۱۳۸۹ خرداد ۸, شنبه

متکدیان خارجی مهمانان ناخوانده اراک

وبلاگ «افق نو»: معضل تکدی گری در تمامی کشورهای جهان متناسب با سبک و سیاق خاص اجتماعی هرمنطقه وجود دارد و نمی توان آنرا انکار کرد. ریشه تکدی گری صرفاً در عوامل اقتصادی خلاصه نمی شود بلکه عوامل فرهنگی و اجتماعی بسیاری در این امر دخیل هستند و به اندازه کافی هم به آن پرداخته اند.

اما هفته گذشته با یکی از دوستان از خیابان شهید بهشتی (یکی از خیابان های اصلی  شهر) عبور می کردیم که حوالی مسجد مرحوم حاج آقا صابر در پیاده رو  صحنه ای زننده توجه ما را به خود جلب کرد.زنی مشغول گدایی بود و با قسم و آیه از رهگذران کمک می خواست.

قسمت دردناک این صحنه خیابانی طفلی بود که در کنار این زن بر روی زمین به خوابی عمیق فرو رفته بود. پیشانی این طفل معصوم  خیلی نافرم و سوزناک باندپیچی شده بود و ظاهر آن حکایت از وجود زخمی عمیق داشت.

وجود این کودک با این وضعیت حس نوع دوستی همشریان عزیز را تحریک می کرد و به کمک مالی ختم می شد.خیلی دقت کردیم ؛ تقریباً مسجل شد که این زخم مصنوعی است و به قول قدیمی ها با دواگلی ملت را سیاه کرده اند.

تکدی گری یا همان گدایی کردن در شهر ما مدتی است که چهرهای جدید به خود گرفته و از جهاتی قابل تامل است:

1)  گویش  تعدادی از این متکدیان فارسی ایرانی نیست ، پوشش آنها هم به هیچ یک از اقوام ایرانی شباهت ندارد و به نظر می رسد که اکثر آنها از اتباع خارجی احتمالاً پاکستانی هستند که به شهر اراک وارد شده اند به نحوی که عنقریب بازار تکدی گری هم از چنگ متکدیان داخلی خارج می شود.(بخوانید بازار کار تکدی گری هم در اراک از دست می رود)

2)  دختر بچه هایی از این تیم درخیابانهای منتهی به مرکز شهر که رانندگان خودروها مجبورند با سرعت پایین حرکت کنند به دنبال آنها می دوند و تقاضای کمک می کنند که این امر گذشته از خطرات احتمالی در شاْن شهر ما نیست.

3) در جامعه اسلامی با وجود دستورا ت دینی و وجوب پرداخت زکات و همچنین نهادهای حمایتی گوناگون ساماندهی افراد بی بضاعت ایرانی امر دشواری نیست .با ساز و کار مناسب دستگاههای مسئول می توان این معضل را ریشه کن کرد. اما اتباع بیگانه چرا و با چه توجیهی شهر ما را مکان مناسبی برای تکدی گری انتخاب کرده اند؟

4)  با توجه با اینکه طبق قانون مجازات اسلامی، تکدی‌گری با مجازات يک تا سه ماه حبس روبروست و کسی که ديگری،نظير کودکان را به تکدی‌گری مجبور کند، به سه ماه تا سه سال حبس محکوم می‌شود و همه اموالی که از اين طريق به دست آورده باشد، هم درحق دولت مسترد خواهد شد؛یک سوال اساسی باقی می ماند: چرا تکدی گری با کودکان همچنان ادامه دارد و رشد می کند؟

هیچ نظری موجود نیست: