۱۳۸۹ تیر ۷, دوشنبه

شعبانی فرد:پروژه 55 متری اجرايی می شود


پروژه 55 متری اراک که از میدان امام خمینی (سه راهی خمین)شروع و  تا پل فرنگی(نزدیک پارک امیر کبیر) ادامه خواهد داشت چند سال است که بحثی را میان مسئولان شهری و استانی باعث شده است.

برخی از عدم توجیه اجرای این پروژه عظیم سخن می گویند و برخی بر اجرای سریع آن تاکید می کنند. هر چه هست این پروژه که به بزرگراه امیر کبیر شهره است باید اجرایی شود و فقط بودجه کلانی می طلبد که فراهم کردن آن کمی مشکل است.

هفته نامه عطر یاس در گزارشی مفصل به این موضوع پرداخته است که در ادامه مطلب بخوانید ...


وعده استاندار به شهروندان اراكی در سال جديد

هفته نامه عطر یاس-گروه جامعه، سپيده كاميانی: «پروژه 55 متري در سال جاري عملياتي خواهد شد.»

علي اكبر شعباني فرد در مراسم توديع و معارفه شهردار اراك در حالي اين سخنان را به زبان آورد كه اما و اگرهاي فراواني پيرامون اجراي پروژه 55 متري مطرح شده است.
اين در حالي است كه پروژه 55 متري به عقيده اعضاي شوراي دوم يكي از مشكل گشاترين طرح ها در رفع معضل ترافيك است.

پروژه 55 متري را مي توان پرحاشيه ترين پروژه شهري در سطح مركز استان عنوان كرد. طرحي كه افت قيمت در مناطق مختلف شهر اراك را به دنبال داشت و شايد بتوان گفت ساختمان سازي و فروش مسكن بخش وسيعي از شهر اراك را در ركود كامل قرارداد .

اين پروژه در زمان فعاليت شوراي دوم و در دوره ي شهرداري «احمد لطفي»، نماينده فعلي مجلس مطرح شد و عليرغم تصويب، هرگز به مرحله اجرا نرسيد. اما و اگرهاي پيرامون اجراي اين پروژه از ابتداي شروع به كار شوراي سوم شهر اراك و همزمان با شهرداري كريمي ادامه يافت و عليرغم تاكيد شورا و شهرداري باز هم هرگز مهمترين قسمت پروژه كه همان ميدان وليعصر باشد، هرگز عملياتي نشد. با انتخاب ميري به عنوان شهردار اراك و با توجه به حمايت هاي شخص استاندار از مجموعه شورا و شهرداري و تاكيد وي بر اجرايي شدن پروژه 55 متري اكنون شهروندان اراكي انتظار دارند در يك بازه زماني مشخص كلنگ پروژه 55 متري بر زمين خورده و طبق برنامه زمانبندي اين پروژه اجرايي شود.

با توجه به وعده استاندار مبني بر اجرايي شدن اين پروژه در سال جديد و به زودي، اكنون عملا توپ پروژه 55 متري در زمين نماينده عالي دولت و همكاران او در حوزه عمراني است. اكنون شهروندان اراكي عملكرد شعباني فرد را با توجه به وعده داده شده به آنها به نظاره نشسته اند. ساكنان بيش از هزار پلاك ثبتي در اراك اكنون چشم به عملكرد عالي ترين نماينده دولت در استان بسته اند. آيا شعباني فرد مي تواند به اين وعده خود جامه عمل بپوشاند؟ اين سوالي است كه در آينده نزديك به آن جواب خواهيم گفت.

اين پروژه عظيم از ميدان امام خميني آغاز و به پل فرنگي ختم مي شود. نقشه 55متري اراك 1200 پلاك ثبتي با طبقات متفاوت را در خود جاي داده است. مشخصاتي كه از اين پروژه به تصويب رسيد شامل محل اين طرح بود كه از ميدان امام خميني آغاز و به پل فرنگي ختم مي شود.

اجراي طرح 55 متري تنها همت مي طلبد

رئيس شوراي دوم شهر اراك با بيان اين مطلب كه طرح 55 متري يك طرح كارشناسي شده و دقيق است، گفت: هيچ ايرادي به اين طرح وارد نيست. تنها همت و شجاعت مي طلبد تا اجرا شود.

علي محصولي افزود: در دور دوم شوراي شهر اراك قرار شد تا اجراي اين پروژه به بخش خصوصي و پيمانكار سپرده شود و 25 درصد از سود حاصل از حاشيه اين پروژه به شهرداري اراك برگردد.

وي افزود: در شوراي دوم شهر اراك 20 پلاك از 1200 پلاك اين پروژه خريداري شد و به اين ترتيب طرح رسما شروع شد. محصولي گفت: اما اين طرح در دور سوم شورا با ترديدها و اما و اگرهاي اعضاي شورا همراه بود. در شوراي سوم اختلاف نظرها بر سر اجرايي شدن پروژه 55 متري آنقدر به طول انجاميد كه پيمانكار مربوطه عطاي اين كار را به لقايش بخشيد و هرگز به اراك بازنگشت. همين امر اجراي پروژه را 4 سال به تاخير انداخت.

وي با بيان اين مطلب كه اگر شوراي سوم اعتقادي به اجراي اين پروژه نداشت، نمي بايست پل ميدان جهاد راه اندازي مي شد، گفت: وقتي با سرعت بالا از ميدان جهاد به سمت ميدان كوچك وليعصر حركت كنيد، قطعا با يك طرح غيرمنطقي مواجه خواهيد شد كه حاصل ندانم كاري برخي دوستان است.

وي افزود: با صحبت هاي اخير استاندار مركزي اين حجت بر همگان تمام شد كه اجراي طرح در سال 89 قطعي است. اما بايد به اين موضوع انديشيد كه اين پروژه نيازمند قاطعيت بيشتري است.

به نظر مي رسد استاندار مركزي مي بايست اين موضوع را براي مردم ملموس تر كند و عمليات اين پروژه را با توجه به فرصت از دست رفته تسريع بخشد.
فاز سوم پروژه 55 متري ميدان وليعصر است
فرماندار اراك با بيان اينكه پروژه 55 متري مصوبه دور دوم سفر هيات دولت است، گفت: هيچ فردي نمي تواند اين پروژه را لغو كند مگر خود دولت.

حسن آصفري افزود: نظر شوراي شهر در مورد اجرا يا عدم اجراي اين پروژه تاثيري نخواهد داشت. البته اين موضوع بر همگان مبرهن است كه اين پروژه نياز شهر است.
وي درباره عملياتي شدن اين پروژه گفت: اين پروژه در ميدان سرداران و ورزش اجرا شده است در حال حاضر نيز به دنبال رايزني با مدير رستوران آينه هستيم تا اين ميدان نيز سريعتر تعريض شود.

آصفري گفت: در پروژه 55 متري دولت اين اختيار را به شهرداري اراك داده است تا با استفاده از بخش خصوصي و اوراق مشاركت، به اجراي آن سرعت بخشد.

وي گفت: مضاف بر اين موضوع در سفر آتي رياست جمهور اين طرح مورد بررسي و مجددا مطرح خواهد شد و قطعا نتايج مثبتي را در بر خواهد داشت.

55 متري هيچ توجيهي ندارد

رئيس كميسيون حقوقي شوراي شهر سوم با بيان اين مطلب كه به اجراي اين پروژه اعتقادي ندارد، گفت: اين پروژه هيچ توجيحي ندارد.
علي قائم مقامي گفت: 6 سال است كه مردم اجازه ساخت و ساز ندارند. براي اينكه ساختمان هايشان در طرح پروژه 55 متري واقع شده است.

وي گفت: اينكه دولت اعتباري نپردازد و از سوي ديگر مشاركت بخش خصوصي را نيز نداشته باشيم جز معطل كردن مردم و ايجاد يك وضعيت سردرگم اتفاق ديگري در اراك رخ نخواهد داد.
قائم مقامي اظهار داشت: براي آزادسازي معبر 55 متري، 600 ميليارد تومان و براي حاشيه اين طرح 600 ميليارد تومان ديگر نياز است كه به نظر نمي رسد دولت حاضر باشد چنين هزينه اي را پرداخت كند.

قائم مقامي گفت: مردم منتظر اجرايي شدن صحبت هاي اخير نماينده عالي دولت در استان هستند. اگر قرار است اين پروژه اجرا شود، بايد علائمي را دربر داشته باشد.

پروژه 55 متري بايد تا پايان سال 89 به اتمام برسد

عضو سابق شوراي دوم اراك در اين خصوص گفت: براساس ماده 24 قانون نوسازي شهرداري مي تواند براي رفع موانع و تسريع امكانات مالي خود و به منظور احداث معابر با عرض 20 متر به بالا و متناسب با موقعيت محل، اماكني كه وسعتي بيش از عرض خيابان دارند را به تملك خود درآورند و بر آن املاك ارزش افزوده بگيرند و بدين ترتيب امكانات مالي شهرداري نيز تامين مي شود.

هادي سعيدي گفت: اين مهم يكي از مواردي بود كه شوراي شهر دوم با استفاده آن در دوره خود براي حل مسائل مالي شهرداري جهت اجراي پروژه 55 متري تصويب كرد.
وي اضافه كرد: نه در طول مدت فعاليت شوراي شهر دوم اراك و نه در طول مدتي كه از فعاليت شوراي سوم شهر گذشته است، سرمايه گذاري جذب نشده است. اين موضوع يكي از موضوعاتي بوده است كه از مصوبات شوراي دوم بوده و براي اجراي اين پروژه لازم الاجراست.
سعيدي گفت: صحبت اخير استاندار مركزي نقطه قوت و اميدي براي اجراي اين پروژه بود. اما استاندار مركزي مي بايست جزئيات عمليات اين پروژه را نيز شفاف و به آن سرعت بخشد.

تسريع در پروژه 55 متری سرمايه گذار مي طلبد

نماينده اراک، خنداب و كميجان نيز با بيان اين مطلب که برای تسريع در پروژه 55 متری مي بايست به دنبال سرمايه گذار بود، گفت: با توجه به عزم و جديت شهردار اراک در اجرای پروژه 55 متری و تاكيد استاندار مرکزی در اين خصوص به نظر مي رسد که دستگاه ها اتحاد خوبي در جهت اجرایی شدن اين پروژه دارند اما اين تنها كافي نيست.
عباس رجایی گفت: عملياتي کردن زمينه هاي اين پروژه و تسريع در آنها اين موضوع را مي تواند ملموس تر کند که عزم جدی مسئولان عملي شده است وگرنه همچون سنوات گذشته تنها در حد يك شعار باقي خواهد ماند.

وی گفت: در سال های گذشته انبوه سازاني در بافت های فرسوده حاضر به سرمايه گذاری شده اند و همچنين در خصوص خيابان 55 متری پيمانكاران فراواني اعلام آمادگي نمودند که با تدبير ناموفق مسئولان شهری گذشته آنها فراری شدند تا اينكه امروز تعيين و تكليف اين محدوده ها برای شهرداری و مردم ساکن در اين مناطق با تاخير همراه شده است.

وی با بيان اينكه شهر اراک از اين عقب افتادگي و توسعه نيافتگي مزمن رنج مي برد و اين شهر نيازمند برنامه ريزي ويژه ای است، گفت: در شهر اراک مديريت شهری از ثبات و پايداري لازم برخوردار نبوده است و تزلزل در مديريت شهری يكي از آسيب هاي اصلي پيش روي اين شهرستان طي سال های اخير بوده است که بايد اين قبيل اتفاقات و محوری شدن با آن در تغيير مديريت آسيب شناسي شود.

براي اجرايي شدن پروژه 55 متري كارفرما بايد قابليت كارفرمايي داشته باشد

رئيس انجمن انبوه سازان استان مركزي در اين خصوص گفت: از اينكه استاندار مركزي به اين اما و اگرهاي اجرايي شدن پروژه 55 متري پايان داد، خرسندم اما در خصوص عملياتي شدن اين پروژه بحث هاي زيادي وجود دارد.

كسري راد گفت: تا زماني كه در اين طرح كارفرما تعريف نشده باشد، پروژه عملياتي نخواهد شد.
وي گفت: مدتهاست كه اجراي اين پروژه به دليل عدم توانايي يك كارفرماي مناسب به تاخير افتاده است و هنوز به اين نتيجه نرسيده ايم كه اجرايي شدن هر پروژه نيازمند يك پيمانكار و كارفرماي خوب است.

راد در خصوص ميزان مشاركت بخش خصوصي و نقش انجمن انبوه سازان در اين پروژه گفت: طرح هاي زيادي از سوي انبوه سازان به مديريت استان ارائه شده است اما تنها پاسخ به اين طرح ها واژه رسيدگي بوده است.

وي با تاكيد بر اينكه در اجراي هر پروژه عمراني نمي بايست كسي متضرر شود و منفعت اين طرح بايد به همه جامعه برگردد گفت: چه كساني كه در مسير اين طرح سكونت دارند و چه كساني كه قرار است پلاك هاي واقع در اين مسير را تملك كنند، نمي بايست متضرر شوند.
راد گفت: حلقه كارفرما، مشاور و عوامل اجرايي تاثير زيادي در اجراي اين پروژه دارد كه هنوز اين حلقه به دليل تعريف نشدن كارفرماي پروژه ناقص است و تا زماني كه اين روند ادامه دارد، اجراي اين پروژه منتفي است.

وي گفت: چطور مي توان وقتي براي بودجه شهر اراك در شهرداري 50 ميليارد تومان در نظر گرفته شده است، يك پروژه هزار ميليارد توماني اجرا كرد. به نظر مي رسد تنها ارگان تصميم گيرنده در اين خصوص مديريت عالي استان است.
وي افزود: پيشنهاد ما اين است كه شركتي تشكيل شود تا با پتانسيل هاي مشخص قابليت اجراي اين پروژه را داشته باشد.

راد گفت: اين شركت مي تواند متشكل از چند مجموعه دولتي باشد و يا مي تواند مجموعه اي از چند واحد خصوصي با توانمندي بالا باشد.

***
با توجه به مباحث مطرح شده به نظر مي رسد طولاني تر شدن پروژه 55 متري برخي مسئولان را از ادامه آن منصرف كرده است كه اين امر لزوم اهتمام بيش از پيش مدير ارشد استان در اجراي اين پروژه را مي رساند.

به هر حال بايد ماند و ديد كه سرمايه گذار اصلي اين پروژه چه شركتي است و در واقع كدام پيمانكار تمايل دارد تا به مهمترين دغدغه عمراني مردم شهر اراك پايان دهد.

هیچ نظری موجود نیست: