۱۳۸۸ بهمن ۱۲, دوشنبه

تقاطع ورودي شهر سنجان نيازمند نگاه ويژه مسئولين است


هفته نامه "نامه امیر": درحالي كه بحث ايمني جاده اي و ضرورت استانداردسازي راهها در كشور همواره مورد تاكيد مسئولان قرار داشته و هرازچندگاهي نيز شاهد ارائه گزارشات مختلف از سوي متوليان امر درخصوص رفع مشكلات و افزايش ايمني جاده ها به عناوين مختلف هستيم اما همچنان افزايش هرساله آمار تصادفات و سوانح جاده اي به عنوان يكي از مشكلات جدي و مورد بحث در استان به شمار مي رود به طوري كه نه تنها اخيرا فرمانده پليس راه استان از افزايش 16 درصدي تلفات تصادفات جاده اي استان در سال جاري خبر داده بلكه به گواه آخرين آمارها ،استان مركزي رتبه نخست تلفات جاده اي را نيز در كشور به خود اختصاص داده است.

اگرچه دربررسي نقاط حادثه خيز شهر اراك كمربندي هاي جنوبي و شمالي به دليل قرار گرفتن در محدوده شهري جايگاه نخست را در ميان مسيرهاي پرتردد و غير ايمن شامل مي شوند كه به ويژه درسالهاي اخير بحث تعريض و ايمن سازي اين محورها مورد بحث دست اندركاران امر قرار داشته اما يكي از محورهاي مهم ارتباطي شهر اراك مسير خودروهاي ورودي از سمت غرب كشور به اين شهر است كه با وجود وقوع تصادفات مختلف به نظر مي رسد تاكنون جايگاهي در تصميمات و انواع مصوبات روي كاغذ جلسات مختلف مسئولان نداشته است.

حتما تاكنون بسياري از شما هنگام عبور از مسير اتوبان جنوبي اراك حدفاصل ميدان بسيج تا تقاطع ورودي شهر سنجان شاهد وقوع حداقل يك تصادف در اين محدوده بوده ايد . تقاطع ورودي شهر سنجان كه شايد استفاده از عنوان تقاطع مرگ براي آن چندان بي ارتباط نباشد در حالي هر روز محل تردد انواع خوردوهاي سبك و سنگين براي ورود يا خروج از شهر مي باشد كه از يك سو انتظار رانندگان خودروهايي كه اكثريت انها را نيز تاكسي ها ووسايل حمل و نقل عمومي شامل مي شوند براي لحظه‌اي توقف در صف طويل خودروهاي ورودي به شهر اراك و از سوي ديگر عبور خودروهاي اغلب با سرعت زياد و بي توجه به رانندگان در انتظار از مسير مقابل يكي از خطرناك ترين مسيرها را رقم زده است و در اين ميان هيچ نشاني از علائم هشداردهنده ، چراغ راهنما يا حتي تپه هايي به نام سرعت گيرهاي درون شهري براي توقف يا كاستن از سرعت خودروها به چشم نمي خورد.

در حالي كه سالهاست نبود ايمني و حادثه خيز بودن اين تقاطع به عنوان يكي از مشكلات مهم از زبان ساكنين شهر سنجان و بسياري از رانندگان اين مسير شنيده مي شود اما تا كنون راهكاري جز برخي اقدامات مقطعي مانند بستن چند روزه يا چند ماهه و بازگشايي مجدد اين تقاطع و يكطرفه كردن مسير از سوي مسئولان اتخاذ نشده و ظاهرا هنوز اين سوال كه بالاخره متولي ايمن سازي و رفع مشكلات اين محور مهم ارتباطي كدام ارگان يا سازمان مسئول است براي بسياري از شهروندان بي پاسخ مانده است.

در پيگيري موضوع ، شهردار سنجان با اشاره به پيگيري هاي چند ساله شهرداري و شورا براي ايمن سازي و رفع مشكلات اين تقاطع مي گويد: تا كنون برخي اقدامات مثل احداث دوربرگردان مقابل شهرك نبئي يا بستن اين مسير ورودي در دستور كار قرار گرفته اما اينها طرح هاي موقتي هستند و با توجه به طي مسافت طولاني براي ورود به شهر سنجان در صورت بستن اين مسير ، براي رفع مشكلات موجود بايد برنامه اي جدي و اساسي مورد توجه قرار گيرد.

امين زاده با بيان اينكه ايجاد يك تقاطع غير هم سطح تنها راه ايمن سازي اين مسير مي باشد مي افزايد:براي احداث اين تقاطع به بيش از 40 ميليارد ريال اعتبار نياز داريم كه با توجه به بودجه محدود شهرداري ، بدون توجه مسئولان استان و اختصاص اعتبارات ملي يا استاني امكان پذير نيست البته بعد از طرح اين موضوع در كميسيون ماده 5 و شوراي ترافيك استان همه بر ضرورت احداث اين تقاطع اتفاق نظر دارند .

وي به انعقاد قرارداد شهرداري با مشاور در خصوص طراحي و انجام مطالعات اين پروژه اشاره مي كند و اظهار مي دارد:هم اكنون بخشي از كار توسط مشاور انجام شده و در صورت اختصاص اعتبارات مورد نيازما آمادگي آغاز عمليات اجرايي آن را در سال آينده داريم.امين زاده در خصوص وجود تنها يك پل عابر پياده براي ساكنان شهرك انديشه ،كوي نبئي و ورودي شهر سنجان نيز مي گويد:شهرداري براي احداث يك پل مكانيزه به 250 تا 300 ميليون تومان اعتبار نياز دارد كه در شرايط كنوني امكان احداث پل جديد وجود ندارد اما براي رفع مشكلات ساكنين اين مناطق در حال احداث مسير عبوري جديدي از داخل كوي نبئي تا مقابل ميدان بسيج هستيم كه به دليل عبور خطوط لوله ونفت با مشكلاتي در زيرسازي و آسفالت جاده مواجه شديم.

اما رئيس شوراي اسلامي شهر سنجان در خصوص مشكلات اين تقاطع معتقد است متولي اصلي ايمن سازي اين مسير به عنوان محور مهم ارتباطي شهر اراك ، اداره كل راه و ترابري است كه متاسفانه تا كنون از پذيرش اين مسئوليت شانه خالي كرده اند.
رضايي با اشاره به 15 كشته در تصادفات سال گذشته اين مسير مي گويد:بحث ايمن سازي اين تقاطع تا به حال چندين بار در جلسات شوراي ترافيك و شوراي تامين استان مطرح شده اما تا كنون در عمل نتيجه اي به دنبال نداشته است.

وي مي افزايد:ما درخواست خود را مبني بر ضرورت احداث يك تقاطع غير هم سطح در جلسات مطرح كرده ايم اما ظاهرا مسئولان استان به دليل وجود مشكلات متعدد در شهر اراك به حاشيه و اطراف آن توجه نمي كنند در حالي كه اين جاده تنها مختص به شهر سنجان نيست و به عنوان جاده ترانزيتي و استاني بايد مورد توجه و حمايت مسئولان قرار گيرد.
رضايي با اشاره به اختصاص بالغ بر 500 ميليون تومان اعتبار توسط شهرداري براي انجام مطالعات طرح كه به انجام مذاكرات با چند شركت مشاور نيز منجر شد اظهار ميدارد: متاسفانه در حالي كه حتي بحث مكان احداث اين تقاطع درورودي سنجان يا بريدگي مقابل كوي نبئي در كميسيون ماده 5 در حال قطعي شدن بود اما به دلايل نامعلوم مانع از ادامه كار توسط شهرداري شدند و اين موضوع تا كنون مسكوت مانده است.

در حالي كه رئيس شوراي اسلامي شهر سنجان راه و ترابري را مسئول ايمن سازي اين مسير عنوان مي كند اما بزرگي رئيس اداره راه اراك در اين خصوص مي گويد: راه و ترابري مسئوليتي در خصوص ايمن سازي اين مسير ندارد و تنها مسئوليت ما احداث دوربرگردان درفاصله 500 متري بعد از ورودي شهر سنجان بوده كه انجام شده است.
وي با تاكيد بر اينكه اين محدوده در حوزه استحفاظي اداره راه قرار ندارد مي افزايد:با توجه به اينكه اين محدوده در حوزه شهري سنجان قرار دارد بايد شهرداري و شورا ايمن سازي مسير را بر عهده بگيرند و ما هيچ وظيفه اي در اين خصوص نداريم ضمن اينكه زماني كه در سالهاي گذشته اين محدوده در حوزه مسئوليت اداره راه بود تقاطع بسته بود و خطرات فعلي نيز براي عبور خودروها وجود نداشت.

(عکس : نامه امیر / زهرا نصیری)

هیچ نظری موجود نیست: