۱۳۸۹ تیر ۲۳, چهارشنبه

مسوول تخریب کاروانسرای دخانیات بازار اراک کیست؟


بازار اراک یکی از بناهای نخستین شهر است که در سال ۱۲۲۸ هجری قمری در بافت مرکزی سلطان‌آباد به دستور فتح‌علی شاه قاجار و توسط یوسف‌خان گرجی بنا نهاده شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، این بازار شامل حمام، مسجد، مدرسه، آب انبارها، گذرها و کاراوانسراهایی است که رازها و پیشینه‌ای از مردم استان را در دل خود جای داده است.

از بین سراهای موجود در بازار که از گذشته تا به امروز هم‌چنان نقشی در انجام مبادلات اقتصادی استان داشته‌اند می‌توان به سرای کاشانی، نوذری، فرش فروشان و کاروانسرای دخانیات اشاره کرد.

کسبه بازار هم در پی اعتراضات خود در خصوص تخریب کاروانسرای دخانیات به خبرنگار ایسنا گفتند، وجود این کاروانسرا برای حفظ فرهنگ و هویت استان مرکزی امری ضروری و غیرقابل انکار است.

ع- احمدی با اشاره به نوع مالکیت کاروانسرا بیان کرد: متاسفانه علی‌رغم اینکه این کاروانسرا در گروه آثار باستانی شهر اراک به ثبت رسیده، مالکیتی خصوصی دارد که مالک برای حفظ منافع خود حاضر به تخریب این بنای باستانی است.

م- سجادی کسبه دیگر بازار، در پی اعتراض خود خواهان توقف کار تخریب بنا توسط مالک شد و بیان کرد: اگر برای فرهنگ و هویت خود ارزشی قائل هستیم نباید به هیچ عنوان اجازه این گونه تخریب‌‌ها داده شود.

وی میراث فرهنگی و شهرداری را از مسوولان اصلی تخریب کاروانسرا دانست و خاطر نشان کرد: اگر اینان مدعی حمایت و حفاظت از میراث باستانی شهر هستند، پس چرا تاکنون موفق به جلوگیری از روند تخریب کاروانسرا نشده‌اند.

در این راستا محسن علمدار، معاون حفظ و احیاء میراث فرهنگی استان مرکزی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه هرگونه فعالیتی که در محدوده شهری صورت پذیرد باید با اعمال مجوز از سوی شهرداری همراه باشد، اظهار کرد: از آنجا که بازار اراک یک محدوده باستانی و تاریخی است، از اینرو هرگونه ساخت و ساز در این محدوده باید با مجوز شهرداری صورت پذیرد.

وی با اشاره به اینکه تا این لحظه هیچ گزارش رسمی مبنی بر تخریب کاروانسرا به دست میراث فرهنگی نرسیده است، تصریح کرد: قبل از صدور مجوز به منظور فعالیت‌های عمرانی باید میراث فرهنگی در جریان قرار گیرد.

علمدار با تاکید بر اینکه کاروانسرای دخانیات تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده است، گفت: این کاروانسرا در حال حاضر در گروه آثار باستانی استان قرار دارد ولی به منظور ثبت در آثار ملی، پرونده‌ای تنظیم و به شورای عالی ارسال شده و این در حالی است که میراث فرهنگی به هیچ عنوان اجازه تخریب این بنا را نخواهد داد و با متخلفان برخورد خواهد کرد.

وی با اشاره به انتظارات خود از مدیریت کلان استان خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه میراث فرهنگی میراث‌بان فرهنگ و تمدن کشور است و با این آثار باستانی قادر به شناخت هویت واقعی خود هستیم از اینرو انتظار می‌رود مسوولان امر در بحث تملک بناهای تاریخی به یاری سازمان بیایند.

معاون حفظ و احیاء میراث فرهنگی استان مرکزی در پایان تصریح کرد: اگر میراث فرهنگی بودجه‌ای کامل و کافی برای تملک این گونه بناها داشته باشد، قطعا قادر به رفع این قبیل مشکلات خواهد بود و این در حالی است که هم‌اکنون‌هم برای رفع این معضل، میدان را ترک نخواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست: