۱۳۸۹ بهمن ۲۱, پنجشنبه

مصرف سيگار در استان مركزي بالاتر از استاندارد كشوري


فارس: غلامرضا فتح‌آبادي ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پيامدهاي مصرف سيگار و مضرات اين دخانيات براي همه دانشمندان دنيا اثبات شده است، نيكوتين موجود در سيگار سمي است كه سبب التهاب و سرطان ريه در افراد سيگاري مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه بيش از صدها مورد ماده مضر در سيگار يافت مي‌شود، تصريح كرد: 19 مورد عارضه در سيگار شناسايي شده كه سرطان‌زاست و سرطان ريه عامل سه درصد مرگ و ميرها بوده است.

مديركل امور اجتماعي استانداري مركزي همچنين گفت: عامل 80 تا 90 درصد دلايل ابتلا به سرطان ريه ناشي از استعمال سيگار است.

فتح‌ آبادي با اشاره به اينكه شيوع سرطان ريه سالانه ميلياردها دلار ضرر اقتصادي به دولت‌ها تحميل مي‌كند،گفت: تخمين زده مي‌شود اين سرطان‌ در سال 2022 اصلي‌ترين عامل مرگ و ميرها در جهان قلمداد شود.

وي بيان داشت: سالانه يك هزار و 700 ميليارد تومان در ايران صرف توليد سيگار و انواع مواد دخاني مي‌شود و معادل پنج برابر اين اعتبار يعني شش هزار ميليارد تومان براي درمان سيگاري‌ها و مبتلايان به سرطان ريه در كشور هزينه مي‌شود.

مديركل امور اجتماعي استانداري مركزي با اشاره به مضرات سيگار براي استنشاق‌ كنندگان اين ماده افيوني اظهار داشت: كودكاني كه والدين آنان سيگاري هستند تا سن پنج سالگي معادل 100 پاكت سيگار را استنشاق مي‌كنند.

فتح‌آبادي با اشاره به ابلاغ قانون كنترل مبارزه با دخانيات توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي به همه ارگان‌ها گفت: اين قانون شامل منع مصرف مواد دخاني در اماكن عمومي، ادارات، نهادهاي دولتي و ممنوعيت عرضه و مصرف آن در مراكز فروش مواد خوراكي و بهداشتي است، اما با اين وجود باز هم ما شاهد آمار وحشتناكي در زمينه استعمال سيگار در ايران هستيم.

فتح‌آبادي ادامه داد:‌ آمار وزارت بهداشت نشان مي‌دهد كه جمعيت سيگاري‌هاي ايران به حدود 10 ميليون نفر بالغ مي‌شود كه اين بدان معنا است كه 15 درصد جمعيت ايران سيگاري هستند.

وي در مورد وضعيت استان در زمينه مصرف سيگار خاطر نشان كرد: طبق تحقيقات و آمار منتشر شده از سوي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي، به طور ميانگين 8/24 درصد مردم استان مركزي روزانه سيگار مصرف مي‌كنند كه اين ميزان از ميانگين كشوري بالاتر است و اين مورد اعلام خطري براي سلامت استان است و مي‌طلبد برنامه‌ريزي گسترده و اهتمام جدي در اين زمينه صورت گيرد.

مديركل امور اجتماعي استانداري مركزي گفت: براي پيشگيري از مصرف دخانيات نيازمند برنامه‌هاي آموزشي، فرهنگي و تبليغي در كنار ساير اقدامات سلبي هستيم.

وي گفت: در اين زمينه آموزش و پرورش بايد نقش خود را در آگاه‌سازي دانش‌آموزان به خوبي ايفا كند و صدا و سيما نيز مي‌تواند در زمينه آگاهي‌بخشي به مردم و ترسيم صحيحي از مشكلات و عوارض مربوط به دخانيات و نحوه كنترل مصرف آن با تهيه برنامه‌هاي مناسب نقش موثري را در اين زمينه ايفا كند و به طور كلي تمام نهادها و مراجع قانوني بايد در آموزش، كنترل و مبارزه با دخانيات سهيم باشند.

هیچ نظری موجود نیست: