۱۳۸۹ تیر ۸, سه‌شنبه

ورودی مجموعه بازار تاریخی اراک بازسازی می شود


معاون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی از فراهم شدن مقدمات بازسازی ورودی و سردر مجموعه بازار تاریخی اراک خبر داد.

 “محسن علمدار” روز دو شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طرح جامع بازسازی سردر تخریب شده بازار تاریخی اراک تهیه و در این خصوص نشستی با کسبه این بازار برگزار شده است .

وی گفت: ورودی و سردر بازار اراک با ویژگی های خاص معماری ، در گذشته به دلیل ساخت و سازها ، تخریب شده که احیای آن امسال در برنامه میراث فرهنگی قرار گرفته است.

وی افزود: ورودی این مجموعه تاریخی با ارزش شامل دو تاقچه و سکوهای زیبا با سردری بوده که بر روی آن عبارت “نمود یوسف ثانی بنای مصر جدید” حک شده بود که به حروف ابجد سال تاسیس این مجموعه یعنی ۱۲۲۸هجری قمری است.

علمدار افزود:طرح همسان سازی ورودی اماکن کسب در مجموعه بازار قدیمی اراک نیز مطالعه شده و در صورت تخصیص اعتبار پیشنهادی به مبلغ یک میلیارد ریال ، عملیات اجرایی ان در کل بافت بازار انجام می شود.

وی گفت: درنشست با کسبه بازار اراک میزان و نحوه مشارکت آنان در امور مرمتی و احیای بازار اراک مشخص شده است.

مجموعه بازار اراک در زمان قاجاریه توسط یوسف خان گرجی بنا گذاشته شده و به عنوان بخشی از آخرین نمونه شهرسازی اسلامی ایران با ارزش های تاریخی متعدد، مشهور است.
این بازار در جهت شمال به جنوب دارای ۷۲۰متر و در جهت شرق به غرب دارای ۲۰۰متر طول است.

در مجموعه تاریخی بازار اراک ابتدا تجارت فرش رونق زیادی داشته اما تمامی مشاغل و نیازهای مردم نیز در آن پیش بینی شده است.

علاوه بر محلهای کسب که به صورت حجره ، کارگاههای تولیدی ، بارانداز و انبارها و بازارهای اختصاصی در سراها فعال است امکانات مختلف رفاهی زندگی نظیر حمام، مدرسه و مسجد نیز پیش بینی شده است.

مجموعه قدیمی بازار اراک در سال ۵۵در فهرست اثار ملی به ثبت رسیده است.

هیچ نظری موجود نیست: