۱۳۸۹ اردیبهشت ۹, پنجشنبه

سر گردانی کارگران صنایع اراک در آستانه روز جهانی کارگر

مهر: نماینده کارگران شرکت صنایع اراک گفت: برای پایان دادن به مشکلات کارگران شرکت صنایع اراک رئیس دولت باید شخصا موضوع را پیگیری کند زیرا تاکنون نامه های ارسال شده از سوی نهاد ریاست جمهوری برای حل مشکلات کارگران این شرکت بی نتیجه باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار مهردر اراک، حسین نوروزی شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران در اراک افزود: در نامه های ارسال شده از سوی نهاد ریاست جمهوری خطاب به مدیران استان تاکید شده است که مدیران شرکت صنایع اراک باید بر اساس مفاد و قراردادهای منعقد شده و تعهدات داده شده درهنگام واگذاری این شرکت به وضع کارگران رسیدگی کنند ولی تاکنون اقدام جدی برای اجرایی کردن مفاد این قرارداد و ملزم کردن مدیران شرکت صنایع اراک به اجرای قانون از سوی مراجع ذی ربط صورت نگرفته است.

وی اضافه کرد: برخی افراد تلاش می کنند که اینگونه وانمود کنند که تعهدات کارفرما در قبال کارگران این شرکت تنها برای پنج سال ضمانت داشته است و بیش از آن درست نیست درحالی که براساس اسناد موجود این شرکت در بیستم مردادماه سال 86 به کارفرمایان و صاحبان فعلی کارخانه واگذار شده است و درقرارداد واگذاری پنج سال تعهد به حفظ اشتغال و پرداخت حقوق و مزایای کارکنان مورد تاکید قرار داشته است که متاسفانه به این تعهد ازسوی کارفرما توجهی نشده است ...
نوروزی با بیان اینکه قبل از واگذاری شورای اسلامی کار شرکت با ارسال نامه ای به مرجع واگذارکننده نگرانی خود را از بروز مشکلات کارگری در این شرکت در صورت بی توجهی به حقوق کارگران متذکر شده بود، گفت: در آن زمان شورای کار تمامی نگرانی های خود را در این زمینه به مرجع واگذار کننده اعلام کرد و مسئولان مربوطه نیز در نامه ای اطمینان دادند که تعهدات لازم از کارفرما برای رعایت حقوق کارگران اخذ شده است که اینک کارفرما باید به این تعهدات پایبند باشد.

وی با اشاره به اینکه شش ماه پس از واگذاری این واحد صنعتی مشکلات کارگران این شرکت نیز آغاز شد، گفت: پس از تنها شش ماه از واگذاری شرکت صنایع به بخش خصوصی کار و تولید محصول در آن متوقف شد درحالی که تا پیش از واگذاری این شرکت در قالب سه شیفت فعالیت صنعتی داشت ولی به دلیل نبود تخصص لازم از سوی کارفرمایان کنونی، کار در این شرکت متوقف و کارگران در آن بیکار شدند.

نوروزی تصریح کرد: با قطع فعالیت ها و حق شیفت از سوی کارفرما و پرداخت نکردن حقوق به کارگران مشکلات کارگری میان کارفرمایان و کارگران ایجاد شد که برای حل مشکل کارگران مکاتبات بسیاری را با مسئولان مربوط به انجام رساندند و حتی با ارسال نامه ای به دفتر رئیس دولت خواهان مداخله این نهاد و رسیدگی به وضعیت کارگران شدند.

نماینده کارگران شرکت صنایع اراک ادامه داد: در همه مکاتبات انجام شده مسئولان بر ضرورت اجرای تعهدات کارفرما و احقاق حقوق کارگران تاکید کردند و حتی در بررسی های صورت گرفته استاندار مرکزی و فرماندار اراک اعلام کردند که کارفرمایان شرکت صنایع اراک صلاحیت لازم را برای اداره این شرکت ندارند.

وی با ابراز تعجب از برخی اظهارنظرهای مسئولان استان در مورد اینکه اظهارات و نظرات استاندار در این زمینه کارشناسی شده نیست، گفت: ایجاد تنشهای کارگری از سوی کارفرما و پرداخت نکردن حقوق کارگران ازسوی این افراد اقدامی کارشناسی شده تلقی می شود که می طلبد این افراد در مقابل مردم پاسخگو باشند و رصد کنند که کدام اقدام کارشناسی شده است.

نوروزی تاکید کرد: نظر ابراز شده از سوی فرماندار و استاندار بر اساس عملکرد خریداران و کارفرمایان شرکت صنایع اراک ابراز شده بود زیرا هدف خریدار از خریداری این شرکت انجام کار و فعالیت در آن نبود بلکه اهداف دیگری در این خرید مدنظر آنان قرار داشت.

وی با اشاره به اینکه تلاش هایی برای معرفی کارگران به بیمه بیکاری از سوی برخی افراد در حال انجام است، بیان داشت: کارگران شرکت صنایع اراک تا سه سال آینده با استفاده از مقررات قانونی بازنشسته خواهند شد و هرگونه معرفی کارگران به بیمه های بیکاری سبب خسارت آنان شده و بازنشستگی آنان را در معرض خطر قرار خواهد داد که انتظار داریم برای حل این مشکل مسئولان با اتخاذ تدابیری نسبت به بازنشسته کردن کارگران این واحد اقدام کنند.

نماینده کارگران شرکت صنایع اراک وظیفه کارگران این شرکت را کار برای کارفرمایان دانست و اظهار داشت: کارفرما قصد دارد با دریافت تسهیلات بانکی نسبت به راه اندازی یک واحد ایزوگام در این کارخانه اقدام کند و کارگران نیز متعهد هستند در صورت ایجاد کار از سوی کارفرما برای وی کار کنند که در این زمینه مشکلی از سوی کارگر وجود ندارد.

وی به موضوع انتقال کارگران به واحدهای دیگر زیرمجموعه کارفرمای شرکت صنایع اراک اشاره کرد و گفت: هرگونه جابجایی و نقل و انتقال کارگر به واحدهای دیگر باید با رضایت و توافق کارگران به انجام برسد و در این راستا هیچ مخالفتی برای انتقال کارگران به واحدهای دیگر وجود ندارد و هر کارگری که بخواهد می تواند در صورت رضایت خود به واحدهای زیر مجموعه دیگر کارفرما منتقل شود.

نوروزی به وضعیت کارگران شرکت صنایع اراک اشاره کرد و با بیان اینکه مشکلات کارگران درحال کار پس از بازنشستگی نیز ادامه دارد، گفت: پس از بازنشسته شدن افراد مشکل دریافت سنوات از کارفرمای این شرکت وجود دارد که باعث می شود بازنشستگان این شرکت برای دریافت سنوات خود ماهها دوندگی داشته باشند.

به گفته وی، معمولا پرداخت سنوات افراد بازنشسته باید تا پنج ماه پس از بازنشستگی به انجام برسد ولی کارفرمای این شرکت به بازنشستگان اعلام می کند که برای دریافت سنوات خود یک سال دیگر مراجعه کنند و تضمینی نیز برای پرداخت آن بعد از این مدت نمی دهد که این مسائل سبب شده است استمداد از مقامات عالی، شور برای رفع مشکل کارگران شرکت صنایع اراک در دستور کار کارگران قرار گیرد.

نماینده کارگران شرکت صنایع اراک به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار خود با کارگران و انتقاد ایشان از نحوه واگذاری برخی واحدهای صنعتی به بخش خصوصی بدون در نظر گرفتن حقوق کارگران اشاره کرد و بیان داشت: مقامات کشوری باید با اتخاذ تدبیر مناسب به گونه ای عمل کنند که این نگرانی های برطرف شود.

نوروزی با یادآوری اینکه کارگران این شرکت ماه ها است که حقوق دریافت نکرده اند، گفت: با وجود پنج ماه طلبکاری کارگران از مدیران شرکت صنایع اراک، به منظور همکاری و مساعدت با مسئولان برای پیگیری امور خود در این مدت تجمع و یا اعتراضی نسبت به این موضوع از سوی کارگران این واحد برگزار نشده است که این موضوع نشان دهنده حسن نیت کارگران و حمایت آنان از مسئولان استان دارد تا آنان بتوانند حق کارگران این شرکت را از کارفرما مطالبه کنند و بهانه ای به دست افراد مسئله دار برایب سوء استفاده از این اعتراضات صنفی ندهند.

شرکت صنایع اراک از شرکتهای سازمان ملی صنایع ایران بوده است که با دارا بودن 500 هزار متر مربع زمین و 9 هکتار سوله در یکی از مناسبترین نقاط صنعتی شهر اراک به ارزش شش میلیارد تومان در سال 86 به بخش خصوصی واگذار شد که پس از واگذاری این شرکت و تعطیل شدن فعالیت در آن مشکلات عدیده کارگری در این واحد بروز یافت که به گفته مسئولان رسیدگی و حل این مشکل از اختیار استان مرکزی خارج است.

هیچ نظری موجود نیست: