۱۳۸۸ دی ۱۰, پنجشنبه

کمبود هزار دستگاه تاکسی و مشکلات اراکی ها

مرکزی دیلی / از عطر یاس : سر محسنی ایستاده ام. بارش باران، شدید و شدیدتر شده، ماشینی با سرعت هر چه تمام از کنارم می گذرد و باعث می شود تمام آب های جمع شده روزی زمین به روی لباسم بپاشد. بی تفاوت به حرکت خود ادامه می دهد. بی توجهی راننده، هوای سرد، بارش شدید باران و نبود تاکسی، تاب و توان را از من گرفته است.

ساعت ۶ غروب است، حدودا ۲۰ مسافر سر خیابان منتظرند اما ۳ تاکسی بیشتر نیست. هجوم مسافران به سمت آنها حتی به من فرصت اینکه مسیر را از راننده بپرسم نمی دهد. در چشم بر هم زدنی ماشین ها پر و شروع به حرکت می کنند. من و دیگر مسافران با نگاهی حسرت آمیز مسیر حرکت ماشین ها را دنبال می کنیم، همه غرولند کنان از وضعیت فعلی گلایه می کنند.




حضور پیرمردی در کنار مسافران، نظر من را به خود جلب می کند. از شدت سرما طوری می لرزد که هر بیننده ای را متاثر می کند. لباس زیادی به تن ندارد و مدام سعی می کند با دستکش نخ نما و پاره ای که در دست دارد، دستان خود را گرم کند.
سر صحبت را با او باز می کنم. متوجه می شوم مسیرش یکی از شهرک های اطراف است. از نبود تاکسی و اتوبوس در این هوا گلایه می کند، می گوید کارگر هستم و تازه کارم تمام شده، ۱۰ دقیقه است که منتظر ماشینم.

می گوید اگر در روزهای دیگر ماشین کم باشد تا این حد مسافران با مشکل مواجه نمی شوند. ولی در این هوا، کمبود تاکسی تاب و توان آدم را می گیرد. مرد همانطور به صحبت ادامه می دهد، سوزش سرما باعث شده از چشمانش اشک بیاید، صورتش قرمز شده و با نگاهی نگران به این طرف و آن طرف می نگرد تا شاید با رسیدن اولین تاکسی بتواند در انبوه جمعیت سوار شود.

اما جوان تر ها سرعت عمل بیشتری دارند و زودتر از این مرد سوار تاکسی می شوند.
و مرد همچنان لب به اعتراض می گشاید…
همانطور که به سخنان پیرمرد گوش می دهم، دستان خود را به هم می سایم تا قدری گرم شود. صدای راننده ای را می شنوم که سر خود را از ماشین شخصی اش بیرون ‌آورده و با آسودگی خاطر فریاد می زند دربست دربست…

در همین حال، سوالی که به ذهن سرما زده من خطور می کند این است که آیا به راستی تا به حال هیچ یک از مسئولان در این هوای سرد دقایقی را در انتظار ماشین سپری کرده اند؟ آیا طعم سرمای شدید، بارش باران و نبود تاکسی را چشیده اند؟ سرمای زیاد دیگر مجالی برای ماندن به من نمی دهد، به ناچار ماشین دربستی را به ماندن در آن هوای سرد ترجیح می دهم. ماشین حرکت می کند. هنوز نگاهم به دنبال آن پیرمرد است. او همچنان می لرزد و در انتظار آمدن تاکسی به این سو و آن سو می نگرد.

با کمبود هزار دستگاه تاکسی مواجه ایم
روز بعد با حضور در دفتر نشریه با مسئول صدور پروانه معاونت فنی سازمان تاکسیرانی تماس گرفتم و در مورد این نابسامانی ها از وی سوال کردم.
"رضا علینقی پور" از وجود ۲۲۷۴ تاکسی در سطح شهر خبر داد و گفت: نسبت به نُرمی که اتحادیه اعلام کرده به ازای هر ۱۲۰ نفر یک دستگاه تاکسی لازم است.

وی می گوید: با توجه به جمعیت مردم شهر اراک، با کمبود هزار دستگاه تاکسی مواجه ایم.
علینقی پور در مورد فعالیت مسافرکش های شخصی در سطح شهر گفت: در قانون راهنمایی و رانندگی، حمل مسافر توسط ماشین های شخصی ممنوع و تخلف محسوب می شود، اما در هر صورت به دلیل برخی مسائل، این مسافرکش ها فعالیت می کنند و به دلایلی از جمله بیکاری سعی می کنیم کمتر برای آنها مانع تراشی کنیم.

گرمی و سردی هوا دلیلی برای عدم حضورتاکسی ها در سطح شهر نیست
علینقی پور اظهار داشت: در گذشته ممکن بود موتور تاکسی ها به دلیل هوای سرد روشن نشوند و حضورشان در سطح شهر کمرنگ تر شود، اما یکی، دو سال است که با بالا رفتن مدل خودروها، در هوای سرد نیز موتور این وسایل به راحتی روشن می شود. روزانه تعداد فعالیت تاکسی ها در سطح شهر آمارگیری می شود و دیگر گرمی و سردی هوا دلیلی برای عدم حضور آنها نیست.

وی از حضور گشت های مشترک تاکسیرانی با سازمان تعزیرات حکومتی خبر داد و افزود: اگر تخلفی از سوی رانندگان تاکسی صورت گیرد یا قیمت کرایه ها در این فصل اضافه شود، همشهریان باید سریعا مراتب را به سازمان تاکسیرانی اطلاع دهند تا از طریق هیات انضباطی با افراد برخورد و در صورت تکرار پروانه آنها باطل گردد.

فعالیت ماشین های شخصی در سطح شهر قطعا به نیاز مسافر برمی گردد
رئیس اداره راهنمایی و رانندگی استان مرکزی در مورد فعالیت مسافرکش های شخصی در سطح شهر گفت: فعالیت ماشین های شخصی در سطح شهر قطعا به نیاز مسافر برمی گردد، زمانی که ازدحام فعالیت مخصوصا در هسته مرکزی شهر است مسافر با کمبود تاکسی و سرویس حمل و نقل عمومی مواجه می شود از این رو گرایش به استفاده از خودروهای شخصی پیدا می شود که خطرات احتمالی و بی نظمی هایی نیز به دنبال خواهد داشت.

سرویس حمل و نقل عمومی به اندازه کافی در مسیرها وجود ندارد
سرهنگ آبایی افزود: وظیفه اداره راهنمایی و رانندگی روان سازی بار ترافیکی و برطرف کردن موانع ترافیکی است وقتی سرویس حمل و نقل عمومی به اندازه کافی در مسیرها نیست راهنمایی و رانندگی نیز برای رفع بار ترافیکی مجبور است مسافران را به سمت استفاده از ماشین های شخصی هدایت کند که در این شرایط هم فضایی ایجاد می شود به نوعی فعالیت مسافرکش های شخصی شکل می گیرد.

۴ هزار مورد اعمال قانون برخورد با مسافرکش های شخصی را در دوره۷ ماهه اراک داشته ایم
آبایی تصریح کرد: علیرغم این مسائل تمام تلاش خود را در جهت برخورد قانونی با مسافرکش های شخصی داریم. به دنبال آمار ۷ ماهه ۴ هزار مورد اعمال قانون برخورد با مسافرکش های شخصی را در اراک داشته ایم.
وی در ادامه گفت: اما با این وجود جریمه ها عامل بازدارنده ای نیستند و می توان گفت ضعف جریمه ها در پایین بودن مبلغ آن است.

رئیس اداره راهنمایی و رانندگی استان افزود: افزایش ناوگان حمل و نقل و ساماندهی آنها، عاملی جهت عدم فعالیت مسافرکش های شخصی می شود.
وی افزود: اما در مقابل مردم نیز مقصرند چرا که با وجود اینکه می دانند مسافرکش های شخصی ممکن است برایشان خطرآفرین باشد سوار این خودروها می شوند که باید در این زمینه فرهنگ سازی شود.

هیچ نظری موجود نیست: