۱۳۸۹ فروردین ۱۱, چهارشنبه

قلعه حاج وکيل اراک ، نشانه اي از شکوه و عظمت معماري ايران

ایرنا: اراک - قلعه حاج وکيل در اراک، بنايي کوشکي و زيبا از دوران قاجار است که در جاي جاي آن شکوه و عظمت معماري ايران به چشم مي خورد.    

به گزارش ايرنا ، اين بنا که در بين مردم اراک به "قلعه کلاه فرنگي" نيز شهرت دارد با هدف کاربري تجارت فرش پايه گذاري شده است.

قلعه حاج وکيل واقع در خيابان شهيد چمران (منطقه ارامنه نشین اراک – نزدیک مدرسه و کلیسای ارامنه) ، در بدو ساخت محل استقرار کمپاني تجاري انگليسي - سويسي "زيگلر" که در داد و ستد فرش ساروق فعاليت داشته ، بود.

گفته مي شود پس از انحلال کمپاني تجاري فرش زيگلر ، قسمتي از اين بناتوسط يکي از ثروتمندان شهر اراک به نام حاج محمد حسين ميثمي وکيل مشهور به "حاج وکيل" خريداري شده و از آن پس به جاي نام قلعه کلاه فرنگي آن را با عنوان قلعه حاج وکيل مي شناسند.

با توجه به اينکه اراک يکي از مراکز مهم فرش ايراني بوده ، اين بنا نيز در زمان استقرار کمپاني زيگلر يکي از مکانهاي مهم تجارت اين محصول محسوب مي شده است.

در مجموعه قلعه کلاه فرنگي علاوه بر بخش تجاري، مجموعه کارگاه هاي توليد فرش ، رنگرزي و محل هاي مسکوني کارکنان کمپاني قرار داشته و از آن دوران اسناد و مدارک و وسايل مختلفي نيز به جاي مانده است.

ساختمان فعلي اين قلعه که تنها بخش کوچکي از کل مجموعه اوليه است در بين ر ساختمان هاي مسکوني جديد محصور شده است.

اين بنا در مساحت 900متر مربع شامل حياط ، ايوان، شبستان، قسمت همکف و بالا خانه است و محوطه اي به وسعت سه هزار و 800 متر مربع عمارت را در برگرفته است.
اين بنا در بخش شمالي برون گرا و در بخش جنوبي داراي يک بخش نيمه درون گرا (يک حياط مرکزي) است.

بخش برون گراي شمالي شامل يک ايوان سرتاسري است که از ستون هاي آجري متعددي تشکيل شده است و سر ستون هاي آن داراي تزيينات ساده و زيبايي است.
از زيرزمين اين بنا به عنوان انبار استفاده مي شده و در بالاي طبقه همکف کلاه فرنگي بسيار زيبايي ديده مي شود.

بخش هايي از پوشش بيروني اين بنا به وسيله کاشي هاي لعاب دار تزيين شده است وداخل بنا تزيينات خاصي وجود ندارد.

پنجره هاي قلعه نيز توسط شبکه هاي چوبي محافظت مي شودکه بسيار ظريف و هنرمندانه ساخته شده است.

در معماري اين بنا از آجر، خشت، کاشي هاي رنگي، سنگ و چوب استفاده شده و معماري بناي ان به شکلي است که در فصل زمستان گرما را در خود حفظ کرده و در فصول گرم نيز خنک و دلپذير است.

بخش اداري سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي طي ده سال گذشته در اين قلعه مستقر بود و اينک دو سالي است که اين بناي تاريخي ارزشمند به دانشکده هنرهاي دستي دانشگاه جامع علمي کاربردي تبديل شده است.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

عزیز برادر این شخصی که شما از وی صحبت می کنید الان استخدام است.دلیلی ندارد این پدر کشتگی را ادامه دهید.من هم شما را می شناسم هم ایشان را می دانم که دو طرف دچار آسیب جدی می شوند و این خواست برخی سیاست بازان است شما را دوره کرده اند.آنها نمی خواهند سر بر تن شما باشد و نه فرد مورد نظر شما.شاید هم بخواهند توسط شما مخالفین شورا را از سر راه بردارند که در این صورت هم شما محکوم به نابودی هستید.از این لج بازی و جنگ طلبی بیهوده دست بردارید.در مقاله اخیر که عیله شورا نوشته شده اسمی از شما نیست و مخاطب آن شما نیستید چرا می خواهید خودتان را در این دعوا وارد کنید.اگر هجمه علیه شما شروع شود تازه می فهمید تنهای تنها هستید و آنهمه ماشاله بگو و به به و چه چه تمام می شود.برای اینکه وارد زندگی شخصی تان نشوند وارد زندگی شخصی دیگران نشوید چون سنگی که به شیشه پنجره دیگران می زنید ممکن است باعث فرو ریختن خانه شیشه ای تان گردد.امیدوارم دست از این لج بازی هلاکت بارتان بردارید.عمر این شورا تمام است.نگذارید عمر سیاسی و کاری تان هم با این شورا تمام شود.اگر قرار بود این نامردهای شورایی به کسی وفا کنند قبل از شما خیلی ها بودند که اصلا نوبت به شما نمی رسید.درست فکر کنید.من نمی گویم انتقاد نکنید.اتفاقا انتقاد هم بکنید ولی حریم شخصی افراد را هدف نگیرید چرا که شما هم حریم شخصی دارید و براحتی توسط دیگرانی که به هیچ چیز و هیچ کسی اعتقاد ندارند نقض خواهد شد.آن موقع عزیزترین داشته هایتان وجه المسامحه همین سیاسیت بازان که به ظاهر و ادعا دوست شما هستند قرار می گیرد.من جای شما از این حس بی غیرتی و ساده انگاری احساس بدی دارم.بیایید و ادعاهای این سیاسی کاران را در عمل بسنجید و ببینید الان که هیچ زد و خوردی نیست و اوضاع آرام است و قرار نیست کسی هزینه بدهد حاضرند کار شما را در شهرداری منطقه یک درست کنند.باور کنید اینها مرد این حرفها نیستند.امیدوارم کار به قسمتهای بعدی این نصیحت نکشد تا مجبور نباشم آیینه خود واقعی شما باشم و بود و نبودت را برای تشریح کنم...

اراک ؛ شهر من گفت...

درود
عزیز برادر یا خواهر گرامی بنده کاملا گیج شدم. شما مثل اینکه طرفتان را عوضی گرفته اید و سر شلنگ نصیحتهایتان را به روی شخص دیگری نشانه رفته اید. برای اینکه شاید طرف اصلیتان این نصیحتهای شما را بخواند آن را در وبلاگ منتشر می کنم.
بدرود