۱۳۸۹ اردیبهشت ۳۰, پنجشنبه

118 اراک؛سرویس دهی از بالای یک غذاپزی!

هفته نامه «نامه امیر» - زهره ترکمانی: “ راهنماي اطلاعات 118 ، لطفاً منتظر بمانيد " اين صدا را كمتر كسي است كه حتي براي يكبار پس از موسيقي آرام چند لحظه‌اي در يك تماس تلفني با اين مركز نشنيده باشد و پس از آن پيغام اپراتور را كه منتظر پاسخ تماس گيرنده است و سپس اعلام شماره‌هاي درخواستي مخاطب .

اپراتورهاي 118 نيروهاي قراردادي هستند كه بدون لحظه‌اي فرصت استراحت بطور شبانه‌روزي آماده پاسخگويي به تماس‌هاي پرسش‌كنندگاني كه در پي يافتن شماره تلفن به سراغ آنان در اين مركز مي‌روند مي‌باشند زبان‌هاي گويا اما خسته‌اي كه كمتر يك خسته نباشيد مي‌شنوند يا به بهانه‌اي در مراسمي حتي در روز جهاني ارتباطات لوح تقدير يا پيام تشكري از سوي مسئولي مي‌گيرند .

اگرچه اين نيروهاي غالباً جوان و تحصيل كرده پل‌هاي ارتباطي دائمي مخاطبين اصلي مخابرات به شمار مي‌روند و نبود آنان خلاء اطلاعاتي را براي مرتبطين ايجاد مي‌كند اما هويت آنان به عنوان رابطان اصلي مخابرات حتي در مراسم فرمايشي نيز پنهان مانده است و از دغدغه‌هاي فكري آنان هيچگاه سخني به ميان آورده نمي‌شود بيش از 50 نيروي جواني كه شبانه‌روز در پشت درهاي بسته هميشه آماده بكارند .

مركز 118 شهرستان اراك پس از اجراي اصل 44 و خصوصي سازي با برگزاري مناقصه شركت مخابرات درسال 84 به پيمانكار خصوصي واگذار شد و كاركنان اين مركز با تغيير درتعداد و نفرات كار خود را با اولين پيمانكار در همان مكان مستقر در مخابرات واقع در ساختمان شهيد عليزاده و پس از آن در دو بخش جداگانه با مديريت بخش خصوصي ادامه دادند .

امروز اين مركز با پيمانكار جديد از شهريور ماه سال 88 با تجميع دو مركز در يك مركز و با كم كردن نيروها از 70 نفر به 53 نيروي زن و مرد در يك ساختمان مسكوني واقع در طبقه فوقاني يك غذاپزي به پاسخ دهي به مشتركين مخابرات ادامه مي‌دهد . نيروهاي شاغل در اين مركز را عمدتا زنان سرپرست خانوار و دختران جوان كمك خرج خانواده ، معلولين و مردان جوان سرپرست خانواده تشكيل مي‌دهند كه در سه شيفت كاري بطور 24 ساعته مركز 118 را فعال نگه مي‌دارند ...

برخی از مطالب شماره جدید هفته نامه نامه امیر:
سخنگوي فراكسيون خط امام(ره): اصلاح‌طلبان از نفوذ اجتماعي خوبي برخوردار هستند
محكوميت قطعي مسعود باستاني به 6 سال حبس تعزيري
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني: كساني كه در سانسور اخبار و جعل حقايق مي‌كوشند، آب در هاون مي‌كوبند
گزارش مصوراز نشست انجمن ادبي ، فرهنگي و هنري اميركبير (اراكي هاي مقيم تهران) - فروردين 1389

اپراتورهاي 118 و كمتر از 5 دقيقه فرصت استراحت در طي كار

با صداي خسته اما آرامش بخش پس از پيغام " لطفاً منتظر بمانيد " وقتي درخواستم را براي مصاحبه‌اي كوتاه مي‌شنود با همان آرامش قبل با يك پوزش كوتاه از اين كه ناچار است پاسخ ديگر تلفن‌ها را بدهد تنها فرصت كوتاهي را براي پاسخگوئيم اختصاص مي‌دهد و در فاصله‌اي كه ثانيه‌هايش به سرعت در حال گذر است از دغدغه‌هاي خود و همكارانش اينگونه مي‌گويد : 25 ساله است و متاهل كه در كنار 32 نيروي قراردادي ديگر در شيفت روز به عنوان اپراتور به دور از هياهو و سروصداي شهر در فضايي در بسته و در مقابل صفحه نمايشگر رايانه‌اي كه بايد به سرعت بر صفحه كليد انگشتانش را به حركت درآورد و در كوتاهترين زمان ممكن شماره مورد نظر را اعلام كند كار مي‌‌كند .

ليسانس كامپيوتر دارد و در كنار ديگر همكارانش كه همگي كارشناس ارتباطات يا كامپيوتر هستند با تنها فرجه استراحت كمتر از 5 دقيقه ساعات طولاني كار را به پايان مي‌رساند تا شيفت بعد را بدون لحظه‌اي وقفه تحويل نفر بعد از گروه بعدي دهد او كه خستگي كار تمام وقتش را مي‌گيرد و مانع از پرداختن به فرزندان و خانواده مي‌شود مهم‌ترين دغدغه‌كاري خود و همكارانش را نگراني از عدم تمديد قرار داد پس از هر دوره كاري عنوان كرده و مي‌گويد : قراردادها يك ماهه ، سه ماهه و 6 ماهه است كه مدام تمديد مي‌شود اما در پايان هر سال و يا تعويض پيمانكار صداي تپش تند قلب‌هايمان و نگراني از عدم عقد قرارداد جديد دلهره‌اي ديرينه است براي تك‌تك ما او كه ناچاراست پاسخ تلفن تماس گيرنده‌اي را بدهد در حالي كه سعي بر پايان دادن سريع مكالمه‌اي كه از حد معمول طولاني‌تر شده را دارد در پاسخ به درخواستم براي بيان يك خاطره شيرين يا تلخ مي‌گويد : غرولند و توقع غيرمنطقي مردم بي‌آن كه توجهي به توضيحات ما داشته باشند در هنگامي كه شماره مورد نظرشان در شبكه وجود ندارد خستگي را در تنمان سنگين‌تر مي‌كند او خاطره خوش را همين مصاحبه مي‌داند و با خنده و پوزش براي پاسخگويي دو خط ديگر كه منتظرند به مصاحبه پايان مي‌دهد .

حقوق قرارداد طبق قانون كار ، دريافت اما ؟!

" اپراتور ... بفرمائيد " . سلام و خسته نباشيد را با خوشرويي پاسخ مي‌دهد منتظر مي ‌مانم تا شماره‌هاي درخواستي را اعلام كند پيشنهاد مصاحبه را كه مي‌شنود عذرخواهي كرده و پس از ايجاد ارتباط با دو خط ديگر او هم از دغدغه‌هايش اين گونه مي‌گويد : هر اپراتور بايد 3 خط را تؤاما پاسخگو باشد و كمي انتظار گاه مخاطبي كه كمي انتظارش طولاني شده را عصباني مي‌كند او مي‌گويد : يك خسته نباشيد مي‌تواند ما را خوشحال كند اما دريغ از شنيدن اين جمله دو كلمه‌اي حتي يك بار در طول روز او در رابطه با حقوقش كه بايد طبق قانون كار باشد مي‌گويد : چون ساعت كاري ما هر شيفت 6 ساعت ( كمتراز ساعت رسمي قانون كار 8 ساعت در روز ) است كمتر از قانون كار حداكثر 280 هزار تومان تا سال گذشته دريافتي داشتيم .

البته عيدي را هم دادند اما اضافه كاري چندان عادلانه نيست . او هم از برخورد بد مردم معترض است و مي‌گويد : مردم فكر مي‌كنند ما اينجا نشسته‌ايم و لم داده‌ايم و چاي مي‌خوريم نمي‌دانند كه براي نوشيدن يك ليوان آب براي آن كه كام خشك شده‌امان را تازه كنيم بايد از همكاري ديگر بخواهيم بجاي 3 خط 6 خط را پاسخ دهد .

براي او نيز اين مصاحبه خاطره‌اي شيرين و به يادماندني است . او نبود امنيت شغلي را مهم‌ترين دغدغه خود و ديگر همكارانش عنوان كرده و با پوزش مجدد پس از پاسخ‌دهي به 3 خط با خنده مي‌گويد : زبانم خشك شده .

شب‌ها از صداي زنگ داخل گوش خوابم نمي‌برد

پس از پاسخگويي به چند خط لحظه‌اي روي دستانش كه بر صفحه كليد هنوز ضربه مي‌زند خم مي‌شود تا لختي بياسايد پاهايش را بسختي جابجا مي‌كند درد را در نگاهش مي‌بينم او يكي از معلولين شاغل در مركز 118 اراك است كه همراه با همسرش مدت 8 سال است در مركز اشتغال دارد . او نيز نبود امنيت شغلي را در كنار محروميت از سختي كار از جمله مشكلات معلولين شاغل در مركز 118 عنوان كرده و مي‌گويد : حدود 15 معلول در اين مركز كار مي‌كنند و هر بار كه موقع تمديد قرارداد‌ها مي‌رسد قلب ما نگران‌تر از بقيه بچه‌ها مي‌تپد كه اگر با ما قرارداد نبندند تكليفمان با جسم معلولي كه توانايي بسياري از كارها را ندارد چه مي‌شود .

او با اشاره به ارتباط با ديگر استان‌ها مي‌گويد : در برخي از استان‌ها مثل تهران اپراتورهاي 118 سختي كار مي‌گيرند اما ما از اين موضوع محروميم در حالي كه در هنگام كار گوش ،‌چشم ، مغز و دست ما بايد تؤام و هماهنگ در كار باشد و اين به جز خستگي ناشي از نشستن طولاني بر روي صندلي و آويزان بودن طولاني پاهاست .

او در رابطه با ساعات كاري و بحث بيمه شاغلان اين بخش با توجه به اين كه 6 ساعت زمان شيفت كاري هر نيرو در سه شيفت است مي‌گويد : براي اينكه سابقه بيمه مان كامل باشد 6 روز را از 243 هزار تومان حقوقمان كسر مي‌شود . او محجوبانه مي‌خندد و ادامه مي‌دهد : همه ما راضي به اين كار هستيم و از كارفرما كه رفتارش بسيار انساني است به خصوص با ما معلولين گله‌اي نداريم .

او همچون ديگر دوستانش از من تقاضا دارد از مديرعامل مخابرات بخواهم تا با همين پيمانكار قرارداد مجدد بسته و مانع از ريزش كارگران در هر قرارداد كاري شود . او به نمايندگي از همه معلولين و بچه‌ها (دوستانش را مي‌گويد) افزايش ساعات كاري به 8 ساعت ، دريافت سختي كار ، تضمين شغلي و تغيير مكان از اين منزل مسكوني به مكان بهتر را پيغام و درخواست جمعي ، از پيمانكار و مسئولين مخابرات عنوان مي‌كند .

شرايط مكان ، سختي كار و ساعات كار نيروها ربطي به مخابرات ندارد

محمودي مديرعامل شركت مخابرات استان مركزي با اشاره به اجراي اصل 44 قانون اساسي و كوچك شدن دولت و خصوصي شدن مخابرات مي‌گويد : الان بيشتر امور مخابرات از طريق پيمانكارها انجام مي‌شود و مخابرات به اين شكل كار خود را كمتر كرده و امور را واگذار مي‌كند ، كه مركز 118 نيز در طول 5 سال اخير به پيمانكار واگذار شده .

وقتي به محمودي از درخواست كارگران در رابطه با سختي كار ، حقوق دريافتي و شرايط نامناسب مكان مي‌گويم اظهار مي‌دارد : اين بحث با پيمانكار است مكان از نظر فضا مشاهده شده و مورد تاييد قرار گرفته اما بحث سختي كار ، حقوق و مشكلات كارگري پرسنل با خود پيمانكار است محمودي مي‌گويد : مخابرات از پيمانكار برآورده كردن رضايت ارباب رجوع (مشتركين و مردم) را مي‌خواهد و به ازاي هر پاسخگويي مركز 118 مبلغ 29 تومان به پيمانكار مي‌دهد كه سقف تعداد نيز دارد و پس از تاييد تعداد تماس‌هاي ارائه شده از سوي پيمانكار ماهانه پرداخت مي‌شود او رفع هرگونه مشكل در مركز 118 را متوجه پيمانكار و نه شركت مخابرات مي‌داند .

ريزش كارگران و خطر امنيت شغلي را پيمانكار درك مي‌كند

امير مسعود ميرناصري پيمانكار طرف قرارداد مخابرات در بحث 118 ضمن تاييد بحث عدم امنيت شغلي ، مشكل سختي كار و كسر مبلغ از حقوق كارگران براي كامل بودن بيمه از 6 به 8 ساعت مي‌گويد : تلاش من كمك به نيروهايي است كه به دليل مشكلات زندگي ، فقر ، معلوليت و نياز با مشكلات اين بخش كاري كنار مي‌آيند .

او در رابطه با مكان 118 مي‌گويد : چون فرصت زماني عقد قرارداد و تهيه مكان با هم تؤام شده بود از روي ناچاري اين مكان را برگزيدم اما اگر مجدد در مناقصه بعد برنده شوم حتما به فكر تغيير مكان هستم . ميرناصري در بحث سختي كار موضوع را متوجه اداره كار مي‌داند و مي‌گويد : تا بحال در اين خصوص موضوعي مطرح نشده .

او تعداد پاسخگويي در اين مركز را روزانه حدود 20 تا 22 هزار پاسخ عنوان مي‌كند و مي‌گويد : پرداخت حقوق پرسنل مطابق با قانون كار است و تفاوت 6 ساعت كار با 8 ساعت قانون كار را تا پيش از اين خودم پرداخت مي‌كردم اما در سال 89 با توافق نيروها از حقوق خودشان كسر مي‌شود . ميرناصري براي تامين امنيت شغلي كارگران تبديل قراردادها از يك به حداقل سه سال و در الويت قراردادن پيمانكارهاي قبل را مؤثر مي‌داند .

تامين اجتماعي سختي كار اپراتورها را قبول ندارد

يكي از پرسنل 118 تهران كه در مكالمه تلفني ميهمان گزارش ما در مركز استان مركزي مي‌شود در رابطه با بحث سختي كار مي‌گويد : من خود از كساني هستم كه به دنبال كار بازنشستگي خود هستم اما در پيگيري بحث سختي كار به رغم نامه نگاري با اداره كار و تامين اجتماعي هنوز به توافق نرسيده‌اند و از پذيرش بازنشستگي ممانعت مي‌كنند .

او مي‌گويد : پيمانكار ماهانه مبلغ 35 هزار تومان به عنوان سختي كار علاوه بر حقوق ماهانه در فيش حقوقي پرسنل 118 تهران در نظر گرفته كه اين مبلغ در استان‌هاي ديگر سليقه‌اي است و در بسياري از استان‌ها اصلا پرداخت نمي‌شود .

بوي تند فاضلاب و كار در فضايي در بسته

در طول اقامت كوتاهم در مركز 118 شهرستان اراك واقع در خيابان .... طبقه فوقاني غذاپزي ..... علاوه بر بوي تند و زننده فاضلاب كه ناشي از ورود آب جوش طبخ برنج به چاه فاضلاب ساختمان بود بوي روغن سوخته با بوي مطبوع گوشت كباب شده درهم مي ‌آميخت و دختران و زنان كار بي‌توجه به بوي بسيار زننده و گاه خوشايند و اشتها آور غذا در هنگام اذان ظهر هم‌چنان خيره بر صفحه نمايشگر رقص انگشتانشان را بر صفحه كليد با يك شماره و اسم ترسيم مي‌كردند تا پاسخي به درخواست كننده‌اي دهند . 

هیچ نظری موجود نیست: