۱۳۸۹ آذر ۱۶, سه‌شنبه

صحبت از پژمردن يك برگ نيست



هفته نامه «عطر یاس»: براي مسافراني كه از سال هاي نه چندان دور از جنوب كشور به شهر اراك وارد مي شدند، چشم اندازهاي زيبا از اراضي كشاورزي و باغات كه از چند كيلومتري شهر شروع و به شكل كمربندي سبز شهر اراك را در برگرفته بود، خودنمايي مي كرد.

در دهه هاي گذشته شهر اراك باغ شهري زيبا با هوايي لطيف بود. طراحان اوليه شهر، آب را از مناطق كوهستاني با احداث قنوات متعدد به ابتداي دشت آورده و با مهندسي دقيق باغاتي را احداث كرده كه شهر را چو نگيني زيبا در برگرفته و آب و هواي معتدل، به خصوص در فصل خشك سال حاصل اين طراحي هوشمندانه بود. مقايسه عكس هاي هوايي سال هاي گذشته و تصاوير ماهواره اي فعلي مؤيد اين واقعيت تلخ مي باشد كه صدها هكتار از اراضي كشاورزي و باغات،در مسير توسعه شهري نابود گرديده اند و حاصل اين غفلت بزرگ شهري است كه اكنون از آلوده ترين شهرهاي كشور به شمار مي رود. با اين حال جاي خوشبختي است كه در اين روند باغات و فضاي سبز اراضي بخش هاي جنوبي شهر كه شامل مناطق موسوم به سه ده مي باشد آسيب كمتري ديده است.

به گفته كارشناسان امر باغات و اراضي كشاورزي اين منطقه جزء با ارزش ترين مناطق استان به شمار مي رود. پيشينيان سختكوش و هوشمند اين خطه كه سابقه طولاني مدنيت آنان به سال هاي قبل از اسلام مي رسد با طراحي دقيق از تمامي پتانسيل هاي موجود جهت حفظ آب و خاك استفاده و شاهكاري را خلق نموده كه حاصل آن محصولات فراوان كشاورزي و باغي مرغوب و مناطق سرسبز و مفرح مي باشد.

گرچه در سال هاي اخير بخش هاي غربي اين باغات از جمله حاشيه جاده سنجان به شهر و همچنين كوچه باغ هاي خاطره انگيز منتهي به كرهرود جاي خود را به كارگاه هاي سنگبري، صنعتي و مناطق كوهستاني بي قواره (كه بدون در نظر گرفتن اصول شهري سازي احداث گرديده) داده است، اما هنوز عمده بخش هاي شرقي اين اراضي دست نخورده باقي مانده كه اگر گاه گاهي در آلوده شهر اراك شاهد وزيدن نسيم خنكي مي باشيم حاصل پمپاژ هواي تازه و پر اكسيژن از اين مناطق مي با شد.

در حال حاضر فضاي سبز اين مناطق در معرض خطراتي مانند كم آبي و بعضا نابودي قنوات و قطع درختان و نابودي عمدي باغات جهت تبديل به زمين هاي مسكوني براي سودآوري بيشتر و همچنين عدم انگيزه و علاقه نسل جديد به ادامه كشاورزي و حفظ باغات مي باشد و نيز در صورت الحاق اين بخش ها به شهر اراك كه بحث آن مدت هاست مطرح مي باشد حفظ و حراست از فضاي سبز اين مناطق را با چالش هاي جدي روبرو خواهد كرد.

شبكه سازمان هاي مردم نهاد زيست محيطي استان توجه مديران شهري را به اين نكته جلب مي نمايد كه در صورت غفلت در اين زمينه، شهر اراك و مناطق حاشيه اي را كه درگير حجم زيادي از مشكلات زيست محيطي مي باشد، با فاجعه اي جبران ناپذير روبرو خواهد كرد.

براي پيشگيري از اين امر توجه به اصول توسعه پايدار در مسير اجراي پروژه هاي توسعه اين مناطق و همچنين استفاده از نظرات كارشناسان سازمان هاي محيط زيست و منابع طبيعي و سازمان هاي مردم نهاد و معتمدين و شوراهاي محلي از ضروريات اساسي مي باشد.


برخی مطالب این شماره عطر یاس:

هیچ نظری موجود نیست: