۱۳۸۹ فروردین ۲۳, دوشنبه

شهر اراک 38روز به سختي نفس کشيد


ايرنا: در سال 1388 هواي شهر نيم ميليون نفري اراک ،38روز در شرايط ناسالم قرار گرفت و مردم اين شهر به سختي نفس کشيدند.


بر اساس آمار تحليلي مرکز پايش و سنجش آلودگي هواي اراک ، هواي اين شهر در 38روز از سال 88 در شرايط ناسالم قرار داشته در حالي که طبق استاندارد جهاني حتي يک روز هواي ناسالم در سال نيز براي سلامتي خطرافرين است.


مديرکل حفاظت محيط زيست استان مرکزي در گفتگو با خبرنگار ايرنا اعلام کرد : در نمونه گيري هاي مستمر 15دقيقه يکبار توسط شش ايستگاه سنجش الودگي در مناطق مختلف اراک ، هواي اين شهر در 89درصد از روزها ي سال 88 در حد مجاز بوده ولي 10درصد از روزها در شرايط ناسالم و يک درصد از روزها وضعيت بحراني داشته است.


دکتر "حميدرضا جلالوندي" ذرات معلق، دي اکسيد گوگرد و اوزن را بيشترين آلاينده هاي موجود در هواي شهر اراک عنوان کرد و افزود: فرهنگ سازي و بسيج مردم در حفاظت از منابع طبيعي و جلوگيري از فرسايش خاک مي تواند در مهار آلاينده ها و کاهش ذرات معلق که عمدتا به خاطر همجواري اراک با کوير ميقان در هواي اين شهر وجود دارد موثر باشد. وي ، وجود ترکيبات گوگردي در هواي اراک را ناشي از سوخت هاي فسيلي و تردد خودروها عنوان کرد.


جلالوندي ، ميزان روز هاي ناسالم هواي شهر اراک در سال 87 را 14درصد اعلام کرد و افزود: کاهش سه درصدي روزهاي ناسالم هواي اراک طي پارسال به خاطر اقدامات موثر زيست محيطي و بهره برداري از بخشي اقدامات طرح جامع کاهش آلودگي هواي اين شهر بوده است. وي گفت: اقدامات طرح جامعه کاهش آلودگي هواي اراک توسط دستگاههاي مختلف درحال حاضر حدود 25درصد پيشرفت فيزيکي دارد که در صورت تسريع در انجام آنها نتايج موثري بر کيفيت بخشي هواي اين شهر خواهد داشت.


بر اساس ارزيابي اداره کل حفاظت محيط زيست استان مرکزي هفت درصد از صنايع و تمامي واحدهاي آجرپذيري استان مرکزي به دليل ايجاد آلايندگي شديد در هواي اين شهر مشمول قانون پرداخت عوارض يک درصد آلودگي هوا هستند.

هیچ نظری موجود نیست: