۱۳۸۹ آبان ۲۴, دوشنبه

آیا رویای «کلانشهر اراک» تحقق می یابد؟!


چندیست که موضوع کلانشهر اعلام شدن اراک که شهر اراک به عنوان «مادر شهر» مطرح و شهرهایی مثل داوود آباد؛سنجان؛ کرهرود و مهاجران به عنوان شهرهای اقماری این مجموعه گنجانده شوند بر سر زبانهای مردم و مسئولان افتاده است.

تا قبل از مصوبه دولت در مورد مرز جمعیتی اعلام کلانشهر این مسئله برای اراک قابل طرح نبود ولی با اصلاح این مرز جمعیتی و تقلیل آن از یک میلیون به 500 هزار نفر هم اکنون می توان برای کلانشهر شدن اراک گامهای عملی را برداشت.

این در حالی است که هفته نامه عطر یاس در تازه ترین شماره خود از قول برخی مسئولین کرهرود از عدم تمایل آنها برای الحاق به اراک خبر داده است.

به نوشته عطر یاس و به نقل از عسگری؛شهردار کرهرود «هنوز اعضاي شوراي شهر كرهرود موافقت خود را در مورد الحاق اعلام نكرده اند و شروطي را در نظر گرفته اند و در صورت محقق شدن آن شروط، موافقت خواهند نمود....نگراني ما اين است كه مبادا براي كرهرود سرنوشتي چون باغات شريعتي ايجاد شود».

به گفته ی وی «بايد از شهروندان كرهرود نظرسنجي شود، تاكنون از شهروندان در مورد موافقت و عدم موافقت مطلبي نشنيده ايم».

اما آیا از مردم اراک نیز درباره ی ارائه خدمات به ساکنان خارج از محدوده ی شهر خود و پرداخت هزینه ی آن از جیب اراکی ها نظرخواهی شده است؟!

شایان ذکر است اتوبوس شهری شهرداری اراک تا کرهرود و سنجان و حتی ضامنجان می رود در حالی که هزینه ی آن بر عهده مردم اراک است.تاکسی داران سنجانی و کرهرودی در اراک مسافرکشی می کنند؛مردم کرهرود و سنجان در شهر اراک به اشتغال مشغولند؛فرزندانشان در اراک به مدرسه می روند ولی حاضر نیستند شهرشان به اراک ملحق شود تا از افزایش بودجه اراک شهر آنها هم از حالت روستایی خارج شود.

مطمئنا کلانشهر شدن اراک نتنها برای اراکی ها بلکه برای دیگر ساکنین اطراف اراک نیز محاسنی دارد که به طور حتم آن محاسن به برخی معایب و مضار آن می چربد!. از جمله این محاسن افزایش بودجه برای کاهش آلودگی هوای اراک؛ گسترش وسائل حمل ونقل عمومی و ... است.

امیدواریم با همیاری و همکاری تمام مسئولان در اراک و شهرهای اقماری آن و استانداری مرکزی منفعت کلانشهر شدن اراک به همه برسد.


مطلب مرتبط : اراک،کلانشهری پنهان (وبلاگ ظهرتابستان) 

هیچ نظری موجود نیست: