۱۳۸۹ دی ۲۹, چهارشنبه

از آرشیو: طرح ترافیک؛ نیازی که هر روز ضروری تر می شود

(تاریخ انتشار این مطلب : امرداد ماه 89): این روزها خودرو سازان ایرانی با افتخار از افزایش شمارگان تولید خودروهای سواری خود به بیش از یک میلیون دستگاه در سال سخن می گویند و تنها خیابانهای شهرهاست که هر ساله میلی متری به عرض و طول آنها اضافه نمی شود.

در این میان اراک هر روزه شاهد ترافیکهای سنگین در مرکز شهر است و رانندگان دهها هزار اتومبیل در خیابانهای منتهی به مرکز شهر از جمله قائم مقام فراهانی ؛ امام خمینی ؛ شهید بهشتی (عباس آباد) ؛ دکتر شریعتی ؛ ملک (رجایی) و میدان اصلی شهر ؛ میدان شهدا در صف های طویل بی صبرانه و گاه عصبی منتظر باز شدن مسیر هستند.

همین دیروز اگر از خانه بیرون می آمدی و سوار بر اتومبیل شخصی قصد عزیمت به طرف دروازه تهران می کردی با ترافیک سنگینی مواجه می شدی که میدان ارگ را فرا گرفته بود وبوق ممتد رانندگانی که صبرشان لبریز شده گوشت را کر می کرد. ترافیک خیابانهای امام و قائم مقام هم که همیشگی اند.

برای کاهش بار ترافیکی خیابانها چندین راه وجود دارد که برخی بلند مدت ؛ برخی میان مدت و برخی نیز کوتاه مدت (از لحاظ زمان و هزینه نیازمند اجرای آنها) است. راههای بلند مدت می تواند احداث بزرگراهها و خیابانهای عریض و طویل در نقاط پر تردد و مرکزی شهرها باشد که احداث بزرگراه امیر کبیر در قلب اراک از آن جمله است. احداث قطار شهری یکی از بهترین و در عین حال پر هزینه ترین این راههاست.

راههای میان مدت می تواند تجهیز و گسترش ناوگان حمل و نقل درون شهری در شهرها باشد.

راه کوتاه مدت نیز می تواند ایجاد منطقه ای در مرکز و نقاط پر تردد شهرها باشد که در آن کسانی می توانند با اتومبیل خود تردد کنند که مجوز ورود به آن منطقه را داشته باشند یا اینکه تردد در آنها زمانی آزاد باشد که بار ترافیکی آن منطقه به طور چشم گیری کاهش پیدا کرده است.

استفاده از راههای بلند مدت و برخی راههای میان مدت در شهرهایی مانند اراک که از نظر جمعیتی هم تراز شهرهای بزرگ ایران نیستند کمی بعید به نظر می رسد اما در سالهای آینده چاره ای جز استفاده از آنها نخواهد بود اما راه کوتاه مدت می تواند دستکم ترافیک مرکز شهر را تا حد زیادی کنترل کند.

اگر چه با اجرای آن برخی مشکلات احتمالی پدید خواهد آمد. برای مثال اجرای طرح ترافیک در سطح شهر همدان کوچه پس کوچه های خلوت آن را تبدیل به راه میان بری برای رانندگانی کرده است که هم مجوز عبور و مرور در منطقه طرح ترافیک را ندارند و هم می خواهند در آن منطقه تردد کنند.

این نوشته صرفا نگاه یک شهروند به این مسئله است و متخصصان و کارشناسان بهتر می توانند در مورد این مسئله نظر دهند.

عکس / برچسب طرح ترافیک شهرداری تهران 

هیچ نظری موجود نیست: