۱۳۸۹ بهمن ۲۴, یکشنبه

سد کمال صالح باز هم افتتاح نشد!


اختصاصی اراک؛ کلانشهر من: اواسط بهمن ماه جاری آصفری؛ فرماندار اراک وعده داده بود سد کمال صالح 16 بهمن ماه 89 افتتاح خواهد شد (ایسنا؛ 11 بهمن ماه 89). از آن زمان تا به حال که در آستانه پایان بهمن ماه هستیم خبری از بهره برداری از این سد و تحقق آرزوی دیرینه ی مردم اراک شنیده نشده است.

جالب اینجاست شب گذشته؛ 23 بهمن ماه 89 فرماندار اراک مهمان یکی از برنامه های زنده ی شبکه استانی آفتاب بود و در مورد طرحهای افتتاح شده و در شرف بهره برداری سخن می گفت ولی یک کلام هم از افتتاح سد کمال صالح حرفی نزد!.

موضوع زمانی جالب تر می شود که تاخیر طولانی در افتتاح این سد به محل مناقشه و اختلاف بین مسئولان استانی و نمایندگان مجلس تبدیل شده است.

«رجایی» نماینده اراک در مجلس در گفتگو با هفته نامه ی «عطر یاس» که در تازه ترین شماره این نشریه به چاپ رسیده است می گوید «روزي كه مطرح شد سد كمال صالح قرار است افتتاح شود گروهي را براي بازديد سد فرستادم و احساس كرديم كه سيستم پمپاژ و انتقال آب تست نشده است و بنا داشتند سد را افتتاح كنند و بعد آن را قطع كنند و سيستم را تست كنند كه اين موضوع را صلاح مردم ندانستم و در اين خصوص با سيستم اجرايي استان مخالفت شديد كردم كه برخي ناراحت شدند اما خوشبختانه جلوي افتتاح سد گرفته شد».

این در حالی است که بیش از 21 ماه از آبگیری سد کمال صالح می گذرد.فارس در اردیبهشت ماه 88 در گزارشی خبر داده بود «با حضور معاون وزير نيرو در آمور آب و فاضلاب، استاندار مركزي و جمعي از مديران دستگاه‌ هاي اجرايي استان مركزي ظهر امروز سد مخزني كمال صالح در شهرستان شازند آبگيري شد.»

شعبانی فرد؛ استاندار مرکزی در همان مراسم به خبرنگار فارس گفته بود «انتظار مي‌ رود وزارت نيرو با اختصاص كامل اعتبارات مورد نياز اين طرح در شش ماهه نخست سال جاري (سال 88)، زمينه را براي بهره ‌برداري مردم از آب اين سد تا پايان سال فراهم كند». اما اکنون که 11 ماه از سال 89 نیز گذشته است سد کمال صالح آبی را برای مردم اراک به ارمغان نیاورده است.

طبق طرحی که برای ساخت این سد در سال 79 مصوب شده است کمال صالح در افق بیست ساله آب مورد نیاز مردم کلانشهر اراک را تامین خواهد کرد. اما بیش از یک دهه از این طرح گذشته است و به سختی می توان خوش بین بود که طرح احداث سد کمال صالح به اهداف خود دست یابد.

لازم به ذکر است اين سد بر روي رودخانه تيره از سرشاخه‌ هاي رودخانه «دز» در فاصله 1/2 كيلومتري پايين دست محل تلاقي رودخانه‌هاي تيره و قلعه در 46 كيلومتري جنوب شهر شازند و 74 كيلومتري جنوب غربي اراك احداث شده است.


منابع

1 – ایسنا؛ منطقه مرکزی – 11 بهمن ماه 89
2 – خبرگزاری فارس – 2 اردیبهشت ماه 88
3 – هفته نامه عطر یاس  – شماره 302 – 23 بهمن ماه 89

۱ نظر:

ناشناس گفت...

بنده سال 86 به مدت 4 ماه در دفتر تامین آب از سد کمال صالح واقع در ابتدای خیابان امام کار کردم. اون موقع همین آقای آصفری رییس سازمان آب منطقه ای استان مرکزی بود و همه ی قراردادها به امضای شخص ایشون می رسید. اون موقع پیش بینی پایان ساخت خط انتقال شهریور 88 بود. حالا باید از جناب فرماندار پرسید که چه کار کردن توی این قراردادها که یک سال و نیم تاخیر ایجاد شده.