۱۳۸۹ آذر ۱۰, چهارشنبه

آیا آلودگی هوا در تهران و اراک تفاوت دارد؟


این روزها آلودگی هوا در شهرهای آلوده کشور منجر به تعطیلی مدارس و ادارات در استان‌های چون تهران شده و حال سوال مردم شهرهایی چون اراک از مسوولان این است که چه تفاوتی بین شهرهای اراک و تهران در خصوص تصمیم‌گیری برای تعطیلی ادارات و مدارس وجود دارد؟

در همین ارتباط یک عضو شورای شهر اراک در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، اظهار کرد: در صورت برابری میزان آلودگی هوای اراک با تهران، تصمیمات در خصوص تعطیلی باید یکسان باشد.

سید عماد مولایی‌نسب افزود: مطمئنا استانداردهایی وجود داشته که اراک به عنوان یکی از 7 شهر آلوده معرفی شده است؛ واقعا هم در چند روز اخیر آلودگی هوا در اراک مشهود بوده و انتظار می‌رود مسوولان استان با بررسی شرایط، در صورتی که میزان آلودگی هوای اراک با تهران برابر باشد، نسبت به تعطیلی ادارات و  مدارس این شهر نیز اقدام شود.

عضو شورای شهر اراک در پایان در پاسخ به این سوال که اگر شهر اراک یک شهر آلوده محسوب می‌شود، آیا از ابتدای سال تاکنون روزی وجود نداشته که مسوولان بخواهند به خاطر آلودگی هوا ادارات و ارگان‌ها را تعطیل کنند؟ به خبرنگار ایسنا گفت: چرا روزهایی هم در سال جاری بوده که هوای اراک به شدت آلوده بوده است اما، اعتقاد ما این است که تعطیلی‌های این‌چنینی به ضرر مردم و اقتصاد جامعه است.

در همین ارتباط فرماندار اراک در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، اظهار کرد: به دلیل در پیش بودن سفر سوم هیات دولت به استان، امکان تعطیل کردن ادارات وجود نداشت.

محمدحسن آصفری با اشاره به تعطیلی مدارس استان، افزود: البته شرایط در شهر اراک هنوز در آن حد نیست که بخواهیم کل شهر را تعطیل کنیم.

وی تصریح کرد: از طرفی تعطیلی‌ های اینچنینی به ضرر مردم است و در بحث اقتصادی هم مشکل‌ آفرین است؛ در خصوص سلامت خود مردم هم این تعطیلی‌ ها مشکل‌ ساز خواهد بود چرا که، با تعطیلی ادارات و ارگان‌ها، برخی پزشکان و داروخانه‌ ها هم اقدام به تعطیلی فعالیت‌ها خود می‌کنند.

آصفری در خصوص اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی هوای اراک در یک هفته اخیر اظهار کرد: از جمله تصمیمات گرفته شده در این خصوص، جلوگیری از وارد شدن اتوبوس‌های گازوئیل سوز به داخل شهر اراک بود و قرار شد تنها اتوبوس‌ های گازسوز اقدام به جابجایی مسافران کنند؛ همچنین قرار شد نیروگاه شازند هم در این چند روز تا حد امکان از سوخت گاز استفاده کند.

هوای اراک برای نهمین روز متوالی در وضعیت هشدار قرار دارد

در همین ارتباط سيدمهدي مصطفوي، کارشناس آلودگي هواي اداره کل حفاظت محيط زيست استان مرکزي در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه مرکزي، اظهار کرد: گرد و غبار موجود و آلودگی، وضعيت هوای اراک را برای نهمین روز متوالی به حالت هشدار درآورده به طوري که، در 24 ساعت گذشته به طور میانگین میزان ذرات معلق 102 واحد و دی‌اکسید گوگرد 98 واحد گزارش شده است.

وی ادامه داد: استاندارد میزان ذرات معلف در هوا 90 واحد و میزان دی‌اکسید گوگرد 94 واحد که این میزان آلاینده در شهر اراک بالاتر از حد استاندارد گزارش شده است.

مصطفوی با بیان اینکه در شهر اراک در 5 ایستگاه سنجش آلودگی هوا انجام می‌شود،  افزود: به طور کل شاخص استاندارد  آلودگی هوا بر اساس PSI و با توجه به 5 عامل آلاینده مونوکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، دی‌اکسید نیتروژن، اوزن و ذرات معلق محاسبه می‌شود.

وی در خصوص وضعیت آلودگی هوای اراک در صبح امروز (چهارشنبه) گفت: در ساعت 9 صبح امروز غلظت لحظه‌ای ذرات معلق در آسمان اراک 137 میکروگرم بر مترمکعب بوده و دی‌اکسید گوگرد هم 94 واحد بوده که بار دیگر نشان‌دهنده وضعیت هشدار در هوای اراک است.

در پایان بار دیگر باید گفت، این روزها آلودگی هوا در شهرهای آلوده کشور منجر به تعطیلی مدارس و ادارات در استان‌های چون تهران شده و حال سوال مردم شهرهایی چون اراک از مسوولان این است که چه تفاوتی بین شهرهای اراک و تهران در خصوص تصمیم‌گیری برای تعطیلی ادارات و مدارس وجود دارد؟ و اینکه آیا از ابتدای سال تاکنون روزی در اراک وجود نداشته که مسوولان بخواهند به خاطر آلودگی هوا ادارات را تعطیل کنند؟

۲ نظر:

http://ofoogh9.blogfa.com/ گفت...

دوست خوبم سلام
امروز يك سال است كه اراك كلانشهر من در عرصه مجازي فعاليت مي كند.تولدت مبارك . اميدوارم هميشه بر مدار حقانيت و دفاع از حقوق شهروندان اراكي پيروز و پايدار باشي

امید گفت...

وااای چه زود گذشت انگار همین یک ماه پیش بود یادت می یاد بابک جان ... مبارک باشه خیلی مبارک باشه خوشحالم.