۱۳۸۹ خرداد ۱۰, دوشنبه

انتشار اوراق مشاركت توسط شهرداري اراك

هفته نامه «نامه امیر»: اولين نشست خبري شهردار اراك در سال 89 عصر يكشنبه دوم خرداد ماه برگزار شد . ميري به فاصله چند روز پس از معرفي و انتصاب وي به عنوان شهردار با تأييد وزرات كشور در جمع نمايندگان رسانه‌هاي استان حاضر شد و ضمن اينكه به تشريح مهمترين برنامه‌هاي سال جاري و مشكلات و چالشهاي پيش روي شهرداري پرداخت پاسخگوي سؤالات خبرنگاران نيز بود .

" 120 ميليارد تومان ، مجموع بودجه شهرداري در سال 89 "

شهردار اراك با اشاره به رشد 24 درصدي بودجه سال جاري گفت : در سال 89 بالغ بر 120 ميليارد تومان به عنوان بودجه مصوب شهرداري ، سازمانهاي تابعه و مناطق شهري پيش‌بيني شده است كه از اين ميزان حدود 65 ميليارد تومان مربوط به شهرداري بوده و سهم اعتبارات عمراني از كل بودجه نيز 5/54 درصد است .

سيد‌مرتضي ميري با بيان اينكه وجود بدهي‌هاي كلان به پيمانكاران و بخش خصوصي در خصوص اجراي پروژه‌ها و تعهدات سال 87 و نيمه اول 88  از مشكلات مهم در تنظيم بودجه امسال بود افزود : خوشبختانه با تلاش و همكاري كارشناسان معاونت برنامه‌ريزي شهرداري سعي شد اين بدهي‌ها كمترين تأثير را در تهيه بودجه سال جاري شهرداري در حوزه‌هاي مختلف داشته باشد .

وي در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران در خصوص مشكلات مالي كنوني شهرداري و ميزان درآمد حاصل از طرح تخفيفي سال گذشته در مقابل هزينه‌هاي تبليغات براي اجراي اين طرح گفت : متأسفانه مهمترين دليل وضعيت مالي فعلي شهرداري ، سياست اعطاي تخفيف‌هاي بي ضابطه در تعرفه عوارض شهرداري در سال 87 مي‌باشد در حالي كه در بسياري از شهرها چيزي به نام تخفيف وجود ندارد و شهرداري تنها در برخي بخش‌ها مطابق قانون مجاز به اعطاي تخفيف است  ...

برخی از مطالب شماره جدید نامه امیر:




وي با اشاره به اينكه در اجراي اين طرح در سال 87 شهرداري عملاً در مقابل درآمد 70 ميليارد ريالي ، 70 ميليارد ريال هم در بخش‌هاي مختلف تعرفه عوارض تخفيف داده در حالي كه قانوناً مجاز به انجام اين كار نبوده تصريح كرد : اگر امكان بيان آمار و ارقام در اين خصوص وجود داشت آن‌گاه قطعاً مشخص مي‌شد كه بخش عمده‌اي از بدهي‌هاي كنوني و مشكلات مالي شهرداري از كجا نشأت مي‌گيرد در حالي كه در سال گذشته ما به جاي اعمال تخفيف از سياست‌هاي تشويقي براي دريافت مطالبات شهرداري استفاده كرديم كه در مجموع نتايج اجراي اين طرح رضايت‌بخش بود .

ميري در خصوص وضعيت مطالبات شهرداري از دستگاه‌هاي دولتي ، خصوصي و صنايع نيز گفت : بخشي از مطالبات دستگاه‌هاي دولتي در نيمه اول سال گذشته به وزارت كشور اعلام شد و از مجموع حدود 130 ميليارد ريال رقم اعلام شده حدود 40 ميليارد ريال از آن تاكنون وصول شده است و از اين پس عزم جدي‌تري در خصوص پيگيري بحث مطالبات خواهيم داشت .

" پروژه‌هاي عمراني سال جاري شهرداري "

وي با اشاره به انجام عمليات اجرايي پروژه‌هاي تقاطع غير هم‌سطح ميدان محيط زيست و ميدان انقلاب گفت : در حال حاضر عمليات اجرايي اين پروژه‌ها با اختصاص اعتباراتي از رديف استاني و ملي آغاز شده و تا پايان سال جاري به بهره‌برداري خواهند رسيد . شهردار اراك با تاكيد بر اينكه اجراي طرح‌هاي مشاركتي از اولويت‌هاي مهم شهرداري در سال جاري است افزود : احداث پاركينگ طبقاتي ميدان شورا ، احداث مجتمع تجاري ميدان شهدا در محل شهرداري سابق ، آغاز اجراي طرح جامع ميدان شهدا و احداث مجتمع تفريحي - رفاهي در پارك شهيد باهنر از پروژه‌هايي هستند كه مقرر شده با مشاركت و سرمايه‌گذاري بخش خصوصي انجام شوند و در حال حاضر اعلام فراخوان عمومي براي واگذاري پروژه پاركينگ طبقاتي ميدان شورا بعد از خلع يد از پيمانكار قبلي به دليل عدم توانايي انجام شده ضمن اينكه طرح جامع ميدان شهدا نيز مراحل نهايي تصويب در كميسيون ماده 5 را مي‌گذراند .

ميري از آغاز فاز دوم عمليات اجرايي پروژه بزرگراه امير كبير در سال جاري خبر داد و گفت : طرح 55 متري در مسيري به طول 2450 متر از ميدان جهاد تا پل فرنگي اجرا خواهد شد كه با توجه به ضرورت تملك املاك زيادي كه در مسير اجراي اين پروژه قرار دارند بدون مشاركت سرمايه‌گذار و با اعتبارات شهرداري نمي‌توان اين طرح را اجرايي نمود و هدف ما نيز هزينه كردن بخش عمده اعتبارات براي اين پروژه نيست اما اميدواريم با آغاز عمليات اجرايي تقاطع غير هم‌سطح ميدان وليعصر به عنوان فاز دوم طرح ، انگيزه لازم براي مشاركت سرمايه‌گذاران فراهم شود .

وي از اختصاص 90 ميليارد ريال براي اجراي طرح بازگشايي محور شهيد فردين‌پورخبر داد و افزود : محدوده اجراي اين طرح از انتهاي خيابان حاجباشي تا ادبجو مي‌باشد كه با مشاركت استانداري ، شركت سرمايه‌گذاري عمران مسكن و شهرداري اجرا خواهد شد و در حال حاضر كار تملك حدود 80 پلاك واقع در مسير طرح در حال انجام است .

" اختصاص 450 ميليارد ريال اوراق مشاركت براي نوسازي بافت فرسوده "

مرتضي ميري ضمن تأكيد بر ضرورت توجه به نوسازي و بهسازي بافت‌هاي فرسوده شهر اراك گفت : در سال جاري حدود 450 ميليارد ريال اوراق مشاركت با سود 5/15 درصد در راستاي نوسازي بافت‌هاي فرسوده و از طريق بانك مسكن منتشر خواهد شد كه بخشي از آن به صورت يارانه از طريق دولت پرداخت خواهد شد و كار انتشار اين اوراق در حال طي مراحل نهايي است .

“ بهبود و توسعه حمل و نقل درون شهري"

شهردار جديد اراك از اختصاص 8/15 ميليارد تومان جهت توسعه ناوگان حمل ونقل و بهبود عبور و مرور شهري خبر داد و اظهار داشت : متوسط عمر ناوگان حمل و نقل درون شهري اراك حدود 4 سال است و در خصوص تعداد اتوبوس‌هاي مورد نياز با توجه به جمعيت از شرايط استاندارد و مناسبي برخوردار هستيم و در حال حاضر 3000 دستگاه تاكسي نيز در ناوگان درون شهري فعاليت مي‌كنند كه سهميه اتوبوس و تاكسي مربوط به سفر دوم دولت نيز در اواخر سال گذشته جذب شده است . وي تكميل نهضت آسفالت و توسعه پاركها و فضاي سبز شهري را از ديگر برنامه‌هاي شهرداري در اين بخش عنوان كرد و گفت : قطعا كيفيت آسفالت معابر و خيابانها در سال جاري بيش از پيش مورد توجه قرار خواهد گرفت كه خوشبختانه با عنايت ويژه استانداري يك دستگاه فينيشر نيز خريداري شده و توسعه و تجهيز ماشين‌آلات لازم نيز در دستور كار قرار دارد .

" اجراي سيستم اتوماسيون صدور پروانه ساختماني در مناطق شهري "

ميري به اجراي سيستم اتوماسيون صدور پروانه ساختماني در منطقه 3 شهر اراك اشاره كرد و گفت : در اواخر سال گذشته پس از فراهم شدن مقدمات لازم اين منطقه شهري مجهز به اين سيستم شد كه تا پايان خرداد ماه نيز اين طرح در ساير مناطق شهري عملياتي خواهد شد . وي با اشاره به تكميل و توسعه اتوماسيون اداري در شهرداري گفت : در حال حاضر ارتباط شبكه اتوماسيون اداري شهرداري اراك در اكثر بخش‌ها برقرار شده كه اميدواريم با تكميل و توسعه اين شبكه در سال جاري بتوانيم گام مهمي در جهت ارائه خدمات بهتر و جلوگيري از سرگرداني ارباب رجوع برداريم

" مميزي املاك سطح شهر "

سيد مرتضي ميري با تاكيد بر اينكه مميزي يكي از نيازهاي ضروري شهر اراك بوده كه از 20 سال پيش انجام نشده است افزود : اجراي طرح GIS و مميزي از املاك از سال 88 در دستور كار قرار گرفته است كه با فراهم شدن مقدمات لازم و انعقاد قرارداد با بسيج سازندگي در سال جاري اجرا خواهد شد و اميدواريم در ابتداي سال آينده بتوان ازاين اطلاعات بهره‌برداري كرد . وي افزود : نبود اطلاعات دقيق و صحيح از ميزان املاك ، خيابان‌ها ، معابر و ديگر اطلاعات شهري مانع از دسترسي و برنامه‌ريزي دقيق در جهت نيازهاي شهري مي‌شود .

" اجراي طرح جامع مبلمان شهري در سال 89 "

ميري در پاسخ به سؤالي در خصوص نامناسب بودن وضعيت مبلمان و زيباسازي شهري به ويژه در مركز شهر گفت : تهيه طرح جامع مبلمان شهري اراك از سال گذشته در دستور كار قرار گرفت كه با توجه به آماده شدن اين طرح و تهيه شرح خدمات در بخش‌هاي مختلف با واگذاري به بخش خصوصي به زودي اجرايي خواهد شد و اجراي آن مانع از اعمال سليقه فردي و شخصي در بحث مبلمان و زيبا‌سازي شهري خواهد شد كه در اين طرح به مباحثي نظير ساماندهي ايستگاه‌هاي اتوبوس و تاكسي ، بهسازي و احداث پياده‌روهاي متناسب با شرايط آب و هوايي اراك و زيباسازي شهري به صورت جامع و كامل توجه شده است .

" راه‌اندازي مركز مطالعات شهري "

وي بر ضرورت استفاده از نظرات كارشناسان در بخش‌هاي مختلف شهري تاكيد كرد و گفت : راه‌اندازي مركز مطالعات شهري از اهداف مهم شهرداري در سال جاري است كه در حال حاضر بززسي‌هاي لازم به منظور ايجاد اين مركز در دستور كار قرار گرفته است و اميدواريم در سال 89 با استفاده از نظريات تيم كارشناسي و ارزيابي ديگر شهرها اقدامات لازم جهت راه‌اندازي اين مركز انجام شود .

" فعلا برنامه‌اي براي خروج يا جذب نيروهاي جديد نداريم "

شهردار اراك با بيان اينكه در حال حاضر تمامي نيروهاي مربوط به دوره مديريت قبلي در شهرداري فعاليت دارند افزود : در حالي كه به وجود بدنه كارشناسي و متخصص در شهرداري اعتقاد داريم اما در حال حاضر برنامه‌اي براي خروج يا جذب نيروهاي جديد در شهرداري نداريم . ميري ادامه داد : همان‌گونه كه در جلسه معارفه نيز اعلام كردم هيچ‌كس در شهرداري حق انجام كارهاي سياسي را ندارد و از هر نيرويي در بخشهاي مختلف شهرداري و حتي رده‌هاي مديريتي فعلي كه همگام با اهداف و برنامه‌هاي از پيش تعيين شده حركت كند به عنوان يك نيروي توانمند در دوره جديد استفاده خواهيم كرد و در شرايط كنوني تغيير در رده‌هاي مديريتي شهرداري ايجاد نخواهد شد .

" اجازه استفاده سياسي از شهرداري را به هيچ شخص يا گروهي نخواهم داد "

وي با تاكيد بر اينكه اجازه استفاده سياسي از شهرداري را به هيچ شخص يا گروهي نخواهد داد تصريح كرد : شهرداري به هيچ عنوان باشگاه سياسي نبوده و نخواهد بود و بنده چون شخصا وابسته به گروه سياسي خاصي نيستم تبديل شهرداري به يك مجموعه خدمت رسان صادق و به دور از هرگونه گرايش‌ها را با جديت مورد توجه قرار خواهم داد . ميري با اشاره به اينكه قطعا امكان رفع نيازها و مشكلات شهري در مدت زماني كوتاه امكان‌پذير نخواهد بود افزود : شهرداري براي پيشبرد اهداف و برنامه‌هاي خود نيازمند همكاري و همفكري تمامي كارشناسان و متخصصين و حتي يك‌يك شهروندان است و در فضاي كنوني به شدت نياز به بازسازي اعتماد عمومي به اين مجموعه دارد و ار همه انتقادهاي سازنده و مؤثر جهت بهبود امور شهري استقبال خواهد كرد .

هیچ نظری موجود نیست: