۱۳۸۹ بهمن ۱۸, دوشنبه

سد معبر پیاده روی خیابان قائم مقام از سوی دست فروشان


اختصاصی «اراک؛ کلانشهر من»: اگر سری به پیاده روی خیابان قائم مقام اراک (نزدیک میدان شورا) بزنید با صحنه ای رو به رو می شوید که به قول معروف انگار وارد بازار شام شده اید!. دست فروشهای زیادی در کنار ایستگاه خیابانهای جهانگیری و شهدای اتوبوس رانی تجمع کرده اند و هر کدام بساطی برای خود دارند.

در این بساط ها از شلوار و پیراهن و کفش گرفته تا آینه بغل موتور سیکلت آن هم از نوع دست دومش فروخته می شود!. (به قول معروف تاناکورا)

ازدحام دست فروشها از یک سو و مشتریانی که برای نگاه به اجناس و خرید توقف کرده اند از سوی دیگر تقریبا پیاده رو را بند می آورد.

در جایی که شهرداری برای زیبا سازی محیط تلویزیون شهری نصب کرده است این معضل به صورتی ناخوشایند به منظر مرکز شهر آسیب می زند.

چند سال پیش بود که شهرداری برای جمع آوری دست فروشهای حومه بازار اقدام به ایجاد مرکز خرید یا بازارچه ی «محمد رسول الله(ص)» در یکی از گذرهای بازار کرد و باعث شد تا حدود زیادی دست فروشی در آن منطقه محو شود هر چند که این فروشندگان دوره گرد جمعه ها برای خود بازاری دست و پا کرده اند!.

چند راهکار برای حل این معضل وجود دارد. اگر شهرداری بخواهد به زور متوسل شده و بساط این فروشندگان را جمع آوری کند باید مانند شهرداری تهران در برخی نقاط شهر اقدام به استقرار اکیپ های مقابله با سد معبر کند.

اما اگر بخواهیم برای همیشه از دست «دست فروشان» و مسدود کنندگان معابر شهر خلاص شویم باید به فکر ساخت مراکز خریدی مانند بازارچه ی «محمد رسول الله (ص)» باشیم.

هیچ نظری موجود نیست: