۱۳۸۸ دی ۱۳, یکشنبه

بگذارید بازار اراک نفسی بکشد!

قطعا تا به حال پیاده یا سواره گذرتان به کوچه های منتهی به بازار تاریخی اراک افتاده است. اگر پیاده بوده اید که خدا را شکر ولی اگر سواره بوده اید می دانید در کدام مورد می گویم.

این روزها کوچه های بازار اراک پر است از ماشین های پارک شده که نتنها عبور و مرور را سخت کرده است بلکه باعث بی نظمی در اطراف این بنای تاریخی شهرمان شده است. هر چند در برخی از این کوچه ها و خیابانها طرح "کارت پارک" اجرا شده ولی مردم برای فرار از پرداختی بابت پارک خودرویشان در آن محدوده اتومبیلهای خود را در کوچه پس کوچه های نزدیک بازار پارک می کنند.




این امر باعث شده است تا این کوچه ها تبدیل به پارکینگ شده وبرای ساکنین آنها مزاحمتهای روزانه ای پدید آید.

البته این مشکلی است که اکثر شهرهای بزرگ ایران با آن مواجه هستند اما مسئله اراک فرق می کند. اگر در شهر دیگری بودیم که با بنای تاریخی سر و کار نداشتیم می شد با عریض کردن کوچه ها و خیابانها مشکل را تا حد زیادی رفع کرد اما در اراک این کار امکان ندارد زیرا دخل و تصرف در بسیاری از نقاط محدوده بازار اراک نه ممکن است نه قانونی.

اما این مشکل از کجا ناشی می شود؟ پاسخ مشخص است : نبود پارکینگ عمومی و مناسب نبودن مکان و محل پارکینگهای موجود برای مردمی که در بازار کاری دارند. این مسئله باعث شده است شهروندان اطراف بازار اراک را به پارکینگی بزرگ تبدیل کنند.

شهرداری اراک جدا باید به فکر احداث و بازسازی پارکینگها در اطراف بازار تاریخی اراک باشد. البته راه حل بلند مدت و پر خرج تر آن ایجاد مراکز بزرگ خرید و خدماتی در نقاط دیگر شهر است که می تواند از ترافیک و رفت و آمدهای بی مورد شهروندان بکاهد.

هیچ نظری موجود نیست: