۱۳۸۹ دی ۱۹, یکشنبه

جنجالی ترین وقف در استان مرکزی!


حدود یکصد و چهل سال پیش فردی به نام «حاج آقا محسن عراقی(اراکی)» آنطور که اکنون مشخص شده است بدون سند و مدرکی معتبر اقدام به وقف زمینهای زراعی و غیر زراعی روستای مرزیجران اراک نمود. از آن تاریخ به بعد مردم این روستا با اسناد و مدارک معتبر در دادگاههای مختلف در رفت و آمدند و مراجع تقلید بسیاری بر حقانیت این مردم نظر داده اند.

آنچه که در پی می آید شرح مختصری از تلاشهای این مردم برای احقاق حقوق از دست رفته ی خود است.

2 خرداد 1310 خورشیدی: کارشناس ثبت املاک به دلیل اختلاف نظر اهالی و متولی املاک مورد ادعای وقف شده و به جهت سالها کار اهالی بر روی این زمینها از اظهار نظر خودداری می کند.

17 خرداد 1310 خورشیدی: کارشناس ثبت به نام «نصرالله عدل» از تهران برای ثبت و صدور سند املاک به روستای مرزیجران می آید چون حاج سید احمد فرزند حاج آقا محسن متولی وقف در اثبات مالکیت پدر هیچ مدرکی ارائه نداده است دستور ثبت املاک به نام اهالی روستا صادر می شود.

22 اسفند 1310 خورشیدی: دایره ی ثبت اسناد و املاک در نامه ای به اهالی مرزیجران از آنها می خواهد «هر گونه مدارک مبنی بر مالکیت را ارائه دهید تا تقاضای ثبت املاک شما پذیرفته شود». اسناد پرداخت مالیات اراضی توسط اهالی در ماه صفر 1270 هجری قمری نشان می دهد مالک اراضی زارعین ساکن بوده اند.

سال 1311 خورشیدی: در تصویر یک برگ از پرونده شماره 15 وزارت دادگستری فرزندان مرحوم حاج آقا محسن اراکی در پاسخ به کارشناس ثبت اسناد و املاک اعتراف می کنند «ما سندی نداریم».

22 آذر 1331 خورشیدی: در دادنامه شماره 229 دادگاه مجوز ثبت سند چهار باب عمارت و یک باب عمارت و پنج قطعه زمین و هفت قطعه باغ در قریه مرزیجران را صادر می کند.

11 اسفند 1349 خورشیدی: در تصویر گواهی رسمی شماره 3821 در مورد پرداخت مالیات بیش از 9 قطعه زمین اراضی مزروعی روستا توسط نماینده وراث مرحوم قدرت الله صالحی مبین این است که در آن تاریخ این اراضی ملک مردم مرزیجران بوده است.

23 دی 1369 خورشیدی: شعبه 4 دادگاه مدنی خاص اراک در دادنامه شماره 783 طی حکمی اعلام می کند «به لحاظ عدم احراز مالکیت واقف در خصوص مورد دعوی ؛ دعوی خواهان ها (اهالی مرزیجران) محمول بر صحت تشخیص و اعلام می گردد...».

در فتاوی مراجع تقلیدی چون آیت الله اراکی، آیت الله گلپایگانی، آیت الله خمینی و ... تاکید شده است کسی که ملکی را احیا نکرده و زمینی را آباد نکرده باشد با ثبت نمودن و صدور سند، مالکیت برای وی احراز نمی شود و اصل مالکیت مدعیان باید به طرق شرعی احراز گردد.

این شرح مختصری بود از ادعای چندین دهه ای برخی بر زمینهای روستای مرزیجران که بدون هیچ سند و مدرکی این زمینها را وقف کرده و اهالی روستا نیز تا به امروز در مقابل آنها با دلیل و مدرک ایستاده اند.

هیچ نظری موجود نیست: