هفته نامه «نامه امیر» - زهره تركماني: با گذشت 12 روز از اجراي طرح هدفمندي يارانهها در كشور و برگزاري جلسات متعدد در بحث اصلاح قيمتها ، نشست معاونان ترافيكي كلان شهرها وشهرهاي كشور از جمله الزامات دولت در حمايت از حمل و نقل عمومي بوده كه سرانجام اين نشستها با اعلام نرخ تاكسيها از سوي مديريت شهري در سراسر كشور شكل اجرايي گرفت .
اگر چه در اين افزايش نرخ حمل و نقل عمومي اتوبوس و ميني بوسها هنوز شامل افزايش نشده و نرخهاي پيشنهادي آژانسهاي درون شهري در برخي از كلان شهرها و در شهر اراك هنوز در بحث و جدل شوراي شهر و فرمانداري مانده و اعلام نهايي شده است اما افزايش 20 درصدي نرخ تاكسيها در اراك در حالي كه بيشترين افزايش در كشور 15 الي 16 درصد عنوان شده و در كلان شهر تهران آخرين افزايش 15 درصد بوده اين افزايش كه در محاسبه در برخي مسيرها با گرد كردن رقم به 25 درصد ميرسد بحث حمل و نقل عمومي را در اراك كه در تعاريف دريافت اعتبارات در رديف شهرها قرار ميگيرد و در بحث الزامات اجرايي از جمله كلان شهرها ميشود براي ساكنين اين شهر كه از نظر اقتصاد جمعيتي با توجه به درصد بالاي مهاجرين و جمعيت كارگري از جمله شهرهاي با جمعيتي داراي درآمد متوسط جاي ميگيرد را چيزي به جز فشار به بدنه جامعه از سوي مديريت شهري نميتوان ارزيابي كرد .
افزايش 20 و در برخي مسيرها 25 درصدي نرخ كرايه تاكسي با نصب قيمت تاييد شده مسيرها در تاكسيراني بر بدنه تاكسيها از روز يكشنبه اجرايي شد تا بطور متوسط 360 هزار شهروند - 120 مسافر براي هر 3000 تاكسي - از طريق ناوگان تاكسيراني در شهر اراك جابجا شوند . چنانچه بطور سرانگشتي هر مسافر حداقل روزانه دوبار جابجا شود - رفت و برگشت - ناچار است با كمترين نرخ اعلام شده 250 تومان نزديك به نصف يارانه دريافتي دولت را تنها در بخش حمل و نقل شهري هزينه نمايد .
اين فشار در حالي بر جامعه كم درآمد شهر اراك كه استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومي را بر شخصي برگزيدهاند تحميل ميشود كه مسئولين ستاد تعيين نرخ حمل و نقل شهري عدم اعلام نرخ رسمي در نيمه اول سال 89 و سال 88 را بهترين توجيه براي افزايش 20 درصدي عنوان كرده و با محاسبه خودشان نرخها بايد تا 60 درصد با توجه به اين كه نرخ تاكسيها از سال 87 تاكنون از سوي شوراي شهر اعلام نشده افزايش مييافت .
مسئولان ترافيكي شهر اراك قطعاً از اين نكته غافل ماندهاند كه افزايش نرخ تاكسيها هر چند بطور رسمي از سوي شوراي شهر و شهرداري از سال 87 اعلام و در تاكسيها نصب نشده اما با افزايش تحميلي نرخ توسط رانندگان به طور خود به خود نرخهاي سال 88 و 89 - افزايش 10 و 15 درصدي - در ميان مردم جا افتاده و با افزايش كنوني ، 20 درصد ، با رسيدن حداقل كرايه 100 تومان سال 87 به 150 تومان 88 و 200 تومان 89 در نيمه اول سال به نرخهاي كنوني همان افزايش 60 درصد اعمال شده است .
به هر حال با توجه به اينكه رانندگان تاكسي نيز از اقشار ضعيف و زحمتكش به شمار ميروند و با حذف يارانه سوخت بايد بخش قابل توجهي از درآمد روزانه خود را صرف هزينه تأمين سوخت نمايند در نظر گرفتن سهميه ويژه يا تعديل نرخ سوخت تاكسيها و بازنگري نرخ كرايهها را شايد راهي براي برون رفت از اين مشكل برشمرد.
برخی مطالب شماره تازه نامه امیر
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر