۱۳۸۹ آبان ۲۳, یکشنبه

پل های تزئینی و بحران کمبود پل عابر پیاده


«ظهر تابستان»: هنگامی که روانه ی خیابان های شهر می شوم صحنه های زیادی را می بینم...خیابانی را می بینم (خیابان امام) که بر آن دو پل عابر پیاده با فاصله نسبتا کمی از یکدیگر نصب شده اند...میدانی را می بینم (باغ ملی) که بر روی دو خیابان کم عرضی که به آن ختم می شود دو پل عابر پیاده به صورت قرینه نصب شده است.

وقتی دلیل را جویا می شوم گفته می شود که برای تسهیل در عبور و مرور خودروها این کار انجام گرفته است...پس برای تسهیل در آمد و شد عابران پیاده چه کاری صورت گرفته است؟؟
به خیابان های دیگر این شهر می روم و مثل مسافری که تازه به این شهر آمده  فقط نگاه می کنم و نگاه می کنم....نظرم به خیابان شریعتی می افتد خیابانی طویل و بیشتر شبیه به پیست سرعت بدون حتی یک پل عابر پیاده و تنها با تعدادی خط کشی عابر پیاده و سرعت گیر...
خیابان زیبای شهید شیرودی(راه آهن) هم چنین وضعیتی دارد و همین طور خیابان های دانشگاه، طالقانی، قائم مقام و ...

خوب که دقت می کنم به این نتیجه می رسم که اساسا این خط کشی ها در این خیابان ها که بیشتر به پیست اتومبیل رانی شبیه اند هیچ تامین جانی برای عابرین ندارند و خدایی ناکرده در صورت بروز حادثه فقط موجب این می شوند که خون بها برای مجروح یا مقتول تعیین شود فقط و فقط همین که این هم می شود نوشدارو بعد از مرگ سهراب.

باز هم نگاه می کنم...تنها یک پل برای تامین جان شهروندان در این شهر ساخته شده آن هم بعد از تلفات زیادی که آن خیابان بر جای گذاشت...این همان پل معروف مقابل دادگستری کل است که بر روی بزرگراه آیت الله اراکی نصب شده است.

تازه آن هم به صورت 24 ساعته فعالیت نمی کند و مانند بقیه آنها در پایان شب درهایش به روی همه بسته می شود ...آری؛ یکی از علت های بالا رفتن آمار تلفات تصادفات داخل شهری طی سال های اخیر همین بوده که در جایی که نیازی نبوده پل تزئینی ساخته شده و جایی که نیاز مبرم به پل داشته به حال خود رها شده است.

عیبش همه گفتی هنرش نیز بگو:

البته بی انصافی نکنم طی روزهای اخیر که گذرم به انتهای خیابان قائم مقام افتاد شاهد نصب دو پل عابر پیاده در آن ناحیه بودم که جای تقدیر دارد.

نتیجه گیری: شهرداری اراک بهتر است به جای نصب پل های تزئینی به فرهنگ سازی در زمینه استفاده از پل عابر پیاده و از همه مهم تر نسبت به احداث پل عابر پیاده و یا زیرگذر در خیابان هایی مانند خیابان راه آهن ،خیابان شریعتی و ... اقدام کند.
با تشکر،وبلاگ ظهر تابستان


عکس / «باغ ملی» اراک - امید جعفر نژاد (+)

هیچ نظری موجود نیست: