۱۳۸۹ آذر ۹, سه‌شنبه

آلودگی هوای اراک در دراز مدت منجر به بروز سکته مغزی می‌ شود


رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی با اشاره به آلودگی‌ هوای اراک گفت: این آلودگی در دراز مدت می‌تواند موجبات سکته مغزی را در افراد فراهم سازد.

دکتر بابک عشرتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه مرکزی، با اشاره به مشخصات سکته مغزی اظهار کرد: سکته مغزی، ضایعه عروقی است که منجر به منحل شدن خون‌رسانی به مغز می‌شود.

وی در توصیه‌ای به بیماران با فشار خون بالا تاکید کرد: این افراد بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی قرار دارند از اینرو باید با کنترل مداوم فشار خون، موجبات سلامتی مغزی را برای خویش فراهم سازند.

عشرتی مصرف‌کنندگان سیگار، افراد با فشارخون بالا، افراد در سنین میان‌سالی و کسانی که دارای مشاغل استرس‌زا هستند را بیش از دیگران در معرض ابتلا به سکته مغزی دانست و افزود: ورزش، عدم مصرف زیاد از محصولات پرجرب، مصرف میوه و سبزی‌جات و انجام فعالیت‌های بدنی به طور مداوم می‌تواند فرد را از ابتلا به سرطان مغزی، محافظت کند.

وی  در خصوص علایم سکته مغزی در افراد، گفت: احساس ضعف یا بی‌حسی ناگهانی در صورت، بازو و یا پا، به‌ویژه در یک طرف بدن، کاهش سطح هوشیاری، مشکل در درک مفاهیم یا صحبت کردن به شکل ناگهانی، مشکل ناگهانی در دید یک یا هر دو چشم، اختلال در راه رفتن، سرگیجه، عدم تعادل یا عدم هماهنگی ناگهانی و هم‌چنین سردرد شدید ناگهانی بدون علت مشخص نیز از جمله علایم سکته مغزی در افراد هستند.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: آلودگی هوای اراک منجر به بروز بیماری‌های ریوی می‌شود و این در حالی است که بر اساس تحقیقات صورت گرفته، هوای آلوده نیز می‌تواند در طولانی‌مدت، موجبات سکته مغزی را در افراد فراهم سازد.

هیچ نظری موجود نیست: