۱۳۸۹ آذر ۳, چهارشنبه

چرا اراک تعطیل نشد؟!


دیروز اعلام شد به دلیل پایداری هوا ؛ وارونگی آن در تهران و تشدید آلودگی هوای پایتخت تهران امروز ؛ چهارشنبه تعطیل است و شایعاتی در اینترنت منتشر شده که تهران حتی ممکن است شنبه آینده نیز تعطیل شود.

اما سوالی که به ذهن مردم در اراک و دیگر ساکنان شهرهای بزرگ و صنعتی ایران می رسد این است که چرا بقیه ی شهرهای آلوده ایران نظیر اراک؛ اصفهان؛ تبریز ؛ اهواز و مشهد تعطیل نشدند.

یکی از کارشناسان هواشناسی در اصفهان به خبرنگار ایسنا که همین سوال را از وی پرسیده است می گوید «متاسفانه از اواسط هفته تاکنون شاهد جوي پايدار در بيشتر مناطق ايران هستيم. اين پايداري و عدم وجود سامانه‌ هاي کم فشار فعال و بارش زا سبب افزايش غلظت آلاينده‌هاي جوي در شهرهاي بزرگ و صنعتي شده است.احسان مرادي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اصفهان، اظهار داشت: متاسفانه نقشه‌ هاي پيش‌يابي وضع هوا را که نگاه مي‌کنيم، همچنان جو پايدار طي حداقل چند روز آينده هم باقي خواهد بود اما ماجرا آنوقت حادتر مي‌شود که با اينورژن (وارونگي) دمايي هم همراه شود».

به گفته ی وی از فردا با تشديد اينورژن دمايي آلودگي ‌ها در سطح زمين افزايش مي‌يابد و تا هفته آينده نيز کمابيش ادامه خواهد داشت.

با این اوصاف باز باید این سوال را پرسید : «چرا بقیه کلانشهرها و شهرهای صنعتی تعطیل نشدند و نمی شوند؟!».

این در حالی است که به گفته ی کارشناس هواشناسی اصفهان «موضوع مهم ديگري که بايد مد نظر قرار گيرد اين است که درباره آلودگي فقط ميزان کمي آن مهم نيست بلکه ميزان کيفي آن بسيار مهمتر است». و این همان مسئله ای است که موجب شده است موضوع آلودگی هوای اراک و دیگر کلانشهرهای ایران حادتر شوند زیرا صنایع آلاینده ای در اطراف اراک و شهرهایی نظیر اصفهان مستقرند که مواد فوق العاده سمی را در هوا پخش می کنند.

البته به گفته ی احسان مرادی «تعطيل کردن کلانشهرها در زمان افزايش آلودگي، پاک کردن صورت مساله و گريختن از مسووليت است و لازم بود از سالها قبل در اين زمينه تدبير مي‌شد»

به قول وی اگر فردا شب و روزهای آینده چیزی شبیه مه را دیدید از آن بگریزید زیرا آن مه نیست! بلکه «سمي مهلک است».

۱ نظر:

امید گفت...

از نظر خیلی مسئولین متاسفانه ایران یعنی تهران !!!!؟!؟!؟؟!