۱۳۸۸ بهمن ۱۴, چهارشنبه

افزایش نرخ بیکاری استان صنعتی مرکزی به 14 درصد!


نامه امیر : در جدیدترین گزارش رسمی اعلام شده نرخ بیکاری در کشور و مقایسه آماری آن با سال گذشته به تفکیک استانها ، تعداد استانهایی که نرخ بیکاری آنها در سال گذشته بالای ۱۲ درصد بوده از چهار استان ایلام با ۲/۱۷ درصد ،‌ لرستان ۳/۱۵ ، خوزستان ۳/۱۳ و گیلان ۱۳ درصد در سال ۸۸ ضمن آن که شاهد افزایش دامنه نرخ بیکاری به ۲۰ درصد هستیم تعداد استانهای دارای نرخ بیکاری بالای ۱۳ درصد به هشت استان افزایش یافته است .


در این آمارگیری که نرخ بیکاری را در تابستان سالهای ۸۷ و ۸۸ مقایسه کرده ، استان چهارمحال بختیاری با نرخ بیکاری ۶/۱۳ درصد ، سیستان و بلوچستان ۱/۱۳ ، لرستان ۲/۲۰ ، مرکزی ۳/۱۴ ، همدان ۷/۱۶ و گیلان با نرخ ۱۷ درصد بیکاری به استانهای دارای نرخ بیکاری بالای ۱۳ درصد رسیده‌اند . در این گزارش که به صورت جدول ( در نشریه بهار مورخ ۶ بهمن ماه آمده ) به نرخ مشارکت اقتصادی استانها نیز اشاره شده که افزایش میزان مشارکت در سال ۸۸ در استانهایی که نرخ بیکاری آنها دورقمی و بالای ۱۳ درصد است به معنای آن است که در سال ۸۸ تعداد متقاضیان کار افزایش داشته اما فرصت‌های شغلی با کاهش روبه‌رو شده است . اعداد نرخ بیکاری در این جدول در استانهای دارای نرخ تک رقمی و دورقمی و مقایسه آن با سال ۸۷ نشان می‌دهد که معدل نرخ بیکاری در همه این استانها افزایش یافته است .

نرخ بیکاری در استان مرکزی در حالی از میران ۹/۸ درصد در تابستان ۸۷ به رقم ۳/۱۴ درصد در همین زمان در سال ۸۸ رسیده که در گمانه‌‌زنی‌های آماری و نه ثبت دقیق اکثر ساکنین شهرستان‌های اراک ، ساوه و دلیجان که از شهرهای صنعتی استان به شمار می روند در خوشه‌بندی اعلام شده از سوی مرکز آمار در اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها در خوشه سه قرار گرفته‌اند . با توجه به آن که تعیین خوشه‌ها و شاخص‌های بررسی بر اساس آن چه که از سوی مسئولین آماری ذکر شده مطالعه اطلاعات عنوان شده از سوی خانوار از نظر تعداد اعضای خانواده ،‌میزان تحصیلات و بهره‌مندی آنان از امکانات زندگی بوده افزایش نرخ بیکاری که اولین تبعات آن پس از ،‌ از دست دادن کار ، فقر اقتصادی است با جمعیت موجود در خوشه سه استان در تناقض می‌باشد .


افزایش نرخ بیکاری و رسیدن به رقم ۳/۱۴ در استان مرکزی در حالی چهره می‌نماید که این استان دارای پتانسیل‌های غنی کشاورزی و دامی است و رتبه سوم را در قطب‌های صنعتی کشور داراست و از استانهای برخوردار در زمینه اشتغال به شمار می‌آید . نرخ بیکاری بالای ۱۴ درصد در این استان مبین آن است که رکود هم بخش صنعت و هم کشاورزی را در استان فرا گرفته و به عبارت دیگر احتمال ورشکستگی یا تعدیل نیروی کار نسبت به سال گذشته بیشتر شده و علاوه بر آن از درآمد توزیع شده بین افراد شاغل نیز کاسته شده در بررسی شاخص‌های تعیین خوشه‌ها شاید ظرفیت بالای اشتغال استان از نظر مسئولین ، مرکز کشور ،‌ به عنوان ملاک سنجش قرار گرفته و با منهاکردن جمعیت روستایی که به اذعان آنان همه در خوشه یک جای گرفته‌‌اند جمعیت شهری استان سهم بالایی از خوشه سه‌ایها را به خود اختصاص داده‌اند هر چند که کشاورزان فاقد کار هم در افزایش نرخ بیکاری سهمی داشته‌اند .

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام لطفا اطلاع رسانی کنید
به نام خدا
متاسفانه همانطور كه مستحضريد در تاريخ 30/10/1388 پايگاه اطلاع رساني كارگران استان مركزي توسط گروه موسوم به هكر پشقه كش هك شد و در اين مدت تلاش براي بازپس گيري آن هم بي نتيجه بود. به نظر مي‌رسد گروه هكر پشقه كش با توجه به نوع ادبيات آن، اراكي است و به دليل آن كه آرشيو اخبار پايگاه را حذف نكرده، آماتور و تازه كار است البته از اين حيث كه آرشيو را حذف ننموده اند ممنون‌شان هستيم و نتيجه گرفته‌ايم كه هك كنندگان كارگر88 ، نه سياسي بوده اند و نه متخصص امور فني. و قطعا با برنامه از پيش تعيين شده اين امر را مرتكب نشده اند(انشا... که اینطور است).
پايگاه اطلاع رساني كارگران استان مركزي بدون وابستگي به هيچ گروه و جريان خاص، در چارچوب قوانين متعارف اين مرز و بوم فعاليت كرده، به همین دلیل اميدواريم كه گروه هك كننده پايگاه را پس دهند.
منتظر مي‌مانيم كه فرد یا افراد هك كننده از طريق اي.ميلkaregar88@yahoo.com نظرات خود را به مديران پايگاه منتقل كنند و شرايط از سرگیری فعالیت پايگاه را با آدرس فعلی فراهم نمايند و نياز به تاسيس پايگاه ديگري نباشد.
ما معتقديم؛ جريان خبر رساني شفاف براي همه خوشايند نيست و ممكن است هزينه‌هايي متعاقب آن متحمل گرديم و شايد برخي اخبار اسباب نارضايتي بعضی افراد را فراهم نمايد ولي اطلاع رساني شفاف حق همه مردم و دست اندركاران است و صرفا ناخوشايندي يك فرد يا گروه نبايد ديگران را از حقوقشان محروم كند.
به امید بازگشت دوباره
کارگر88