۱۳۸۹ فروردین ۲۸, شنبه

فرودگاه اراك ؛ در فاصله بودن يا نبودن


روزنامه فرهيختگان: پوريا سوري:اينكه شهري با موقعيت جغرافيايي، سياسي و صنعتي اراك نياز به فرودگاه دارد يا نه، از ديرباز مورد سوال و چالش بين مردم و مسوولان بوده است و شايد از همين رو است كه فرودگاهي كه نخستين‌بار در سال 1378 راه‌اندازي شد نتوانسته آنگونه كه انتظار مي‌رفت به حياتش ادامه دهد.



فرودگاه اراك بيش از 10 سال پيش با 26 ميليارد تومان اعتبار در زميني به مساحت 470 هكتار در شمال شرقي اراك احداث شد. طول اين فرودگاه سه هزار متر و عرض آن 45 متر است و داراي يك توقفگاه با ظرفيت سه فروند هواپيما است. اين فرودگاه داراي پنج هزار و 600 مترمربع زيربنا است كه مخصوص فرود و پرواز هواپيماهاي رده بوئينگ 737 و... است. جدا از خصوصيات فني اين فرودگاه نكته‌اي كه درخصوص آن حائز اهميت است مربوط به بهره‌برداري و افتتاح فرودگاه اراك است. از زمان تكميل و افتتاح اين فرودگاه تا بهره‌برداري از آن، طي 10 سال گذشته دو بار وقفه ايجاد شده است. به تعبيري اين فرودگاه دو بار راه‌اندازي شده و دو بار پروازها در اين فرودگاه متوقف شده‌اند. چنان‌كه گفته آمد راه‌اندازي اول اين فرودگاه در سال 1378 و راه‌اندازي دوم آن در سال 1384 صورت گرفت. البته پس از سال 78 و ساخت فرودگاه اراك، اين فرودگاه در دفعات محدودي شاهد اوج گرفتن و نشستن پروازها بود تا اينكه در سال 84 عبدالله سهرابي استاندار قبلي استان دستور اولين پرواز اين فرودگاه به سمت مشهد صادر كرد. البته عمر اين پروازها چندان به طول نينجاميد و به محض تغيير استاندار پروازها هم متوقف شد.



مهم‌ترين مشكلات؛ نزديكي به پايتخت و عدم فرهنگ‌سازياستاندار قبلي استان با استفاده از كمك صنايع و دستگاه‌ها راه‌اندازي فرودگاه را در دستوركار خود قرار داده بود كه با رفتن وي تمامي آن تلاش‌ها هم رو به خاموشي گذاشت. توقف كاري فرودگاه اراك در حالي بود كه استان مركزي را استاني صنعتي و دانشجويي مي‌خوانند و حداقل در هر ماه استان ميزبان اساتيد كشوري و هيات‌هاي تجاري داخلي و خارجي بسياري است كه وجود پروازهايي به شهرهاي مختلف ايران مسلما مي‌توانست به رشد و شكوفايي استان كمك ويژه كند. البته بايد در نظر داشت كه با توجه به موقعيت سوق‌الجيشي اراك به‌عنوان مركز استان مركزي و فاصله زميني كوتاه آن با بسياري از شهرهاي مهم ايران ازجمله تهران به‌عنوان پايتخت، بسياري از مردم با توجه به هزينه پرواز و زماني را كه بايد در سالن انتظار فرودگاه‌ها بگذرانند ترجيح مي‌دهند تن به سفر هوايي ندهند و به‌صورت زميني تردد كنند.


اين مساله يكي از مهم‌ترين مسائلي است كه موجب عدم رونق فرودگاه اراك در طول 10 سال گذشته شده و تلاش‌هاي مسوولان هم براي جلب رضايت مردم چندان موثر نبوده است. هرچند گروهي ديگر با استفاده از همين نظر معتقدند با تبليغ مناسب و فرهنگ‌سازي درخصوص استفاده از اين فرودگاه نه‌تنها مي‌توان به نياز استان پاسخ داد بلكه با توجه به نزديكي اراك به استان‌هايي مانند قم و لرستان مي‌توان مسافران اين استان‌ها را نيز از طريق فرودگاه اراك به مقصد رساند و حتي با توجه به امكانات استان مركزي و توسعه‌يافتگي نسبي آن نسبت به استان‌هاي همجوار، مي‌توان بخشي از پروازهاي حج استان‌هاي اطراف را از طريق اين فرودگاه انجام داد. حضور هزاران دانشجو و استاداني كه از تهران به اراك مي‌آيند، زمينه مناسبي براي توسعه پروازهاي فرودگاه اراك است. همچنين صنعتي بودن استان مركزي و توليدات استان مي‌تواند اين فرودگاه را در تبديل شدن به فرودگاه باري كمك كند. پرواز اراك- مشهد؛ فرصتي دوبارهدر آخرين روزهاي پاييز 88 و پس از دو سال، علي‌اكبر شعباني‌فرد استاندار كنوني استان با اتخاذ تصميم‌هايي و راه انداختن دوباره پروازها به سوي مشهد مقدس شانس خود را در راه‌اندازي فرودگاه امتحان كرد شانسي كه در تداوم پروازها بايد آن را سنجيد. توقف فرودگاه اراك در دوسال گذشته در حالي بوده كه اين فرودگاه براساس مصوبات سفر دولت به استان به پايانه صادراتي گل و گياهان زينتي تبديل شده بود. علي‌اكبر شعباني‌فرد استاندار مركزي در مراسم انجام اين پرواز مهم‌ترين مساله‌ را استمرار پروازها دانست و با بيان اينكه با راه‌اندازي مجدد پروازها در فرودگاه اراك، دو هدف پروازهاي مسافري و حمل بار دنبال مي‌شود، افزود: اكنون با رايزني‌هاي صورت‌گرفته با شركت هواپيمايي تابان، پروازهاي اراك - مشهد روزهاي يكشنبه و چهارشنبه هر هفته انجام مي‌شود. وي گفت: به منظور مستمر بودن پروازها، تمام آژانس‌هاي مسافرتي ساماندهي شده و توسط شركت ياسمن فارس به‌صورت آنلاين درآمده‌اند تا مردم شهرهاي مختلف استان و شهرهاي همجوار بتوانند به خدمات پروازي دسترسي داشته باشند.


استاندار مركزي با اشاره به اينكه به منظور مستمر بودن پروازها، پروازهاي 100 نفره ساماندهي شده است، گفت: اميد مي‌رود در آينده‌اي نزديك پرواز‌هاي دبي، كيش، سوريه، عتبات عاليات و... و در سال‌هاي آينده پرواز حجاج مكه و مدينه نيز از طريق اين فرودگاه به انجام برسد.
فرودگاهي در جوار تصفيه‌خانه فاضلاب البته نبايد از نظر دور داشت كه فرودگاه اراك، به لحاظ موقعيت در مكان مناسبي قرار نگرفته است و اين مساله امري است كه بسياري از اراكي‌ها را ناخرسند مي‌كند و اين سوال را ايجاد مي‌كند كه اين فرودگاه با هزينه‌هايي كه براي آن شد چرا در اين مكان ايجاد شده است. البته شايد مقصر براي انتخاب مكان فرودگاه طراحان و سازندگان آن نباشند زيرا بعد از ساخت فرودگاه بود كه تصفيه‌خانه فاضلاب اراك در كنار فرودگاه ساخته شد، كاري كه باعث شده تابستان‌ها بوي نامطبوعي فضاي فرودگاه را پر و مسافران را ناراضي كند. يكي ديگر از مشكلات اساسي فرودگاه اراك سيستم روشنايي (لايتينگ) آن است كه به گفته استاندار مركزي راه‌اندازي آن بيش از يك ميليارد تومان اعتبار مي‌خواهد. استاندار مركزي سرمايه‌گذاري انجام‌شده به منظور احداث و راه‌اندازي فرودگاه اراك را 26 ميليارد تومان عنوان مي‌كند و ادامه مي‌دهد: لاين اول كمربند جنوبي در حال حاضر تكميل شده است و عمليات مربوط به تكميل لاين دوم در دست اقدام است كه به‌زودي به اتمام مي‌رسد. وي تبديل جايگاه سوخت‌گيري موقت به دائم را از برنامه‌هاي آتي فرودگاه مي‌داند و اضافه مي‌كند: لاين اول كمربند جنوبي در حال حاضر تكميل شده و عمليات مربوط به تكميل لاين دوم در دست اقدام است كه به‌زودي به اتمام مي‌رسد. راه‌اندازي فرودگاه، ايجاد و احداث جايگاه سوخت و توسعه فرودگاه به‌منظور فرود هواپيماهاي پهن‌پيكر بخشي ديگر از مصوبات دولت در بخش فرودگاه اراك است.


نبايد فراموش كرد كه امكانات ثانويه و رفاهي كه مي‌تواند مكمل خدمات فرودگاه باشد در حال حاضر بسيار پايين است و راه‌اندازي جامع اين فرودگاه نيازمند آژانس‌ها و تاكسي‌هاي درون‌شهري، رستوران، مكان‌هاي استراحت و فروشگاه‌هاي سوغات و صنايع دستي و ديگر امكاناتي كه در كنار هر فرودگاه قرار دارد، است.



وام سفر؛ آخرين تير براي رونق فرودگاهايام نوروز فرصت مناسبي بود كه مسوولان بتوانند رونقي به فعاليت‌هاي فرودگاه اراك بدهند و به‌گونه‌اي قبح استفاده از تردد هوايي را در مسافرت‌ها براي اهالي اين شهر بشكنند. از همين رو با ارائه طرحي به‌عنوان «وام سفر» كوشيدند كه مسافران نوروزي به مشهد مقدس را قانع كنند كه از پروازهاي اراك- مشهد براي تردد خود استفاده كنند.


اين طرح در قالب ارائه وام‌هايي بلندمدت از طريق شركت مسافرتي ياسمين ساماندهي شد كه در آن به خانواده‌هاي دو نفره 200 هزار تومان، 3 نفره 300 هزار تومان و 4 نفره 500 هزار تومان ارائه شد كه هر خانواده با مراجعه به اين شركت و تهيه بليت از طريق آن اين وام را دريافت مي‌كرد و در اقساطي ماهيانه آن را بازپرداخت مي‌نمود. ارائه اين طرح در نوروز موجب شد پروازهاي اراك- مشهد رونقي دوباره بگيرد، ولي با توجه به اينكه ميزان سفرها پس از تعطيلات نوروز به‌شدت كاهش مي‌يابد، مي‌توان انتظار داشت كه اين طرح نيز دوام چنداني نداشته باشد و مختص شود به تعطيلات و ايامي شبيه نوروز كه ميزان سفرها افزايش پيدا مي‌كند، بايد منتظر ماند و ديد مسوولان فرودگاه اراك چه طرح‌هاي ديگري در زمينه رونق بخشيدن به پروازهاي اين فرودگاه دارند و آيا اين فرودگاه تعطيلي و افتتاح سومي را به چشم خود خواهد ديد.

هیچ نظری موجود نیست: