هفته نامه وقایع استان - علی حسینی: ساعت حدود 8 شب است که به همراه یکی از دوستانم به جایگاه سوخت سی ان جی واقع در انتهای خیابان هپکوی اراک مراجعه نمودم.
صف طويل انواع خودروهاي سبك دوگانه سوز در حوالي این جايگاه ويژه عرضه گاز طبيعي (سي، ان، جي) قطعه اي از پازل بزرگ معضل سوخت گاز طبيعي را به ذهن متبادر مي سازد.
به هر یک از جايگاه هاي پراكنده عرضه سوخت گاز موجود در شهر اراک که می رویم زنجيره طولاني خودروها را مي بينيم كه در انتظار نوبت سوختگيري توقف كرده اند؛ اتلاف وقت، جنگ اعصاب، اعتراض، تعطيل شدن كسب و كار راننده ها و... اين وضعيت يك روز نيست، بلكه مدتهاست اين صحنه ها بخشي از زندگي جامعه شده است.
در لا به لاي صف طولاني سوختگيري گاز گفتگو را با يك راننده كه دائماً كنار خودروها قدم مي زند، آغاز مي كنم. او با لحني شتابزده و حالي ملتهب مي گويد: هر روز حدود سه تاچهار ساعت در صفهاي گاز مي ايستم. كپسول گاز خودروام 15 كيلويي است كه پس از سه ساعت بطور کامل مصرف مي شود.
وی اظهار داشت: تمامي جايگاههاي سوخت گاز در سطح شهر اراک شلوغ هستند. علاوه بر این برخي از جايگاه ها اگر مثلاً 4 پمپ دارند 2 پمپ آن در اکثر مواقع خراب بوده و كار نمي كند.
راننده دیگری که مشغول خوردن غذاست و به اذعان خود روزانه 4 ساعت و در ماه باید 5 تا 6 وز از عمرش را در صف جایگاه های سوخت هدر بدهد می گوید: سال گذشته بارها مسئولین از احداث و راه اندازی جایگاه های سوخت جدید در شهر اراک خبر دادند اما تا کنون که هیچ اقدامی در این ارتباط صورت نگرفته است ...
وی افزود: سهمیه بنزین جوابگوی نیاز ما نیست و به همین منظور، ناچاریم بخش قابل توجهی از سوخت موردنیاز خود را از طریق CNG تامین کنیم.
فراهانی، يك راننده مسافربر شخصي به مشكلات كمبود گاز در زمستان گذشته اشاره مي كند و مي گويد: زمستان باعث افت فشار گاز شد و خروج گاز از پمپها براي سوختگيري ماشينهاي گازسوز طول مي كشيد، ضمن آنكه هوا وارد لوله هاي پمپ و بعد وارد مخزن و سيستم موتوري خودروها مي گرديد كه مشكلاتي را براي خودروها ايجاد مي كرد.
حالا عده اي از رانندگان دورمان جمع شده اند. هر يك حرفي براي درد ودل دارند.
راننده اي مي گويد: روزي صدها ماشين گازسوز مي شوند سؤال من اين است: چرا به همان نسبت كه خودرو گازسوز مي شوند جايگاه مناسب عرضه گاز احداث نمي كنند؟
وی افزود: البته دامنه این مشکلات تنها به خود شهر اراک ختم نمی شود و اگر راننده ای 15 متر مكعب گاز موجود در مخزن ماشینش را برای رفتن به خارج از شهر پر کند این مقدار تنها براي صد كيلومتر راه كافي است و با توجه به عدم وجود جایگاه های سوخت در جاده های اطراف شهر ، باید باقی مسیر رفت و برگشت را با صرف سوخت بنزین بپیماید.
فرد دیگری که به اذعان خودش حدود يك سال و نيم پيش خودرو اش را گازسوز كرده است، مي گويد: روند رو به ازدياد گازسوز كردن خودروها در آينده دور مي تواند مشكل تأمين بنزين و صرفه جويي آن را در كوتاه مدت حل كند اما بايد توجه داشت كه مصرف همگاني گاز خود به مشكل كمبود دچار نشود.
راننده اي كه در صف نوبت سوختگيري گاز مقابل يكي از جايگاههاي عرضه سوخت گاز قرار گرفته بود نيز به نكته اي اشاره مي كند. او معتقد است كه از زمان سهميه بندي بنزين، صفهاي سوختگيري گاز طولاني تر شده است و برخي از رانندگان سهميه بنزين خودروشان را يك جا مي فروشند و پول قابل توجهي مي گيرند و بعد مي آيند و در صف سوخت گاز مي ايستند و از سوخت گاز استفاده مي كنند.
صادق احمدی نيز درباره كمبود جايگاه سوخت گاز در سطح شهر اراک مي گويد: من از محل سكونتم در کرهرود هر روز دو بار به اين جايگاه مي آيم و سوختگيري مي كنم.
وي كه از 14 سال پيش تاكنون به شغل رانندگي مشغول است مي گويد: شركتها و بخشهاي خصوصي به خاطر گراني قيمت زمين در محدوده شهرها كمتر حاضر مي شوند جايگاه سوخت احداث كنند و براي اين كار در خارج از شهر تمايل دارند، در نتيجه جايگاههاي درون شهري بسيار شلوغ است، برخي از رانندگان هم به جايگاههاي خارج شهر مي روند كه آنجا هم به همين دليل شلوغ شده اند.
حسینی یکی دیگر از رانندگان که در صف ایستاده بود، در این باره گفت: ایستادن در صف گاز، یک طرف و آسیب رساندن گاز به ماشین بخاطر استفاده بیش از اندازه از گاز CNG از طرف دیگر، هر روز مشکلات ما را بیشتر می کند.
وی افزود: پمپ های گاز در برخی از جایگاههای سوخت، بطور مرتب خراب است و به همین منظور، ما باید هر روز بیشتر و بیشتر در صف بایستیم .
راننده یک اتومبیل شخصی نیز اظهار داشت: ما اغلب شبها به پمپ گاز می آییم چرا که روزها بیشتر پمپ ها در اختیار تاکسی هاست و در پمپ هایی که به خودروهای شخصی اختصاص دارد، حداقل می بایست دو ساعت در صف بایستیم .
رانندگان در این صفهای طولانی گاز CNG مجبورند برای سرگرم کردن خود کاری بکنند، عده ای جدول حل می کنند ، برخی، می خوابند و گروهی، ماشین خود را تمیز می کنند و دسته ای دیگر نیز که حوصله بیشتری دارند با یکدیگر حرف می زنند اما معمولا بر محور شکایت از اوضاع جامعه.
اما، این همه داستان نیست، زیرا تمیز کردن اتومبیل در صف گاز، معضلاتی از قبیل کثیف کردن اطراف پمپ گاز و ریختن زباله در طول مسیر و خیابانهای اطراف را به همراه دارد.
یکی از دست اندرکاران جایگاه سوخت در این باره می گوید : باتوجه به اینکه اکثر جایگاه های سوخت اراک در اطراف شهر قرار گرفته است مسئولین شهری برای فراهم کردن زمینه های بهداشتی و رفاهی این اماکن هیچ کاری انجام نداده اند و این امر باعث شده تا با مشکلات فراوانی مواجه شویم.
وی افزود: به عنوان مثال گذاشتن سطل های زباله از سوی شهرداری یا دستگاههای ذیربط می تواند در نظافت و پاکیزگی محیط تاثیر به سزایی داشته باشد. البته همانطور که می بینید فضای پیرامون پمپ بنزین هم که با نخاله های ساختمانی محصور شده که اصلا در خور شان مراجعین و شهروندان نیست.
وی همچنین افزود: سرمایه گذاران خصوصی در شهر اراک با مشکلات فراوانی برای احداث احداث جایگاه های سوخت مواجه اند که این امر موجب کاهش میل و رغبت این افراد برای مشارکت در توسعه جایگاه های سوخت رسانی شده است.
برای اطلاع از وضعیت موجود و برنامه ریزی های صورت گرفته در جهت برطرف کردن این مشکلات در سطح شهر اراک به سراغ برخی از مسئولین از جمله فرماندار اراک رفتیم که وی در این باره گفت: طی دو ماه آینده 3 جایگاه سوخت سی ان جی در سطح شهر اراک به بهره برداری خواهد رسید تا بخشی از مشکلات صاحبان خودروهای گاز سوز برطرف گردد.
آصفری با بیان اینکه جایگاه های کنونی سوخت اراک پاسخگوی نیازهای رانندگان دارای خودروهای گاز سوز نسیت اظهار داشت: به منظور تسریع در بهره مندی رانندگان از سوخت گاز سی ان جی، تا پایان سال جاری مجموعا 7 جایگاه سوخت سی ان جی در شهرستان اراک احداث خواهد شد که هم اکنون سه جایگاه مذکور با 90 درصد پیشرفت فیزیکی و باقی جایگاه ها نیز در مراحل آغازین احداث و مکان یابی لازم قرار دارند.
گاز طبيعي فشردهCNG يكي از مناسب ترين و در دسترس ترين جانشين هاي بنزين به شمار مي آيد، بويژه در ايران كه با بهره برداري از همه منابع شناسايي شده تا حدود 170 سال گاز طبيعي وجود خواهد داشت اما در پي سالها غفلت در انجام عمليات احداث جایگاههای سوخت مورد نیاز و گاز سوز کردن استاندارد خودروها، از سال گذشته علیرغم تاکید بر لزوم تسریع در احداث اين جايگاه ها، همچنان به اذعان جمع زیادی از صاحبان خودروهای گاز سوز هر روز میزان نارضایتی شهروندان توام با طولانی تر شدن صفوف خودروها در جایگاه های سوخت رو به افزایش است.
سرعت دادن مسئولین استان مرکزی به توسعه و تجهيز بيشتر جایگاه های گاز به ويژه در شرايط کنوني که با افزایش قیمت بنزین نیاز شهروندان به تــامین سوخت گاز نیز رو به رشد است مي تواند اقدامي مهم در جهت تـامين رضايت مردم و کـاستن از انتظار طولاني آنها در صفوف تامين سوخت باشد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر