هفته نامه نامه امیر: محدوده خط قرمز یا احداث معبر ۵۵ متری را میتوان از عبارات نام آشنا برای بسیاری از شهروندان شهر اراک دانست که شاید بارها از زبان مدیران شهری شنیده و یا در هنگام صدور مجوز و اخذ پروانه ساختمانی با این پاسخ که ملک شما در محدوده طرح ۵۵ متری واقع است و باید به شهرداری واگذار شود مواجه شده باشند .
اوایل سال ۸۳ طرح پیشنهادی مشاور طرح تفصیلی شهر اراک تحت عنوان ۵۵ متری پس از تصویب مراجع قانونی برای اجرا به شهرداری ابلاغ شد بر اساس این طرح بخش وسیعی از املاک واقع در مناطق مهم و اصلی بافت مرکزی شهر اراک برای احداث معبری به عرض ۵۵ متر و رفع مشکلات ترافیکی و شبکه معابر این بخش از شهر در محدوده اجرای این پروژه قرار گرفته و با تغییر نام آن به بزرگراه امیرکبیر در سالهای بعد ، در حالی از این پروژه به عنوان یکی از مهمترین طرحهای عمرانی شهر اراک نام برده میشود که اجرای این طرح در مدت فعالیت دو شورا و سه شهردار به عنوان موضوعی بحث برانگیز با اما و اگرهای زیادی همراه بوده است .
اگرچه از زمان تصویب طرح تاکنون بارها ضرورت اجرای این پروژه که شامل ۴ فاز اصلی از محدوده میدان ولیعصر تا پلفرنگی میباشد مورد تاکید مدیران شهری قرار داشته اما نبود اعتبارات مورد نیاز برای تملک و احداث این معبر به عنوان یکی از مشکلات و چالشهای اصلی اجرای آن مطرح میباشد .
این در حالی است که با وجود وعدههای شورای دوره سوم و عزم منتخبین مردم برای مشارکت سرمایهگذار و اجرایی شدن این پروژه که از اهداف مهم دو دوره سفر خارجی مدیران شهری به دبی و مالزی در سه سال سپری شده از زمان روی کارآمدن شورا نیز عنوان شد کماکان داستان دنباله دار سرمایهگذاری در طرحهای شهری از معادلات لاینحل مدیریت شهری بوده و وعدههای شهردار سابق اراک در دوران پرفراز و نشیب حضور خود در مسند شهرداری که از نهایی شدن مذاکرات با شرکت کیسون برای اجرای این پروژه خبرداده بود نیز تاکنون دستاوردی به همراه نداشته است ... (برای خواندن ادامه مطلب بر روی گزینه زیر کلیک کنید)
اما در حالی که مالکان بسیاری از واحدهای تجاری و مسکونی واقع در مسیر این پروژه به دلیل قرارگرفتن در محدوده خط قرمز سالهاست با بلاتکلیفی برای صدور مجوز و انجام ساخت و ساز مواجهاند و بعضاً نیز شاهد برخورد سلیقهای در اجرای دستورالعمل قانونی مربوط به املاک این محدوده میباشند اخیراً اظهارات متناقضی در خصوص سرنوشت اجرای این طرح شنیده میشود .
از یک سو زمزمههایی از منتفی شدن احداث این معبر از سوی برخی مسئولان و کارشناسان شهرسازی شنیده میشود و از سوی دیگر اجرای فازهای بعدی این پروژه در جلسات مختلف مورد تاکید مسؤلان ارشد استان قرار دارد .
در این میان رئیس سابق شورای شهر اراک نیز پیش از این در گفتگو با خبرنگار ما به این موضوع که در صورت اجرایی نشدن این پروژه تا پایان نیمه اول سال ۸۸ ، مردم میتوانند حقوق مالکانه خود را از شهرداری خواستار شوند و محدودیت قانونی در صدور مجوز ساخت و ساز در این محدوده وجود نخواهد داشت تاکید کرده بود .
اما با وجود گذشت پیش از ۶ ماه از پایان مهلت زمانی مشخص شده در طرح تفصیلی شهر اراک ، اجرای پروژه بزرگراه امیرکبیر (۵۵ متری ) همچنان مورد بحث و ابهام قرار دارد .
اجرای طرح ۵۵ متری دارای توجیه فنی و کارشناسی نیست
رئیس شورای شهر اراک در آخرین روزهای سال گذشته در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود : به اعتقاد بسیاری از مشاوران و کارشناسان شورا در حوزه شهرسازی ، اجرای چنین طرحهایی در شهرهای بزرگ منسوخ بوده و به جای ایجاد تغییرات اساسی در بافت متراکم مرکزی شهر اراک میتوان برای اجرای طرحهایی مانند احداث مترو یا مونوریل برنامهریزی نمود .
رضا یوسفیتبار با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی اجرای پروژه بزرگراه امیرکبیر مقرون به صرفه و به صلاح مردم نمیباشد گفت : تملک بیش از ۲۰۰۰ واحد از املاک واقع در این مسیر به اعتبارات کلان نیاز دارد که در توان شهرداری نمیباشد و با توجه به گذشت زمان تعیین شده توسط مشاور طرح تفصیلی ، شهرداری باید حقوق قانونی مالکان در صدور پروانه ساختمانی را مورد توجه قرار دهد . وی گفت : تاکنون با سرمایهگذاران متعددی در خصوص اجرای این پروژه مذاکره شده که در نهایت هیچ یک مشارکت در اجرای این طرح را دارای توجیه فنی و اقتصادی لازم ندانستهاند بنابراین بنده شخصاً پیگیر متقاعد نمودن اعضای شورا برای صدور مصوبهای در خصوص عدم اجرای طرح ۵۵ متری میباشم .
هیچ مرجعی نمیتواند اجرای پروژه ۵۵ متری را لغو کند
اما برخلاف اظهارات رئیس شورای شهر اراک بسیاری از اعضای شورا در گفتگو با خبرنگار ما ، اجرای این پروژه را از ضروریات شهر دانسته و بر اجرایی شدن فازهای بعدی طرح ۵۵ متری تاکید دارند.
نائب رئیس شورای شهر اراک با تاکید بر اینکه اجرای این پروژه بر اساس طرح تفصیلی شهر اراک در دستور کار شهرداری به عنوان مجری قراردارد افزود : طرح ۵۵ متری (بزرگراه امیرکبیر) دارای مصوبه و مبنای کارشناسی و قانونی لازم است و هیچ مرجعی نمیتواند آن را لغو یا دچار تغییر نماید .
حسن احمدی با اشاره به اینکه شهرداری از طریق مشارکت با مالکین یا جذب سرمایه گذار باید اجرای فازهای بعدی این پروژه را در دستورکار قرار دهد گفت : در حال حاضر اعتبارات لازم برای تملک بخشی از املاک واقع در مسیر این پروژه از سوی شهرداری وجود دارد و با تعامل و هماهنگی مسئولان ارشد استان در اختصاص اعتبارات ملی و استانی باید این پروژه اجرایی شود .
وی افزود : در طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک ردیف اعتباری خاص برای بازگشایی این معبر پیشبینی شده که پیگیریهای لازم در خصوص جذب این اعتبارات در حال انجام است .
مباحثی در خصوص تغییر در طرح اولیه این پروژه وجود دارد
در این میان معاون شهرسازی شهرداری اراک با بیان اینکه احداث معبری به عرض ۵۵ متر در محدوده مشخص شده از نیازها و الزامات مهم شهری میباشد افزود : با توجه به انجام مطالعات و بررسیهای کارشناسی لازم توسط مشاور طرح ، هیچ بحث یا انتقادی در خصوص عدم نیاز شهر اراک به اجرای این پروژه وجود ندارد اما متاسفانه یکی از مشکلات اصلی در اجرای این پروژه عدم توانایی شهرداری برای تامین بودجه و اعتبارات لازم میباشد که استفاده از مشارکت سرمایهگذاران یا مالکین تنها راه حل ممکن برای رفع این مشکل است .
ستوده نیا ضمن تایید وجود مباحثی نظیر تغییر در شیوه اجرای طرح اولیه یا عدم احداث این معبر و اجرای پروژه گفت : در شرایط کنونی برخی کارشناسان شهرسازی در حال انجام بررسیهای لازم برای تغییر یا ایجاد راهکارهای جدید در چگونگی اجرای این پروژه میباشند که هنوز به نتیجه یا تصمیمگیرینهایی در این خصوص نرسیدهاند ضمن اینکه تصمیمگیری در خصوص عدم اجرای این طرح به جمعبندی نهایی در سطح کلان مدیریت شهری مرتبط بوده و تاکنون تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر