواست كه قرار بود بين 2 تا 5 سال به اتمام برسد و منجر به كاهش آلودگي هوا در شهر اراك شود. بايد ديد شاخص هايي كه منجر به آلودگي و افزايش آن مي شود مانند كارخانجات، خودروها، صنايع آلاينده، ترافيك و ... كاهش يافته يا افزايش.
فريبا آباقري افزود: با يك حساب سرانگشتي و طرح چند سوال مانند اينكه آيا هزار دستگاه تاكسي گازسوز به شهر اراك آمده است؟ آيا ماشين هاي آلاينده و فرسوده از رده خارج شده اند؟ كارخانجاتي مانند آلومينيوم از محدوده شهر اراك انتقال يافته اند؟ خيابان 55 متري در چه مرحله اي است؟ و آيا...
و آيا همه اين اقدامات منجر به پايين آمدن انوع سرطان ها در اراك شده است؟ پاسخ به بخشي از اين پرسش ها مشخص مي كند كه آلايندگي در چه سطحي كاهش و يا افزايش يافته است.
آّباقري تصريح كرد: من به عنوان يك فرد ناظر و با توجه به اينكه تنها درصد اندكي از بودجه تا به حال به اين طرح اختصاص يافته است مي گويم كه اين طرح فقط براي تبليغات در شهر اراك مطرح شد.
طرح جامع كاهش آلودگي هوا تنها قاشقي خالي بر دهان شهروندان است كه سال ها از آلايندگي اين شهر رنج مي برند.
وي خاطرنشان كرد: اينكه از بودجه اي حدود 300 ميليارد تومان، تنها 10 ميليارد تومان آن اختصاص يافته است، آن هم پس از گذشت 4 سال از اين طرح اين نكته را برجسته مي كند كه اصولا اراده اي براي انجام آن وجود ندارد.
وي افزود: من مدعي هستم كه شهر اراك پس از تصويب اين طرح حتي آلوده تر هم شده است و اين همه در حالي است كه امكانات درماني در پايين ترين سطح خود قرار دارد.
مدير كل حفاظت محيط زيست استان مركزي: 25 درصد طرح جامع آلودگي هوا اجرا شده است
25 درصد از طرح جامع آلودگي هوا از نظر برنامه ها اجرا شده است، اما از منظر اعتباري هنوز با مشكلاتي مواجه هستيم.
دبير كار گروه تخصصي آلودگي هواي اراك گفت: از 300 ميليارد تومان اعتبارات اين طرح حدود 25 ميليارد تومان تخصيص يافته است كه 15 ميليارد تومان آن مربوط به سال 89 است و 10 ميليارد تومان آن صرفا از محل اعتبارات طرح جامع آلودگي هواست كه البته دستگاه هاي مختلف مي توانند از اعتباراتي كه در راستاي اين طرح موثر باشند نيز استفاده كنند.
جلالوندي افزود: البته به نظر مي رسد اين بخش بيشتر مديريتي است و بخشي از آن اصلا ارتباطي با اعتبارات ندارد.
بخش صنعت در اجراي طرح همراهي لازم را ندارد
مدير كل سازمان حفاظت محيط زيست استان مركزي در بخش ديگري از سخنان خود با انتقاد از عملكرد بخش صنعت گفت: بخش صنعت همراهي لازم را در اجراي اين طرح ندارد و البته چنين مسئله اي باعث شد كه بقيه دستگاه ها از بخش صنعت در اجراي اين طرح پيشي بگيرند.
وي در خصوص برخي انتقادها بر اجراي اين طرح گفت: در مورد كوره هاي آجرپزي ايبك آباد دو سال كار كارشناسي انجام شده است اما چون مسئولان بخش صنعتي اراك نمي توانند آن را اجرا كنند اين طرح را غير كارشناسي مي دانند. البته اجراي اين طرح مشكلات متعددي دارد و نياز به همدلي همه دستگاه ها امري ضروري است.
مدير كل سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص اجراي مواد 6 و 7 اين طرح پيرامون واحد آندسازي آلومينيوم اراك گفت: محيط زيست تاكنون 3 يا 4 نقطه در خارج از شعاع 30 كيلومتري به ايرالكو پيشنهاد داده است اما ايرالكو تاكيد دارد كه در اراك و در مكان فعلي بماند كه چنين امري ميسر نيست چرا كه ايرالكو اولا نمي تواند در شعاع 30 كيلومتري فاز جديدي را احداث كند ثانيا تعهدات گذشته خود را انجام نداده است.
مدير كل سازمان حفاظت محيط زيست استان مركزي در خصوص مشكل بيكاري آلومينيوم در صورت اجراي اين طرح گفت: اين مسئله برمي گردد به اين كه مديران آلومينيوم نتوانسته اند با قدرت مديريت كنند چرا كه از ابتدا مي دانستند در صورت اجراي اين طرح با مشكلات متعدد بيكاري مواجه مي شوند اما وعده دادند كه با بازنشستگي باز خريد و انتقال برخي كارگران به صنايع پايين دستي اين مشكل را برطرف نمايند.
البته ما شاهد پيشرفتي در اين پروژه ها نبوديم و به هيچ يك از سوالات مطروحه نيز پاسخي ارائه نشد.
جلالوندي در خصوص بحث آموزش در اين طرح گفت: در سال 87 حدود 30 ميليون تومان بودجه آموزشي به اين طرح اختصاص يافت كه البته هزينه شد اما در سال 88، آموزش اعتباري دريافت نكرد و اين اعتبار براي پروژه هاي خاص توزيع شد.
وي افزود: امسال اعتباري جهت مركز پايش آلودگي هوا اختصاص يافته كه در صورت موافقت مسئولان امر شايد بخشي از آن به اجراي اين طرح اختصاص يابد اما در سال 89 هنوز اعتباري به بخش آموزش اختصاص نيافته است كه در صورت اختصاص متولي اصلي آن محيط زيست مي باشد.
مدير كل حفاظت محيط زيست استان مركزي در بخش ديگري از سخنانش اعلام كرد طرح جامع آلودگي هوا را شخصا و بدون كمك هيچ فردي تهيه كرده است.
جلالوندي گفت: بنده ساختار و بدنه اصلي اين طرح را شخصا تهيه كرده ام، اما ظاهرا برخي امروز آن را به نام خود تمام مي كنند.
وي ادعا كرد: در اين طرح تمام مسائل شهري اراك ديده شده است كه البته مشكلاتي هم دارد. اما بيش از 95 درصد پروژه ها كارشناسي بوده است.
جلالوندي تصريح كرد: ارقام مطرح شده در تهيه طرح مربوط به سال 85 مي باشد، بنابراين اين ارقام بايد مورد توجه قرار گيرد چرا كه نرخ ها با آن زمان ها تفاوت كرده است كه البته جذب بودجه آن نيز بر عهده نمايندگان اراك در مجلس شوراي اسلامي است چرا كه اكنون سندي به نام اراك وجود دارد كه بايد نمايندگان با همدلي بيشتر در راه تحقق آن تلاش كنند.
وي با اشاره به خلاهاي موجود در اين طرح گفت: يكي از خلاهاي جدي اجراي اين طرح مسائل مربوط به بهداشت و درمان است چرا كه پروژه مستقيمي در اين مورد وجود ندارد، اما در كل بايد گفت همه اين پروژه ها در راستاي سلامت شهروندان است و در واقع اين طرح، طرح جامعي است كه با مشكلات اراك عجين شده است.
بازوند، معاون عمراني استانداري مركزي: طرح جامع كاهش آلودگي هواي اراك سال 88 اجرايي شده است
به دليل عدم مشخص بودن رديف بودجه اعتباري طرح كاهش آلودگي هواي اراك، اين طرح سال 88 اجرايي شد.
معاون عمراني استانداري مركزي تصريح كرد: اين طرح در دولت نهم به تصويب هيات دولت رسيد و در برنامه دوم و سوم به عنوان يكي از 7 شرط قيد شده است كه البته هنوز آنگونه كه بايد اجرايي نشده است.
بازوند افزود: در اجراي اين طرح، مشخص شد كه اين آيين نامه، رديف اجرايي ندارد و فقط قيد شده كه مصوبات در كدام وزارتخانه ها انجام شود اما اينكه از چه رديفي اين پول ها تامين شود، مشخص نبود.
وي افزود: در همين راستا تقاضاي اصلاح آيين نامه را ارائه داديم كه در سال 87، اين آيين نامه اصلاح شد و طبق آن معاون نظارت و راهبردي موظف شد در سنوات بودجه رديف خاصي را جهت اعتبارات طرح جامع كاهش آلودگي هوا در نظر بگيرد و پس از طي اين مراحل اين طرح اجرايي شد. بنابراين عملا عمليات اجرايي طرح جامع آلودگي هواي اراك در سال 88 آغاز شده است.
وي اعتبار اختصاص يافته به اين طرح در سال 88 را 4/7 ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: در سال 89 نيز 10 ميليارد و 800 ميليون تومان پيش بيني شده است كه تاكنون 65 درصد از اين رقم اختصاص يافته است كه از اين رقم حدود 5/8 ميليارد تومان به شهرداري و بقيه به محيط زيست و راه و ترابري اختصاص يافته است.
معاون عمراني استانداري مركزي در خصوص طرح جامع مطالعه ترافيك اراك گفت: اين طرح در حال حاضر حدود 90 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و در شوراي ترافيك نيز به زودي به تصويب خواهد رسيد. البته در اين خصوص موافقان و مخالفاني نيز وجود دارند كه بايد اين مسئله بررسي شود.
وي با اشاره به مباحث مربوط به حمل و نقل ريلي گفت: شوراي ترافيك كشور مسير آن را از اراك به مهاجران تصويب كرده و فاز دوم مطالعاتي آن نيز در حال انجام است.
معاون عمراني استانداري مركزي افزود: طي نامه اي از طريق استاندار به وزارت مسكن و شهرسازي جهت عمليات اجرايي اعلام كرده ايم كه اين طرح جهت احداث به وزارت دفاع واگذار شود كه در حال حاضر نيز در مورد اجرايي شدن آن شك و شبهه هايي وجود دارد، البته امور كارشناسي آن جهت واگذاري به وزارت دفاع در حال انجام است.
در ميدان بسيج با زمان بندي مجري اختلاف نظر داريم
وي در خصوص ورودي ها و اصلاح تقاطع هاي سطح شهر اراك گفت: اصلاح وضعيت در ورودي هاي شهر صورت گرفته است و مطالعات تقاطع ها نيز انجام شده است. در مورد ميدان بسيج نيز با برنامه زمانبندي مجري اختلاف نظر داريم. در تقاطع ميدان انقلاب كه احداث زيرگذر آن با مشكلاتي مواجه بوده است، پس از مطالعه مقرر است اين زيرگذر به روگذر تبديل شود.
اما اين طرح امسال حتما عملياتي خواهد شد. تقاطع ميدان محيط زيست نيز داراي چندين زيرگذر و تقاطع غيرهمسطح است كه عمليات اجرايي آن آغاز شده است و اين طرح امسال حتما عملياتي خواهد شد.
تقاطع محيط زيست داراي چندين زيرگذر و تقاطع غيرهمسطح است كه عمليات اجرايي آن آغاز شده است. كه اين طرح مطمئنا يك ساله به اتمام نمي رسد. اما مابقي تقاطع ها از جمله تقاطع هپكو و تره بار به دليل كمبود بودجه امسال اجرايي نخواهند شد.
وي در مورد افزايش هزار دستگاه تاكسي گفت: اين مصوبه اجرايي شده است چرا كه وقتي خودرويي را تعويض كرده و خودروي جديدي وارد سيستم مي شود، به نظر ما افزايش صورت گرفته است.
بازوند در خصوص احداث 4 پارك سوار در سطح شهر اراك گفت: جهت احداث يكي از اين پارك سوارها امسال يك ميليارد تومان بودجه اختصاص يافته است.
وي با اشاره به اين مطلب كه دستگاه ها بايد بودجه هاي اختصاص يافته را پيگيري كنند، گفت: شهرداري بايد اين مسئله را پيگيري كند، بخش خصوصي نيز بايد در اجراي اين طرح مشاركت داشته باشد. چرا كه هر جا در اجراي اين طرح سخن از تسهيلات و يارانه تسهيلات به ميان آمده است منظور بخش خصوصي است.
معاون عمراني استانداري مركزي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اصلاحيه هاي انجام شده در اين طرح گفت: در اين اصلاحيه آمده است صنايعي كه مي خواهند توسعه يابند بايد با تشخيص محيط زيست از ماده 4 قانون استقرار صنايع استفاده كنند.
بازوند در خصوص ماده 11 اين طرح مبني بر مشجر نمودن 20 درصد از كل عرصه كارخانجات گفت: كميته اي در اين خصوص تشكيل شده است و در همين كميته به صنايع اعلام شده كه در صورت عدم اجراي اين ماده ظرف مدت موردنظر، با آنها برخورد خواهد شد.
***
اكنون بعد از حدود دو سال از تصويب طرح جامع آلودگي هواي اراك، بسياري از كارشناسان لزوم آسيب شناسي و برخي لزوم ارائه تصويب متمم آن را امري اجتناب ناپذير مي دانند، چرا كه به استناد سخنان مدير كل سازمان حفاظت محيط زيست استان مركزي اين طرح با دو مشكل عمده مواجه است اول اينكه بودجه هاي اعتباري آن بر مبناي سال 85 پيش بيني شده است .
در حالي كه با تورم بالاي 20 درصدي (به گفته مسئولان دولتي) به يقين اين رقم افزايش چشمگيري خواهد داشت و دوم با توجه به رتبه دار بودن اراك در بيماري هاي سرطان خون و دستگاه گوارشي به نظر مي رسد دانشگاه علوم پزشكي بايد وارد ليست متوليان شود تا شايد بتوان بخشي از اين بودجه را در تحقيقات و انجام اقداماتي جهت ارتقاي وضعيت بهداشت و سلامتي اراك صرف كرد.
اما مسئله اي كه در اين طرح اصلا ديده نشده مسائل مربوط به آب آشاميدني اراك است البته بسياري سد كمال صالح را مسكن اين مشكل مي دانند اما به نظر مي رسد اراك به درمان اين مشكل نياز دارد نه به مسكن هايي كه در صورت بهره برداري آينده استفاده از آنها مشخص نيست. بنابراين در متمم اين طرح در نظر گرفتن اين مسائل مي تواند تاثيرگذار باشد.
حال بايد منتظر ماند و ديد مسئولان استاني و نمايندگان مجلس در اين ميان چگونه وارد عمل شده و چه كارنامه اي از خود به جا مي گذارند كه البته آينده داور خوبي در اين مورد خواهد بود.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر