۱۳۸۹ اسفند ۳, سه‌شنبه

رشد معضل ترافيك و بي‌ برنامگي مسئولان


هفته نامه «نامه امیر»: صف‌ هاي طولاني ترافيك روزانه همراه با خستگي و درهم فرورفتگي آدم‌هايي كه پشت فرمان انواع و اقسام خودروها ناچارند علاوه بر استشمام دود و شنيدن صداي ناهنجار بوق خودروها ، آهسته آهسته در زنجيره ترافيك 3 تا 4 رديف يك خيابان به طول 2 تا 3 كيلومتر رانندگي كنند را بايد از مهمترين معضلات امروز بسياري از شهرهاي كشور به ويژه كلان شهرها دانست .

در شهر اراك نيز به رغم اعتقاد برخي مسئولان شهري كه همچنان وضعيت ترافيك اين شهر را در مقايسه با بسياري از كلان شهرها چندان جدي و مشكل‌ساز نمي‌دانند و حتي مدعي‌اند بر اساس آمار ، مدت زمان بارترافيكي حتي در هسته مركزي اين شهر كمتر از 10 دقيقه است رشد روزافزون تعداد خودروها و شرايط نامناسب خيابان‌ها و معابر بلاتكليف در اجري طرح‌هاي تملك و تعريض شهري كه هنوز تصوير روزگاران گذشته شهر اراك را تداعي مي‌كنند سبب شده تا مشكل گرفتار شدن در ترافيك‌هاي سنگين روزانه در معابر اصلي و مركزي اين شهر به دغدغه اصلي مردم و رانندگاني كه در اين ميان تنها به دنبال راه نجاتي براي رها شدن از اين وضعيت هستند تبديل شود و به دنبال بي‌توجهي به بحثي با عنوان مديريت ترافيك ، همچنان كش‌و قوس‌ ميان سازمانهاي متولي براي برنامه‌ريزي و اجراي طرح‌ها و برنامه‌هاي وعده داده شده را شاهد باشيم و تنها هر از گاهي از لزوم حل معضل ترافيك شهر اراك سخن به ميان آيد .

در اين ميان سرانجام اجراي طرح جامع ترافيك شهر اراك كه بحث آن با روي كارآمدن شوراي دوره سوم مطرح شده بود نيز با وجود گذشت نزديك به 5 سال همچنان ، نامشخص مانده و اظهارات متفاوتي را نيز به همراه دارد چرا كه از سويي به اعتقاد بسياري از كارشناسان ، نواقص متعددي در طرح ارائه شده توسط مشاور وجود دارد و راهكار قابل توجه و شاخصي براي رفع معضل ترافيك شهر اراك ارائه نشده و از سوي ديگر برخي از اعضاي شورا و دستگاه‌هاي متولي ، اجراي اين طرح را راهكار مؤثري در حل معضل ترافيك اين شهر  مي‌دانند و به اين ترتيب بايد پرسيد آيا بازهم بايد به انتظار سرانجام اجراي اين طرح و شايد صدها طرح ديگري كه به گفته‌مسئولان امر قرار بود براي ساماندهي بسياري از مشكلات كلان شهر اراك اجرايي شوند اما اكنون جز مصوبات باقي‌مانده روي كاغذ رهاوردي براي مردم اين شهر نداشته‌اند نشست ؟!

" مسئولان هيچ برنامه‌اي براي حل مشكل ترافيك نداشته‌اند "

"م . حسني " راننده تاكسي است كه هر روز مجبور است زمان طولاني را در ترافيك شهر تردد كند .

به گفته وي ترافيك شهر اراك تنها مخصوص يك زمان يا ساعت خاص نيست و معمولاً در بيشتر ساعات روز بايد در صف ترافيك خودروها براي تردد و عبور و مرور منتظر ماند كه سبب هدر رفتن زمان مفيد كار و فعاليت مي‌شود .

وي در خصوص وضعيت ترافيك اراك گفت : اين روزها با اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها و افزايش نرخ حمل و نقل علاوه بر اينكه تعداد مسافران نسبت به گذشته به شدت كاهش پيدا كرده زمان مفيد كار را نيز بايد در صف‌ترافيك گذراند كه بار ترافيكي در خيابان‌هايي مانند امام يا شهيد بهشتي گاهي به بيش از 20 دقيقه هم مي‌رسد .

او با بيان اينكه خيابانهاي اراك واقعاً ظرفيت تردد اين حجم خودرو را ندارد و مسئولان بايد فكري به حال مشكل ترافيك بكنند مي‌افزايد : متاسفانه طرح‌هاي تعريض نيز اغلب در معابري كه مشكل چنداني براي تردد ندارند اجرا مي‌شود و مسئولان شهري هنوز هم برنامه‌اي براي معابر مركز شهر ندارند .

يكي ديگر از شهروندان با بيان اينكه وضعيت نامناسب خيابان‌هاي اراك عامل اصلي ترافيك است مي‌گويد : تاكنون مسئولان هيچ برنامه‌ريزي براي حل معضل ترافيك نداشته‌اند و در صحبت‌هاي خود تنها نبود فرهنگ ترافيك را دليل اصلي مي‌دانند در حالي كه وقتي در شهر اراك هنوز يك پاركينگ عمومي مناسب وجود ندارد و بيشتر معابر فاقد علائم و چراغ‌هاي راهنمايي و رانندگي است مردم مجبور به انجام تخلف مي‌شوند .

او ادامه مي‌دهد : به علت ناكارآمد بودن شبكه حمل و نقل عمومي نبايد انتظار داشت كه كسي از خودروي شخصي خود استفاده نكند و به جاي برنامه‌ريزي و انجام راهكارهاي مناسب ، تنها رفتار مردم را عامل ترافيك دانست .

" طرح جامع ترافيك اراك كمتر از 50 درصد در حل اين معضل مؤثر است و با نواقص جدي روبه‌روست "

يك كارشناس ترافيك نيز با بيان اينكه بايد براي رفع مشكل ترافيك شهر اراك راهكارها و اقدامات جدي و اساسي ارائه شود مي‌افزايد : عامل اصلي ترافيك اراك كه به ويژه در معابر مركزي شهر روز به روز در حال گسترش است پراكندگي و عدم مكان‌يابي مناسب ايستگاه‌هاي وسايل حمل و نقل عمومي ،‌نبود پاركينگ و غيراستاندارد بودن معابر است در اين شرايط ، خيابان‌هايي مانند حصار يا حاجباشي در بافت مركزي شهر هنوز هم كاركرد مناسبي براي عبور و مرور ندارند و بايد شهرداري طرح‌هاي تعريض را در اين معابر اجرا كند تا از بارترافيك در خيابان امام كاسته شود .

وي كه مايل به ذكر نامش نيست معتقد است اجراي طرح‌هاي محدوديت ترافيك  يا زوج و فرد نمودن تردد خودروها با توجه شرايط شهر اراك چندان مؤثر و كارآمد نخواهد بود و نارضايتي عمومي ايجاد مي‌كند اما با احداث تقاطع‌هاي غير هم سطح و زيرگذر در نقاطي كه به عنوان گره ترافيكي هستند مي‌توان بخش قابل توجهي از بارترافيكي در معابر مركزي شهر را كاهش داد .

او نبود هماهنگي بين سازمانهاي متولي مانند شهرداري و راهنمايي و رانندگي در اجراي طرح‌هايي مانند يك طرفه كردن خيابانها يا نصب سرعت‌گير و علائم راهنمايي را از مهمترين مشكلات مي‌داند و مي‌گويد : متاسفانه در شهر اراك هنوز مشكلات ترافيك به عنوان دغدغه اصلي مسئولان نيست و برنامه‌ريزي خاصي براي مديريت ترافيك تاكنون انجام نشده است .

اين كارشناس ترافيك در خصوص طرح جامع ترافيك شهر اراك مي‌گويد : راهكارهاي ارائه شده در اين طرح بسيار ساده و ابتدايي است و بررسي و مطالعه دقيقي پيش از تهيه آن انجام نشده و شايد اجراي اين طرح كمتر از 50 درصد براي حل معضل ترافيك كارآيي داشته باشد و با نواقص جدي و اساسي روبه‌روست كه بايد اصلاحات زيادي در اين خصوص صورت گيرد .

" نيروي كارشناس و متخصص در حوزه ترافيك در شهرداري وجود ندارد "

نائب رئيس شوراي شهر اراك نبود كارشناس ترافيك در شهرداري را از مشكلات اصلي به منظور برنامه‌ريزي و ارائه راهكار در جهت رفع معضل ترافيك مي‌داند و مي‌گويد : نيروهايي كه در حال حاضر در سازمان حمل و نقل ترافيك شهرداري فعاليت دارند و بايد به شكل تخصصي در اين زمينه فعاليت كنند داراي تحصيلات غير مرتبط هستند كه همين موضوع باعث شده اين سازمان تاكنون نتواند به شكل تخصصي و كارشناسي شده در حوزه ترافيك فعاليت و طرح‌هاي مناسبي را براي تصويب در شوراي ترافيك استان ارائه دهد .

منوچهر كاظمي معتقد است برخي اقدامات انجام شده نيز به دليل اينكه بدون تفكر كارشناسي انجام شده در مواردي بارترافيكي را افزايش داده و نقش مؤثري در كاهش مشكلات نداشته است .

وي اجراي طرح 55 متري ( بزرگراه اميركبير) را در رفع مشكلات ترافيكي هسته مركزي بسيار مؤثر دانسته و اظهار مي‌دارد : در حال حاضر نابساماني در وضعيت استقرار وسايل حمل و نقل عمومي در هسته مركزي مشكلات ترافيكي را چند برابر نموده و به اعتقاد بنده شهرداري بايد با احداث پايانه‌هاي مخصوص اين نوع خودروها و اجراي دو پروژه پاركينگ طبقاتي در مركز شهر حداقل بخشي از مشكلات فعلي را كاهش دهد .

 " مسئولان هنوز در بحث ترافيك احساس زنگ خطر نكرده‌اند و به همين دليل به دنبال راهكاري هم نبوده‌اند "

وي در خصوص طرح جامع ترافيك شهر اراك نيز مي‌گويد : از زمان طرح شدن اين مطرح در سال اول فعاليت شورا بحث‌هاي زيادي در رابطه با مبلغ قرارداد و نوع انتخاب مشاور طرح وجود داشت و هيچ سوابقي از شركت مشاور جهت بررسي به شورا ارائه نشد و با وجود زمان طولاني و هزينه 55 ميليوني كه براي تهيه و ارائه آن صرف شده امروز صحبت از عدم اجراي آن و وجود نواقص متعدد است و به گفته مسئولان راهنمايي و رانندگي اصلا ً اين طرح در شهر اراك قابل اجرا نيست .

كاظمي معتقد است برنامه‌ريزي جدي و اساسي براي رفع معضل ترافيك در شهر اراك صورت نگرفته و به نظر مي‌رسد مسئولان در اين خصوص هنوز احساس زنگ خطر نمي‌كنند كه تاكنون به دنبال ارائه هيچ راهكاري نبوده‌اند .

" اجراي طرح جامع ترافيك اراك ، راهكار اساسي براي حل معضل ترافيك خواهد بود "

اما رئيس كميسيون حقوقي شوراي شهر معتقد است اجرايي شدن پروژه‌هايي مانند زيرگذر جهاد ، پل شهيد بختياري يا تقاطع‌هاي غيرهم سطح ميدان انقلاب و محيط زيست نقش مؤثري در كاهش بارترافيكي در شهر اراك داشته و به منظور رفع اين مشكل بايد احداث چندين تقاطع غيرهمسطح در گره‌هاي ترافيكي شهر اراك مورد توجه قرار گيرد ضمن اينكه با اجرايي شدن پروژه بازگشايي محور فردين‌پور ، بخش اعظمي از بارترافيكي خيابان امام كاهش خواهد يافت .

سيد علي قائم‌مقامي تصريح مي‌كند : اما راهكار اصلي روان‌سازي ترافيك در هسته مركزي ، اجرايي طرح 55 متري است كه متاسفانه با وجود مذاكرات متعدد با سرمايه‌گذاران ، به دليل نداشتن توجيه اقتصادي تمايلي به مشاركت در اين زمينه وجود ندارد و بخش خصوصي معتقداست در مقابل هزينه لازم براي بازگشايي معبر ، آنچه كه در حاشيه و حريم طرح باقي‌خواهدماند را توجيه نمي‌كند و براي ما تنها دو راهكار حذف حريم يا انتشار اوراق مشاركت مردمي باقي مانده است .

" رفتار ترافيكي مردم بايد اصلاح شود "

وي نبود فرهنگ صحيح ترافيك در مردم را يكي از مشكلات و عوامل اصلي ترافيك شهر اراك مي‌داند و مي‌گويد : متاسفانه در بسياري از موارد قانون گريزي در مردم نهادينه شده و رفتار ترافيكي آنان بايد اصلاح شود آمار بالايي ميزان جرائم رانندگي نيز اين موضوع را ثابت مي‌كند وقتي با وجود بيش از 20 پاركينگ عمومي مردم اين شهر به انجام تخلفاتي مثل پارك دوبل يا پارك ممنوع عادت كرده‌اند نشانه رفتار نادرست ترافيكي مردم است .

قائم مقامي برخلاف اظهارات كارشناسان معتقد است اجراي طرح جامع ترافيك شهر اراك كه در آن به راهكارهايي مانند ايجاد مركز كنترل ترافيك و هوشمندسازي آن ، اصلاح هندسي تقاطع‌ها يا احداث تقاطع‌هاي غيرهم سطح جديد توجه شده مي‌تواند در رفع مشكلات ترافيكي در هسته مركزي بسيار مؤثر باشد كه البته اجرايي شدن آن نيازمند بالغ بر 400 ميليارد تومان اعتبار خواهد بود .

از وي در خصوص دليل عدم اجراي طرح‌هايي مانند محدوديت ترافيكي يا زوج و فرد كردن تردد خودروها در شهر اراك مي‌پرسم كه اينگونه پاسخ مي‌دهد : اجراي اينگونه طرح‌ها تنها به عنوان يك مسكن موقت براي درمان درد ترافيك مي‌باشد و بايد با مصوبه شوراي ترافيك استان اجرا شود اما راهكار اساسي اجرايي شدن طرح جامع ترافيك است .

" طرح هوشمند سازي ترافيك اراك به دليل نبود اعتبار دو سال است در نوبت اجرا مانده "

اما رئيس سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري اراك معتقد است بر اساس بررسي كه دراين سازمان صورت گرفته در بدترين وضعيت ، ترافيك اراك به مدت زمان حدود 5 دقيقه مي‌رسد در حالي كه در كلان شهرهايي مانند تهران زمان گرفتار شدن در ترافيك قابل مقايسه با شهر اراك نيست .

بياتيان با بيان اينكه هوشمند‌سازي ترافيك يكي از راهكارهاي اصلي براي حل مشكل ترافيك در شهر اراك است مي‌افزايد : متاسفانه به دليل عدم اختصاص 20 ميليارد ريال اعتبار وعده داده شده با وجود تهيه طرح مطالعاتي ، نزديك به 2 سال است كه اجراي اين طرح به تاخير افتاده است در حالي كه با اجراي اين طرح تمام تقاطع‌ها و خيابان‌هاي اصلي مجهيز به سيستم كنترل سرعت خواهند شد و با راه‌اندازي مركز كنترل ترافيك بر وضعيت همه معابر و خيابان‌ها نظارت مي‌شود .

بيانيان در خصوص طرح جامع ترافيك اراك مي‌گويد : طرح جامع ترافيك اراك در بسياري از موارد با طرح تفصيلي تناقض دارد و داراي نواقص جدي است كه فعلاً جهت تصويب به شوراي عالي ترافيك كشور ارسال شده اما براي اجراي آن بايد تغييراتي در طرح صورت گيرد .
رئيس سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري اراك در خصوص نبود نيروي متخصص و كارشناس ترافيك در اين سازمان مي‌گويد : در كل استان تنها 3 كارشناس در حوزه ترافيك وجود دارد بنابراين نبايد انتظار داشت كه در اين سازمان همه نيروها كارشناس اين بخش و داراي تحصيلات مرتبط باشند .

***
به هر حال به گفته برخي منابع مطلع ، ضعف مديريت و نطارت سازمانهاي متولي بر شيوه تهيه طرح جامع ترافيك اراك سبب شده تا امروز به گفته بسياري از كارشناسان وجود نواقص متعدد ، سرنوشت اجراي اين طرح را با اما و اگرهاي زيادي مواجه نمايد كه ظاهراً جذب اعتبارات وعده داده شده براي تصويب اين طرح در مهمترين نهاد تصميم‌گير يعني شوراي ترافيك استان بيش از كارامدي راهكارهاي ارائه شده براي حل معضل ترافيك اهميت داشته است !! بايد صبر كرد و ديد بالاخره با قفل شدن ترافيك اراك شاهد اجراي طرح‌هاي وعده داده شده خواهيم بود ؟!

هیچ نظری موجود نیست: