۱۳۸۹ مرداد ۲۵, دوشنبه

بزرگراه امیر کبیر/اختلاف نظر مسئولین؛بلاتکلیفی مردم


هفته نامه «نامه امیر»: در حالي كه شعباني‌فرد استاندار مركزي در مراسم معارفه شهردار اراك در اوايل خرداد ماه سال جاري بر انجام پروژه بزرگراه اميركبير ( 55 متري ) تاكيد كرده و پس از مدتها اما و اگر مديران شهري وعده شروع عمليات اجرايي آن در سال جاري را داد اما به نظر مي‌رسد با گذشت نزديك به 5 ماه از آغاز سال كه بهترين زمان براي انجام فعاليت‌هاي عمراني نيز محسوب مي‌شود هنوز ابهامات بسياري در خصوص زمان و چگونگي اجراي اين پروژه وجود دارد ...


برخی از مطالب شماره جدید هفته نامه «نامه امیر»
... اگرچه شهردار اراك در مصاحبه اخير خود از آغاز عمليات اجرايي پروژه 55 متري خبر داد و بر مورد توجه قرار گرفتن طرح انتشار اوراق مشاركت براي تامين منابع مالي تاكيد كرد اما در چهارمين سال فعاليت شوراي دوره سوم كه با وعده‌هاي متعدد در خصوص اجرايي شدن اين پروژه و پايان بلاتكليفي چند ساله مالكين املاك واقع در مسير طرح همراه بوده و به گفته رئيس كميسيون حقوقي شورا به برگزاري 21 جلسه خاص نيز منجر شده باز هم بايد شاهد اختلاف نظر اعضاي شورا در رابطه با سرانجام اجراي اين پروژه باشيم . پروژه‌اي كه حضور مديران متعدد در مسند شهرداري اراك نيز نتوانسته پايان بخش همه اما و اگرها در خصوص آن باشد .

به گفته طهماسبي مسئول واحد املاك شهرداري كه در جلسه اخير كميسيون حقوقي شورا سخن مي‌گفت تاكنون حدود 20 پلاك از حدود 2000 ملك واقع در مسير طرح توسط شهرداري تملك شده كه به شكل نقدي ، معوض يا امتياز فروش تراكم انجام شده و ارزش معاملاتي اين واحدها بالغ بر 51 ميليارد و 666 ميليون ريال بوده است . اما رئيس كميسيون حقوقي شورا با بيان اينكه در شرايط فعلي اجراي اين پروژه داراي توجيه فني و اقتصادي براي شهرداري نيست افزود : براي كاهش بار ترافيكي و مشكلات عبور و مرور در اين محدوده از شهر اجراي طرح‌هايي مثل تونل شهري كارآيي و توجيه بيشتري خواهد داشت ضمن اينكه اگر هدف اجراي اين طرح را ايجاد معابر جديد و خارج كردن اراك از وضعيت تك هسته‌اي بدانيم بايد گفت احداث معبر 55 متري بدترين نوع طرح است .

قائم مقامي تصريح كرد : به اعتقاد بسياري از كارشناسان شهرسازي اين طرح از هيچ توجيهي براي اجرا برخوردار نيست و با توجه به پايان زمان قانوني و بلاتكليفي مردم بايد تصميم نهايي در خصوص اجرا يا عدم اجراي اين پروژه اتخاذ شود . رئيس كميسيون عمران شورا نيز با اشاره به صدور مجوز ساخت براي برخي از املاك واقع در مسير طرح گفت : قطعاً‌ شهرداري براي تملك اين املاك با مشكل مواجه خواهد شد ضمن اينكه براي تملك واحدهاي تجاري و مسكوني واقع در مسير پروژه و اجراي آن بيش از 1000 ميليارد تومان اعتبار نياز دارد كه هنوز نحوه تامين اين اعتبار نامشخص است و وعده‌هاي مسئولان در خصوص اختصاص زمين براي معوض املاك نيز تاكنون بي‌نتيجه بوده است .

رضا يوسفي‌تبار اجراي طرح تونل شهري را بهترين روش براي رفع مشكلات ترافيكي اين محدوده از شهر عنوان كرد و افزود : بر اساس اطلاعاتي كه از شهرداري تهران در خصوص اجراي پروژه تونل توحيد به طول 5/4 كيلومتر اتخاذ شده اين پروژه با حدود 440 ميليارد تومان اعتبار انجام شده است كه استفاده از اين طرح در شهر اراك با حداكثر 200 ميليارد تومان اعتبار و ظرف مدت يكسال اجرا خواهد شد . وي افزود : بنابراين نبايد بيش از اين مردم را بلاتكليف نگه داشت و بايد با صدور مصوبه‌اي لغو اجراي طرح 55 متري را اعلام كنيم .

اما معاون فني و عمراني شهردار اراك با تاكيد بر اينكه بايد با بررسي دقيق و كارشناسي در خصوص سرانجام اجراي اين طرح تصميم‌گيري نمود گفت : در صورتي كه بحث واگذاري 20 هكتار زمين به شهرداري براي اعطاي معوض به مالكين به نتيجه برسد شهرداري حتي بدون مشاركت سرمايه‌گذار به تنهايي توانايي اجراي پروژه 55 متري را دارد .

خراجي اجراي پروژه بزرگراه امير كبير را از نيازهاي ضروري شهر اراك دانست و تصريح كرد : احداث تونل شهري هيچ توجيه اقتصادي براي شهرداري ندارد و در شرايط كنوني امكان اجراي چنين طرحي وجود ندارد . وي در خصوص پيش‌بيني مدت زمان اجراي پروژه 55 متري گفت : در شرايط كنوني براي تملك و اجراي هر فاز اين پروژه به يك سال زمان نياز خواهد بود .

يك عضو شوراي شهر اراك نيز بر ضرورت اجراي پروژه بزرگراه اميركبير تاكيد كرد و گفت : متأسفانه برخي افراد با نگاه مغرضانه و بدون در نظر گرفتن ديدگاه‌هاي كارشناسي به دنبال لغو اين طرح هستند و با سنگ‌اندازي مي‌خواهند مسير را براي خودشان قبضه كنند .

رجايي اظهار داشت : مديريت صحيح اجراي اين پروژه عليرغم همه هزينه‌ها سود قابل توجه‌اي نيز براي شهرداري خواهد داشت و اجراي اين پروژه برخلاف نظر برخي افراد منسوخ و ناكارآمد نيست در حالي كه تونل شهري جز هزينه براي شهرداري هيچ فايده‌اي نخواهد داشت .

عماد مولايي نسب نيز با بيان اينكه امسال بايد تكليف اين پروژه مشخص شده و صادقانه و شفاف پاسخگوي مردم باشيم افزود : اگر مردم را از سردرگمي و بلاتكليفي نجات ندهيم مي‌توانند برابر قانون از عدم انجام طرح به مراجع قانوني شكايت كنند وي نبود عزم راسخ مسئولين در انجام اين طرح را دليل اصلي راكد ماندن آن عنوان كرد . 

هیچ نظری موجود نیست: