۱۳۸۹ دی ۱۸, شنبه

اصناف اراک هيچ سهمي در بازار مسكن مهر ندارند!


رئيس سازمان مسكن و شهرسازي استان، پس مصالح مسكن مهر استان از كجا تامين مي شود؟

هفته نامه «عطر یاس» - گروه جامعه، مريم عرفانيان: مسكن مهر به عنوان يكي از شعارهاي اساسي دولت نهم در سطح كشور مطرح شده است ، آورده يك ميليون توماني و وام هاي طولاني مدت از جمله شعارهايي بود كه در ابتداي اين طرح عنوان شد. در ابتدا واحدهاي مسكوني به وسيله تعاوني ها كه توسط متقاضيان تشكيل شده بودند، احداث مي شد. اما اين سياست با اقبال عمومي چنداني مواجه نشد و به همين دليل دولتمردان تصميم گرفتند سياست اجراي اين طرح به وزارت مسكن و شهرسازي سپرده شود. اجراي سياست استفاده از انبوه سازان بومي امري است كه به ا عتقاد بسياري از كارشناسان اجراي اين طرح را با موفقيت نسبي مواجه خواهد كرد. مسئله اي كه البته تاكنون محقق نشده است اما شايد موضوعي كه در اين ميان ناديده گرفته شد، تامين كنندگان مصالح ساختماني بودند كه مي توانستند با اجراي اين طرح شاهد رونقي در پروژه هاي چند هزار واحدي باشند. مسئله اي كه هيچگاه شاهد آن نبوديم و البته آنها هنوز به ركود بازار فروش مصالح خود معترضند و كورسوي مسكن مهر نيز به تاريكي گراييد.


برخی مطالب شماره جدید عطر یاس
حال با توجه به حجم ساخت و سازهاي گسترده مسكن مهر در استان مركزي و شهرستان اراك، اين سوال مطرح مي شود كه چه كساني در ساخت و ساز اين مصوبه بزرگ دولتي دخالت دارند، آيا به راستي تمامي شغل هاي مرتبط با ساخت مسكن كه در اراك و استان مستقر هستند، در اين راستا تحت تاثير قرار گرفته و رونق اقتصادي برايشان ايجاد شده است؟ به دنبال اين بررسي ها بر آن شديم تا نقش صنوف مرتبط با ساختمان سازي مانند صنف آهن فروشان، مصالح ساختماني و... را در اين راستا جويا شويم.
با احداث واحدهاي مسكن مهر، هيچ رونقي در بازار مصالح فروشان اراك ديده نشده است.

«علي محمدي»، رئيس اتحاديه مصالح ساختماني اراك در اين باره اظهار داشت: متاسفانه پيمانكاران مسكن مهر مصالح ساختماني موردنياز خود را مستقيما از شركت هاي توليدكننده خريداري مي كنند و بازار اراك از معادله خريد آنها حذف شده است. وي گفت: با توجه به اينكه دولت، بحث مسكن مهر و رشد آن را در كشور مطرح مي كند، اما متاسفانه با احداث واحدهاي مسكن مهر، هيچ رونقي در بازار اراك ديده نشد است.

علي محمدي با اشاره به اينكه در اين خريدها، بحث تفاوت هزينه بين بازار و شركت هاي توليدكننده مطرح نيست، گفت: پيمانكاران، خريد از بازار را به صورت چك مدت دار انجام مي دهند كه حتي اين چك ها برگشت خورده و 6 ماه بايد به دنبال گرفتن پولمان باشيم، اما خريد از شركت ها را به صورت نقد انجام مي دهند و همين امر باعث مي شود درصدي از سوي شركت ها براي آنان به عنوان تخفيف در نظر گرفته شود. در حالي كه اگر از ما هم به صورت نقد خريد كنند حاضر به در نظر گرفتن همان درصد تخفيف هستيم. وي تصريح كرد: در حال حاضر با وجود فروشندگان معتبر مصالح ساختماني در سطح شهر اراك، هيچ يك از پيمانكاران حاضر به معامله با آنها نيستند و اين مسئله به صورت معضلي در اراك مطرح شده است، چرا كه تنها عده اي خاص از اين بازار بهره مي برند.

معمولا پيمانكاران ساخت مسكن مهر بومي نيستند

«كبيري»، رئيس اتحاديه درب و پنجره سازان آهني اراك نيز گفت: معمولا پيمانكاران ساخت مسكن مهر، بومي استان نيستند و مصالح خود را نيز از اين شهر تامين نمي كنند. وي اظهار داشت: تنها داربست فلزي مورد استفاده آنها مربوط به اين شهر است. كبيري افزود: اين بحث به جز تراكم و گراني نفعي به حال كسبه ندارد. چون حتي يك كاسب از 500 كاسب زير مجموعه اين صنف را سراغ ندارم كه در اين مقوله شركت داشته باشد.

كبيري تصريح كرد: زماني كه شكايتي مبني بر تاخير داربست هاي فلزي باشد، پيمانكاران به فكر اتحاديه مي افتند و از خدمات ما استفاده مي كنند. وي در ادامه اظهار داشت: كسبه اراكي فقط تاوان ماليات و مشكلات كمبود كار را در اين شهر مي دهند.

مسكن مهر جز ازدحام جاده اي هيچ تاثير و بهره اي براي اقتصاد استان ندارد

كبيري گفت: هر ساله حدود 50 نفر از كسبه اين صنف، تغيير و يا ترك شغل مي كنند چرا كه اين كار از نظر اقتصادي بازدهي ندارد. متاسفانه مسكن مهر جز ازدحام جاده اي، هيچ تاثير وبهره اي براي اقتصاد استان ندارد.

در حال حاضر هنوز انبوه سازان نقش موثري در ساخت مسكن مهر ندارند

«كسري اميري راد»، رئيس هيات مديره انجمن انبوه سازان استان مركزي نيز در اين باره اظهارداشت: در زمان «سعيدي كيا»، وزير سابق مسكن و شهرسازي، انبوه سازان هيچ نقشي در بحث ساخت و ساز مسكن مهر نداشتند، اما از زمان «نيكزاد»، وزير فعلي، انبوه ساز وارد اين مقوله شد كه مي توان گفت بهبود مسائل مالي، ورود انبوه سازان و همكاري آنها با دولت از مسائلي است كه باعث رشد مسكن مهر در كشور شده است.

اميري راد در ادامه گفت: در حال حاضر چون قرارداد ساخت و ساز مسكن مهر، قبلا با تعاوني ها منعقد شده بود، هنوز انبوه سازان نقش موثري در اين مورد ندارند اما به دنبال واحدهاي جديدي كه حدود 4 هزار واحد است، قرار شده تا انبوه سازان اين ساخت و سازها را انجام دهند. وي با اشاره به بحث مسكن مهر در اراك و ساخت و ساز آن در شهر مهاجران گفت: به دليل عدم تمايل شهروندان به شهر مهاجران، بحث مسكن مهر در اراك چندان موثر نبوده است.

وي تصريح كرد: واگذاري مسكن 99 ساله يكي از موارد مسكن مهر است كه متاسفانه تنها اين مقوله پررنگ شده در حالي كه ساخت و ساز در بافت فرسوده و سكونتگاه هاي غيررسمي نيز از موارد ديگر مسكن مهر به شمار مي آيد كه خوشبختانه آمادگي و ظرفيت مناسبي براي انجام اين كار در استان وجود دارد. اميري راد ضمن اشاره به اين مطلب كه مسكن مهر در بافت فرسوده نياز به اطلاع رساني و آگاهي مردم دارد، گفت: هنوز ما نتوانسته ايم اطلاعات لازم را در اختيار مردم قرار دهيم ، در صورتي كه مي توان در مناطق هدف ارتباطات مردمي را آغاز و سازمان هاي دولتي مربوطه در اين راستا با مردم ارتباط بگيرند و افكار عمومي را به اين سمت هدايت كنند.

الزامي نيست كه دست اندركاران مسكن مهر حتما رونق بازار اراك را تامين كنند

يكي از كارشناسان مربوطه نيز در مورد تاثير ساخت و سازها برا اقتصاد صنوف مربوطه گفت: بحث استفاده از مصالح فروشان، شيشه فروشان، آهن فروشان و... در ساخت و ساز مسكن مهر به عهده تعاوني هاست و الزامي نيست كه دست اندركاران مسكن مهر حتما رونق بازار اراك را تامين كنند. اما مي توان از آنها خواست با توجه به همكاري و اعتباراتي كه در استان و شهرستان برايشان در نظر گرفته شده و فراهم بودن بستر استفاده از صنوف داخل، در اين زمينه همكاري داشته باشند اما باز برقراري اين همكاري نيز به عهده آنهاست. وي گفت: امور صنفي در اين راستا مي تواند با سازمان مسكن و شهرسازي، اداره كل تعاون و تعاوني ها تفاهم نامه اي ايجاد كند و با در نظر گرفتن تخفيف بيشتر، مصالح مربوطه را از بازار اراك خريداري كنند.

مسكن مهر تنها ساخت و ساز موجود در شهرك ها نيست

متولي جديد اجراي طرح مسكن مهر، سازمان مسكن و شهرسازي است كه با آمادن اين سازمان به ميدان اجراي طرح، انبوه سازان اميدوار شده اند. رئيس سازمان مسكن و شهرسازي استان مركزي در پاسخ به مباحث مطرح شده اظهار داشت: مسكن مهر تنها ساخت و سازهاي موجود در شهرك ها نيست.

حدود 90 درصد پروانه هاي ساختماني صادر شده در استان مربوط به مسكن مهر است
وي افزود: تسهيلات بسياري تحت عنوان مسكن مهر در سطح استان و شهر اراك ارائه شده است كه مي توان اين ادعا را داشت كه حدود 90 درصد پروانه هاي ساختماني صادر شده در استان مربوط به مسكن مهر است. از سوي ديگر 31 شهر در استان مركزي وجود دارد كه روستاهاي بسياري را نيز شامل مي شود و مسكن مهر فقط در اراك نيست.

پس مصالح مسكن مهر از كجا تامين مي شود؟

زنديه وكيلي گفت: به همين دليل ساخت و ساز مسكن مهر در اين نقاط براي اصناف اراكي محسوس نمي باشد. چه بسا كه در بسياري از اين ساخت وسازها از اين اصناف استفاده مي شود. اگر اين طور نيست، پس مصالح مسكن مهر از كجا تامين مي شود؟
البته طبيعي است برخي از پروژه هاي بزرگ، مصالحشان را به صورت كلان از شركت هاي توليدكننده خريداري كنند اما در پروژه هاي كوچك، انبوه سازان، مصالح موردنياز خود را از توليدكنندگان جزء و اصناف تهيه مي كنند.

رئيس سازمان مسكن و شهرسازي استان گفت: به طور كلي ما نمي توانيم به پيمانكاران بگوييم كه مصالح موردنياز خود را از كجا تامين كنند، اما طبيعي است اگر در استان مصالح با نرخ مناسب و كيفيت خوب عرضه شود، سازندگان مسكن مهر به طور حتم از آنها خريداري كنند. وي تصريح كرد: در آغاز اجراي طرح مسكن مهر، ساخت و سازها از طريق تعاوني ها انجام مي شد و انبوه سازان به دليل پايين بودن نرخ زمين هاي مسكن مهر، تمايلي براي كار نداشتند. از بهمن ماه 88 وزير كشور اعلام كرد كه تعاوني ها تخصص و صلاحيت لازم را در اين زمينه ندارند و در دولت، مسكن مهر از وزارت تعاون گرفته و به وزارت مسكن و شهرسازي واگذار شد و در اين راستا سازمان مسكن و شهرسازي استان نيز با انعقاد قرارداد با انبوه سازان و پيمانكاران بومي ساخت مسكن مهر را به آنان واگذار كرد.

در حال حاضر هيچ پيمانكار غيربومي با سازمان مسكن و شهرسازي استان قرارداد ندارد
وي افزود: در حال حاضر هيچ پيمانكار غيربومي با سازمان مسكن و شهرسازي استان قرارداد ندارد.

زنديه وكيلي در مورد برنامه هاي سال 90 اين سازمان گفت: از كل انبوه سازان استان خواسته ايم تا در احداث 2 هزار واحد مسكوني مسكن مهر در استان ما را ياري كنند، چرا كه اگر انبوه سازان استان در اين فراخوان شركت نكنند، به اجبار از انبوه سازان و پيمانكاران شهرها و استان هاي ديگر استفاده خواهيم كرد.

وي خاطرنشان ساخت: بايد اعلام كنم كه اكنون دوران رونق مسكن است، چرا كه ساخت و سازها بيشتر از قبل شده و ساختمان ها به صورت مستقيم با قيمت پايين در اختيار متقاضيان قرار مي گيرد به طوري كه در سه سال اخير، قيمت مسكن ثابت نگه داشته شده است.

***

به هر حال اكنون چندين سال از اجراي طرح مسكن مهر در كشور مي گذرد و اين در حالي است كه هنوز در بازار و شغل هاي وابسته شاهد هيچگونه تفاوتي نبوده ايم. بايد منتظر ماند و ديد سياست انبوه سازان و پيمانكاران در اين زمينه چگونه است آيا آنها اصناف اراكي را در بازي ساخت و ساز مسكن مهر دخالت مي دهند؟ 

هیچ نظری موجود نیست: