۱۳۸۹ تیر ۲۶, شنبه

بخش کشاورزی و اصل 44 /سود در جیب واسطه ها


خبرگزاری مهر: استان مرکزی به نام استانی صنعتی شناخته می شود اما این استان قبل از صنعتی شدن، استانی با قابلیتهای کشاورزی بوده و اکنون در این بخش دارای توانمندی های بالقوه ای است که مورد بی توجهی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر در اراک، دومین جلسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان با رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلانی به جلسه ای برای بیان مشکلات و تلاش برای برون رفت از این آن تبدیل شد ...
خبرگزاری مهر: استان مرکزی به نام استانی صنعتی شناخته می شود اما این استان قبل از صنعتی شدن، استانی با قابلیتهای کشاورزی بوده و اکنون در این بخش دارای توانمندی های بالقوه ای است که مورد بی توجهی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر در اراک، دومین جلسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان با رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلانی به جلسه ای برای بیان مشکلات و تلاش برای برون رفت از این آن تبدیل شد.

راهبردهای تولید و چگونگی صادرات محصولات کشاورزی استان مرکزی، ارزیابی شرایط تولید و صادرات محصولات کشاورزی و فرآورده های دام و طیور، مشکلات اتحادیه مرغداران، تعرفه کشاورزی برای هزینه های انرژی، وضعیت سردخانه های استان و مشکلات مربوط به خرید تضمینی گندم و جو مورد مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین راهکارهای ارائه تسهیلات بانکی به منظور رفع فرسودگی ماشین آلات بخش کشاورزی و قوانین در دست بررسی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس از جمله مباحث مطروحه در این نشست بود.

اساس اقتصاد استان را به ترتیب اهمیت، بخشهای خدمات، صنعت و کشاورزی تشکیل می دهند.

صنعت و بازرگانی

استان مرکزی از جمله استانهای صنعتی کشور محسوب می شود، وجود صنایع مادر در اراک این شهر را به یکی از قطبهای صنعتی کشور مبدل کرده است همچنین وجود کارخانه های چشمگیر و تولیدی شهرستان ساوه نیز خود گویای این مهم است.

به طور تقریبی در حدود 19 درصد مساحت استان، اراضی کشاورزی، 57 درصد اراضی مرتعی، 24 درصد اراضی غیر مزروعی از قبیل دریاچه ها، کویرها، جاده ها و شهرها تشکیل می دهند. محصولات کشاورزی استان شامل گندم، جو، حبوبات آفتابگردان، پنبه، چغندر قند ، گوجه فرنگی و پیاز است.

تولید برخی از فرآورده های کشاورزی در شهرستانهای این استان بیش از میزان مصرف محلی است و در نتیجه به استانهای مجاور صادر می شود و این صادرات شامل گندم، جو، انگور، سبزیجات و خشکبار از اراک، انار و طالبی و پسته از شهرستان ساوه، کاهو و گل از شهرستان محلات، بادام و گردو از شهرستان تفرش و لوبیا و گندم از شهرستان خیمن به خارج و سایر استانها می شود.

تولیدات کشاورزی استان مرکزی سه تا چهار برابر نیاز داخل استان است به همین دلیل زمینه صادرات این بخش فراهم است.

اصل 44 در بخش کشاورزی اجرایی نشده است

بیش از 80 درصد بخش کشاورزی به عهده بخش خصوصی است با این حال تحول در این بخش نیازمند حضور پرقدرت تر این بخش است که به عقیده کارشناسان اجرای اصل 44 می تواند زمینه ساز این تحول باشد.

مکانیزه کردن بخش کشاورزی مهمترین مولفه توسعه این بخش است که با اصل 44 تحقق پیدا می کند.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع اراک در این نشست گفت: مدیریت دانش محور در حوزه کشاورزی از مهمترین ضروریات این بخش است و باید در تصمیم سازی ها پررنگ تر دیده شود.

محمدعلی عباسی افزود: اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی به صورت اصولی در حوزه کشاورزی موجب رونق تولید و صادرات این بخش می شود.

سودی که به جیب واسطه ها می رود

"واسطه" عبارت محترمانه دلال بازی است. افرادی که بدون کمترین زحمت و صرفا با ابزار چانه زنی و معامله و استفاده از فرصت بیشترین سود بخش کشاورزی را به جیب می زنند امری که در سایر بخش های اقتصادی رخنه کرده و تنها آفت بخش کشاورزی هم نیست.

عباسی با تایید این موضوع خاطرنشان کرد: درحال حاضر واسطه ها در کشور از سود سرشار بهره مندند در حالیکه تولید کننده به رغم مشقات زیاد سود زیادی نداشته و صادرات نیز از این موضوع لطمه پذیر می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: تولید در حوزه کشاورزی و دامی با ریسک بسیار بالایی همراه است ولی سود آن به جیب واسطه ها سرازیر می شود.

مسلم پورقاسمیان تصریح کرد: با تصویب نهایی قانون نظام بهره وری و قانون جامع دامپروری بخش بزرگی از مشکلات این حوزه ساماندهی شود.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی به رغم مسئولیت سنگینی که در قبال تولید محصول در مراحل مختلف دارد، در بخش بازاریابی دخیل نیست و این مسئله باعث مغفول ماندن رشته وظایف حوزه کشاورزی است.

واردات پنج میلیارد دلاری محصولات کشاورزی

واردات بی رویه در بخش کشاورزی مزید علتها شده و تیشه ای بر ریشه همین میزان تولید و فروش شده که کشاورزان به آن دلخوش کردند.

رئیس سازمان بازرگانی استان مرکزی در این زمینه گفت: صادرات بخش کشاورزی کشور در سال گذشته بالغ بر سه میلیارد دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن یک میلیارد دلار رشد داشته است.

اصغر عالیخانی افزود: واردات محصولات کشاورزی در سال گذشته در کشور پنج میلیارد و 627 میلیون دلار بوده که با نگاه حمایتی دولت و مجلس نسبت به مدت مشابه قبل آن حدود 1.5 میلیارد دلار کمتر شده است.

عالیخانی، با تاکید بر تقویت تشکلها و خوشه های کشاورزی به منظور حرفه ای کردن صادرات این بخش گفت: شکل گیری صندوق حمایتی بخش کشاورزی در تکمیل زنجیره تولید تا صادرات اثرگذاری مهمی دارد و بازرگانی استان مرکزی آمادگی هرگونه حمایت از این صندوق را دارد.

تنها چهار درصد بخش کشاورزی بارور شده است

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی پس از شنیدن دغدغه دست اندرکاران بخش کشاورزی  در این نشست گفت: کشاورزی بستر اقتصاد صنعتی است و برای رسیدن به صنعت پویا نیاز به خیزش اصولی و علمی در بخش کشاورزی  است.

عباس رجایی گفت: در 30 سال گذشته تنها چهاردرصد از ظرفیت تولید کشاورزی بارور شده و توسعه سرمایه گذاری در این بخش نیازمند الگوی کارآمد بر مبنای فناوری های نوین، افزایش بهره وری کار و نیروی انسانی و فراهم آوردن زیرساختهای پیش از تولید، حمایتهای ضمن تولید و بازاریابی مشتمل بر نظام توزیع پیشرفته و بورس است.

رجایی اظهار داشت: کلیات مدل مذکور در قالب دو قانون افزایش بهره وری در بخش کشاورزی ونظام دامپروری به شکل مشروح در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس دیده شده و به زودی به تصویب نهایی می رسد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خناب در مجلس با تاکید بر نقش تعرفه ها در بخش کشاورزی گفت: در قوانین مذکور تعرفه های محصولات وارداتی بخش کشاورزی دسته بندی شده و نرخ مبادله به نفع تولید کننده داخلی لحاظ شده است.

رجایی افزود: خرید تضمنی محصولات گندم و جو در بازپرداخت پول کشاورزان مشکلات جدی داشت که در جلسات متعدد با وزیر بازرگانی بازپرداختها در خصوص محصول گندم به روز شده و قرار است تا ده روز اینده معضل تاخیر در پرداختها بابت محصول جو به کشاورزان نیز حل شود.

بایدهایی که پاسخی به انتظارات است

به عقیده کارشناسان توسعه بخش کشاورزی نیازمند برنامه ریزی و توجه به توانمندی های این بخش به عنوان عامل توسعه  پایدار است.

توسعه و بهره برداری منابع آب های سطحی و احداث آبگیرهای مناسب، تغذیه سفره های آب زیرزمینی برای جلوگیری از افت سطح ایستایی آب ،اصلاح روش ها ی سنتی آبگیری و بکارگیری روش های نوین، ایجاد شبکه های منظم و اجرای طرح های پوشش انهار،استفاده از روش های آبیاری تحت فشار، حفاظت از حوزه های آبخیزداری، ساماندهی فعالیت های کشاورزی،  تلاش برای یکپارچه سازی اراضی، ارتقای مکانیزاسیون، جلوگیری از خرد شدن اراضی و آماده سازی زمین های لازم برای یکپارچه سازس اراضی، جلوگیری از تغییر کاربریهای غیرمفید بویژه تبدیل اراضی کشاورزی در دشت ها و پیرامون شهرها، توسعه صنایع تبدیلی، اجرای منطقی و صحیح تناوب کشت، برنامه ریزی استانی برای اجرای کشت های ناحیه ای به منظور افزایش تولید و بهره وری بیشتر، مشارکت وسیع نظام بانکی در تجهیز و تامین منابع مالی مورد نیاز کشاورزان و توسعه و تقویت مراکز خدمات کشاورزی و زمینه سازی برای حضور فعال این نهادها در فرایند توسعه کشاورزان از جمله پیشنهادات کارشناسان و کشاورزان است. 

هیچ نظری موجود نیست: