«افق نو»: فشار اقتصادی به کارگران واگن سازي در پی عدم پرداخت چند ماه حقوق به قدری افزایش یافته است که کارگرانی که به هیچ وجه خود را درگیر مسائل صنفی نمی کردند، در شرایط بد معیشتی قرار دارند.
شواهد نشان میدهد که شرکت های واگن سازی داخلی به دلیل عدم حمایت ونداشتن سفارش تنها با 20 درصد از توان داخلی به فعالیت می پردازند وهمگی در بحران مالی قرار دارند.
همچنین 4 شرکت واگن سازی دیگر از جمله شرکت واگن سازی پارس ، ایراویکو، لوکوموتیوسازی کرج، پلور سبز کرمان به دلیل دلایل مشابه همگی در آستانه ورشکستگی قرار گرفته اند.
در این شرایط مسئولان سازمان صنایع و معادن کشور ساخت 315 واگن قطار شهری تبریز ، اصفهان ، شیراز را به شرکتهای چینی سپرده اند.
نکته قابل توجه این است که سال گذشته مسئولان وزارتخانه هاي صنايع و معادن كشور، بعد از بازديد از كارخانه واگن سازی چيني تصمیم گرفتند که دیگر سفارشی به این شرکت ها ندهند، که دلیل آن را هم قیمت بالا و کیفیت پایین کالا ها و از همه مهم تر عدم ارائه به موقع واگن ها در حدود 2.5 سال دانستند.
شاید عدم توانایی سازندگان داخلی سبب واگذاری این واگن ها شده است، اما حقیقت این است که ساخت قطعات اصلی این واگن ها توسط آلمانی ها صورت گرفته است و چینی ها تنها قسمت بدنه و روشنایی ها را درست می کنند.
به گفته مديرعامل سابق واگن پارس، گاهي ممكن است خارجيها اظهار علاقه كرده و در ايران خط مونتاژ راهاندازي كنند، اما واقعيت اين است كه اين شيوه هرگز منجر به انتقال تكنولوژي و ساخت داخل به معني واقعي نميشود و فقط نمايشي از توليد داخلي است.
از طرفی عباس قربانعلي رييس كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) اظهار داشت: برخي از مسوولان كه محصولات خارجي را بهتر از محصولات داخلي ميشناسند و به قضاوت صنعت ريلي مي پردازند، تاكنون حتي يك بار از صنايع داخلي بازديد نكردهاند؛ چنين ديدي موجب تعطيلي كارخانههاي زيادي در كشور شده است.
او با بيان اين كه صنعت ريلي با خون دل هاي زيادي راه اندازي شد، اما به جاي اين كه مانند صنايع نيروگاهي از آن حمايت كنيم، به تعطيلي آن كمك كرده ايم، يادآور شد: درمواردي كه شركتهاي خارجي متوجه عدم حمايت از صنايع داخلي از سوي ما شدهاند، كالاي خود را تا سه برابر قيمت اروپايي به ما پيشنهاد داده اند و در اين شرايط قدرت چانهزني ما كاهش يافته است و در صورت عدم توجه ما به اين موضوع، اين اتفاق در تمام حوزهها خواهد افتاد.
به گفته احمد طاهري مديرعامل شرکت واگنسازي بلور سبز کرمان، در بازديد از شركت چيني، آنان فقط قسمتي از توانايي هايشان را نشان داند و اعلام كردند تا زماني كه پيش پرداخت واريز نشود، كار طراحي و اجرا را شروع نمي كنيم و البته مشخصات فني اين واگنهاي قطار شهري هم هنوز مشخص نشده است؛ آن وقت چگونه چينيها توانسته اند طراحي را انجام دهند؟
با این وجود مشخص نیست چرا این همه هزینه برای ساخت شرکت های واگن سازی پرداخت می شود اما در نهایت به چین سفارش داده می شود. اگر به راستی توان تولید در داخل وجود ندارد چرا این چنین هزینه هایی برای ساخت و تجهیز کارخانه های واگن سازی انجام می شود و اگر توان تولید در داخل کشور وجود دارد پس چرا سفارشات به خارجی ها داده می شود؟
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر