۱۳۸۹ آبان ۲۰, پنجشنبه

هوای اراک در قفل آلودگی


«ملک اراک» - روزنامه دنیای اقتصاد؛مجید نیک‌عهد: اين روزها بار ديگر بحث طرح كاهش آلودگي هواي اراک به سوژه اي داغ تبديل شده تا شايد به گفته مسوولان استان مرکزی با طرح مجدد اين موضوع در آستانه سفر سوم دولت سهمي از اعتبار 496 ميليارد توماني مصوب شده نصيب شهر آلوده اراك نيز شود. شهري كه بر اساس گزارش‌هاي محيط‌زيست استان، آلوده‌ترين تعداد روزها را در نيمه نخست امسال پشت سر گذاشت و در روزهاي آغاز پاييز نيز سه روز را در شرايط 5/2 برابر حد مجاز آلاينده‌ها سپري كرده است.

در اين ميان برخي از نمايندگان دستگاه‌هاي عضو كارگروه طرح كاهش آلودگي هواي اراك در صحن رسمي شوراي شهر اراك حضور يافتند تا گزارشي از ميزان اجراي مصوبات و پيگيري‌ها براي جذب اعتبارات ارائه دهند.

یه خبر از اراک : يک خير اراکی جايزه بانک را به نيازمندان بخشيد (ملک اراک)

پيگيري اجراي طرح

فراهاني كه به عنوان نماينده فرمانداري اراك در جلسه حضور داشت با بيان اينكه نمايندگان مردم در مجلس و دستگاه‌هاي اجرايي عضو كارگروه در حال پيگيري و انجام وظايف خود هستند، افزود: همه مسوولان در سطح كلان استان، با عزم جدي پيگيري براي جذب اعتبارات را در دستور كار قرار داده‌اند و بخشي از اعتبارات هم در حال تخصيص است.

وي با تاكيد بر اينكه متاسفانه اصل موضوع در بحث آلودگي هواي اراك مورد غفلت قرار گرفته است، گفت: تا زماني كه استفاده از سوخت مازوت در نيروگاه شازند، فعاليت كوره‌هاي آجرپزي سنتي يا منبع آلايندگي مانند آلومينيوم وجود دارد، بحث آلودگي هواي اراك هم به قوت خود باقي است، از این رو بايد پيگيري رفع مشكلات منابع اصلي آلايندگي مورد توجه قرار گيرد.
وي ادامه داد: قطعا با وجود اين مشكلات، نمي‌توان ادعا كرد به طور مثال افزايش 1000 دستگاه تاكسي گازسوز، انتقال مشاغل مزاحم شهري، احداث تقاطع‌هاي غير هم‌سطح، ايجاد 1000 هكتار فضاي سبز يا اجراي ساير مصوبات به تنهايي در كاهش آلودگي هواي اين شهر موثر خواهد بود.

عدم امكان خروج صنايع از شعاع 30 كيلومتري

رييس سازمان صنايع و معادن استان نيز در این جلسه درخصوص مصوبات مربوط به بخش صنعت در طرح جامع كاهش آلودگي هواي اراك با اشاره به مصوبه انتقال واحدهاي صنعتي به خارج از شعاع 30 كيلومتري محدوده شهري گفت: متاسفانه در خارج از شعاع 30 كيلومتري هنوز زيرساخت‌هاي لازم براي استقرار صنايع فراهم نيست و هيچ زمين مناسبي براي احداث شهرك‌هاي صنعتي وجود ندارد، بنابراين با هماهنگي مسوولان استان، اصلاحاتي در ماده 5 و 10 مصوبه طرح كاهش آلودگي هواي اراك صورت گرفت و مقرر شده با احداث شهركي صنعتي در 45 كيلومتري شهرك اميركبير به تدريج اين واحدها منتقل شوند.

زاوشي افزود: در حال حاضر 85 درصد درآمد مالياتي استان و سهم مهمي از توليد و اشتغال از طريق واحدهاي صنعتي تامين مي‌شود، بنابراين بايد به اين موارد نيز توجه شود. البته در حال حاضر با اقدامات انجام شده از پراكندگي واحدهاي صنعتي جلوگيري شده و اكنون بسياري از واحدهاي صنعتي در داخل محدوده شهرك‌ها قرار دارند؛ اما تا زمان فراهم نشدن زيرساخت‌هاي لازم در خارج از اين شعاع، امكان اجراي اين مصوبه وجود ندارد.

زاوشي در رابطه با مصوبه انتقال كوره‌هاي آجرپزي به خارج از محدوده شهري نیز تصريح كرد: با وجود اختصاص 1000 هكتار زمين (روبه‌روي شهرك صنعتي ايبك‌آباد) براي انتقال اين كوره‌ها، مشكلاتي براي واگذاري اين زمين وجود دارد؛ ضمن اينكه صاحبان اين واحدها نيز تمايلي به انتقال نداشته و فقط خواستار تغيير سوخت و استفاده از گاز به دليل مشكلات آلايندگي هستند كه اين موضوع نيز با وجود رايزني با وزارت نيرو هنوز محقق نشده است.

رييس سازمان صنايع و معادن استان در ادامه به مصوبه اختصاص 30 درصد از فضاي واحدهاي صنعتي به فضاي سبز اشاره كرد و گفت: براساس نامه ارسالي از سوي دبير هیات بررسي و تطبيق مصوبات دولت با قانون، اين مصوبه اصلاح و به 10 درصد تغيير يافت كه با توجه به آن، اين ميزان فضاي سبز در حال حاضر در اغلب واحدهاي صنعتي استان وجود دارد و واحدهاي جديد نيز مكلف به اجراي آن هستند.

اختصاص اعتبار جداگانه

اما عباس رجايي، نماينده مردم اراك، كميجان و خنداب در مجلس با اشاره به اينكه براي طرح كاهش آلودگي هوا رديف اعتباري ديده شده است، گفت: اين طرح با طرح توسعه خمين در يك رديف قرار دارند كه بودجه هركدام به صورت جداگانه پيش‌بيني شده است.
وي افزود: اگرچه الزامات قانوني اين طرح با مشاركت دستگاه‌ها و پيش‌بيني رديف مشخص در حال انجام است؛ ولي بايد روند آن تسريع شود.

وي با اشاره به آخرين تصميم كميسيون كشاورزي در خصوص اصلاح خطوط قديم ايرالكو با فناوري‌هاي روز و تحت نظارت محيط زيست افزود: در جلسه‌اي كه با حضور مديران آلومينيوم برگزار شد، متعهد شدند همه استانداردهاي زيست محيطي را اجرا كنند.

هیچ نظری موجود نیست: