۱۳۸۹ مرداد ۲۲, جمعه

معادله صنعت و هوای پاک در اراک وارونه است!


خبرگزاری مهر: استان مرکزی استانی صنعتی است صنعت در این دیار و توسط دستهای زحمتکش مردمان آن پا گرفته است با این حال معادله صنعت و هوای پاک در استان وارونه است و در واقع قدرت هفت درصد صنایع آلاینده بیشتر از هشت درصد صنایع سبز موجود در استان است.

به گزارش خبرنگار مهر در اراک، آلایندگی صنایع استان مرکزی به ویژه صنایع اراک، هموراه مورد بحث محافل استانی و ملی بوده است، اما جای این سئوال همواره مطرح بوده که به جز واحدهای آلومینیم سازی اراک و نیروگاه شازند کدام صنایع هوای اراک را بیشتر آلوده می کنند؟ ...


... مردم اراک دیگر آلودگی هوا را همزاد خود می دانند و در این استان به رغم اینکه سالها پس از رنج استشمام آلودگی، طرح جامع کاهش آلودگی هوا به تصویب رسید اما اجرای این طرح در مرحله جذب اعتبارات دچار مشکل شده و اکنون سرعت اجرای طرح بسیار پایین است.

فعالیت 200 واحد آجرپزی و تشدید آلایندگی

به جز فعالیت بیش از دو هزار و 600 واحد صنعتی در اراک، 200 واحد آجرپزی فعال هستند که بخش اعظم آلایندگی هوای اراک را این واحدهای غیراستاندار ایجاد می کنند.

حذف آلایندگی این واحدها در سفر اول رئیس دولت به استان مرکزی مطرح شد و قرار شد شهرک آجر در استان ایجاد شود اما همچنان خبری از اجرای آن نیست.

هفت درصد صنایع استان آلاینده هستند

رئیس سازمان حفظ محیط زیست استان مرکزی گفت: هفت درصد از مجموع دو هزار و 600 واحد صنعتی استان مرکزی به اضافه 200 واحد آجرپزی استان مرکزی آلاینده هستند.

حمید رضا جلالوندی در گفتگو با خبرنگار مهر در اراک افزود: آلایندگی صنایع استان مرکزی پس از استان های اصفهان و تهران در رده سوم قرار دارد که تلاش ما کاهش این میزان آلایندگی با ابزارهای تشویقی و تنبیهی است.

هشت صنعت پاک استان مرکزی معرفی شدند

در کنار هفت درصد آلایندگی واحدهای صنعتی استان مرکزی، هشت واحد صنعتی و خدماتی استان به عنوان صنعت سبز انتخاب شدند و لوح تقدیر دریافت کردند.

این هشت واحد از بین 80 واحد صنعتی و خدماتی است که در کل کشور برای دریافت لوح سبز رقابت کردند و برنده شدند.

جلالوندی با اشاره به اینکه لیست واحدهای آلاینده تنظیم و آماده شده است، ادامه داد: در ارزیابی که سازمان محیط زیست انجام داده است هشت شرکت خدماتی و صنعتی استان به دلیل رعایت فاکتورهای زیست محیطی لوح سبز دریافت کردند.

وی خروج مناسب فاضلاب، ایجاد فضای سبز، دریافت استانداردهای جهانی و توجه به کارکنان را از جمله دلایل دریافت لوح سبز وتسط این واحدها اعلام کرد.

اما مشکل اینجاست که میزان آلایندگی هفت درصد واحد آلاینده در اراک بر تمیزی و پاکی هوای این استان غلبه کرده و عملکرد هشت درصد واحد صنعتی سبز را تحت تاثیر خود قرار داده است و چه بسا اگر همه واحدهای تولیدی دیگر نیز هیچ آلودگی نداشته باشند اما میزان آلودگی ایجاد شده توسط واحدهای مذکور برای آلوده بودن هوای شهر کفایت می کند و مسئولان باید هرچه زودتر و تا قبل از آنکه مشکلات و بیماریهای خاص ناشی از آلودگی گریبان مردم را بگیرد دست به کار شوند و رفع این مشکل را در اولویت اقدامات خود قرار دهند. 

هیچ نظری موجود نیست: