۱۳۸۸ اسفند ۶, پنجشنبه

مخالفت شدید مردم ساروق با جدایی از اراک


رئيس شوراي اسلامي ساروق:
مردم ساروق به شدت مخالف جدايي از اراك هستند

فارس: رئيس شوراي اسلامي ساروق گفت: مردم ساروق به شدت مخالف جدايي از اراك و الحاق به فرمهين هستند.

مسعود خوش‌نظر امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در اراك با اشاره به مطرح شدن طرح جدايي شهرهاي تفرش و فراهان از سوي نماينده مردم تفرش در مجلس گفت: مردم اين روستا هيچگونه همخواني با مردم فراهان ندارند، زماني كه مردم اين روستا براي يك كار به اراك مراجعه مي‌كنند، چندين كار ديگر را نيز انجام مي‌دهند، منطقه فراهان چگونه مي‌تواند بدون داشتن هيچگونه امكاناتي اين خدمات را به مردم ارائه دهد.


وي تصريح كرد: ما با داشتن شهرت جهاني فرش، امامزادگان 72 تن، معجزه قرن و فرهنگ و آداب شهري خودمان ادعاي شهرستان داريم، چرا فراهان را در بر نگيريم.
رئيس شوراي اسلامي ساروق با طرح اين پرسش كه طبق چه كارشناسي يك شهر با 3 هزار و 500 نفر جمعيت تبديل به شهرستان مي‌شود، اظهار داشت: ما از ابتداي مهر ماه امسال نامه‌اي را مكتوب از سوي خانواده شهدا و ايثارگران به دفتر رياست جمهوري نوشتيم.

وي افزود: متأسفانه نماينده اراك، استاندار و معاون سياسي استانداري از موضوع جدايي اين روستا از شهر اراك اظهار بي‌اطلاعي كردند كه مجبور شديم مراتب را از طريق وزارت كشور و مجلس پيگيري كنيم كه در نهايت ثابت شد كار از طريق باندبازي انجام شده است.
خوش‌نظر با اشاره به تحصن مردم در بخشداري ساروق با سردادن شعارهاي انقلاب در مخالفت با اجرايي شدن اين طرح خاطرنشان كرد: متأسفانه هيچكدام از مسئولان استان حاضر به جوابگويي در اين زمينه نشدند.

وي با طرح اين پرسش كه بر اساس كدام قانون يك شهر با 3 هزار و 500 نفر جمعيت مي‌تواند به شهرستان تبديل شود، ادامه داد: ساروق داراي سابقه تاريخي بسيار طولاني است و زماني به عنوان دارالملك فراهان و سرآمد روستاهاي منطقه محسوب مي‌شده و يكي از مراكز پذيرايي كاروان‌هاي مهاجر به كربلاي معلا در زمان قديم بوده است.
رئيس شوراي اسلامي ساروق گفت: در ساروق بيش از 3 هزار نفر سكونت دارند كه تاكنون هيچگونه همخواني با فرمهين نداشته و به دليل جدا بودن فرهنگ و رسوم بعد از اين نيز نمي‌توانند داشته باشند.

وي تصريح كرد: از آنجا كه فرش دستباف اين روستا زماني جزو معروف‌ترين كالاهاي صادراتي ايران به شمار مي‌رفت و مردم اين روستا مجبور بودند براي بازار فرش خود به شهر اراك سفر كنند، به همين دليل مقاربت آنها با شهر اراك بيش از فراهان بوده است و اهالي اين روستا كه سال‌‌هاست خود را با آداب و رسوم اراك وفق داده‌اند، نمي‌توانند از اين پس خود را در كنار روستايي چون فرمهين كه هيچگونه امكاناتي ندارد، ببينند و همين امر موجب مخالفت شديد آنها براي جدايي از اراك و پيوستن به فرمهين است.

رئيس شوراي اسلامي ساروق ادامه داد: روستاي ساروق با داشتن بقعه متبركه امامزادگان 72 تن كه محل وقوع يكي از بزرگ‌ترين معجزات قرن(كربلايي كاظم ساروقي) است، از اهميت بسزايي برخوردار بوده و سال‌ها پذيراي گردشگران بسياري بوده است كه بايد براي رفاه حال اين گردشگران امكانات مناسبي در آن ايجاد كرد و حال بايد پرسيد آيا بخش فراهان مي‌تواند با برخورداري از امكانات بسيار كم شرايط مطلوبي را براي اين افراد فراهم كند.
خوش‌نظر گفت: متأسفانه بار ديگر باندبازي در منطقه تفرش و فراهان سبب شده موضوع جدايي تفرش و فراهان قوت بيشتري به خود بگيرد و اين در حالي است كه نمايندگان مردم اراك و كميجان در مجلس شوراي اسلامي از اين موضوعات اظهار بي‌اطلاعي مي‌كنند.

وي با اشاره به موج شديد مخالفت‌هاي مردمي اين روستا در جدايي از اراك و الحاق به فراهان گفت: بايد از مسئولان پرسيد اگر روستايي از ظرفيت لازم براي تبديل شدن به شهر با توجه به آمار جمعيتي برخوردار نيست،‌ چه لزومي دارد كه با گرفتن روستاهاي شهرهاي مختلف دست به اين اقدام بزنند و موجب ايجاد نارضايتي مردم شهرهاي تفرش، آشتيان، كميجان و اراك شوند.
رئيس شوراي اسلامي روستاي ساروق تأكيد كرد: استاندار مركزي بايد در اين زمينه منصفانه عمل كرده و با منطق و بر اساس مستندات قانوني مردم را قانع كند و به درد دل مردم برسد.

خوش‌نظر افزود: متأسفانه در اين طرح تنها چيزي كه لحاظ نشده است، ميزان رضايت مردم است، به طوري كه مي‌توان گفت مردم اين مناطق اصلا ديده نمي‌شوند و اين در حالي است كه اهالي اين روستا و روستاهاي شهرهايي چون تفرش و آشتيان و كميجان بارها در اعتراض به اين طرح در برابر فرمانداري، بخشداري و حتي وزارت كشور اعتراض كرده و ضمن نوشتن طومارهاي مخالفت‌آميز نامه‌هايي را به استانداري و ديگر مراكز ارائه داده كه تاكنون پاسخي دريافت نكرده‌اند و در تلاش هستند براي جلوگيري از اين توطئه به دفتر رئيس جمهوري رفته و مشكل خود را با رئيس جمهور مطرح كنند.

۱ نظر:

امید گفت...

سلام
یادته سال پیش هوا چند برابر الوده تر بود هیچ جا را تعطیل نکردند!!!
راستی تشکرم می کنم از اینکه به عکسهای من توجه می کنی و اظهار لطف می کنی .
این شما هستید که زیبا نگاه می کنید.
امید وارم موفق باشی .