۱۳۸۹ شهریور ۹, سه‌شنبه

کارگران بازنشسته واگن پارس: هیچ‌ کس پاسخگوی مشکلات نیست


به دنبال عدم پرداخت سنوات بازنشستگان ماده 10 کارگران کارخانه واگن پارس اراک، این افراد اقدام به تجمع اعتراض‌آمیز در مقابل این کارخانه کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، ظهر امروز کارگران بازنشسته کارخانه‌ واگن‌پارس به دنبال کسب مطالبات خود تجمع اعتراض‌آمیزی در نزدیکی کارخانه داشتند ...
... این کارگران با شعارهایی از جمله "سنوات 30 ساله حق مسلم ماست" خواستار رسیدگی مسولین استانی به این مشکل خود شدند.

در این راستا محمدرضا مداحی نماینده بازنشستگان کارخانه واگن پارس در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا با اظهار نارضایتی از عدم پرداخت سنوات بازنشستگی این کارگران مدعی شد: با توجه به اینکه طی دوره‌ای سه ساله، حدود 700 نفر از کارگران کارخانه بازنشسته شده‌اند، تاکنون هیچ مبلغی را تحت عنوان سنوات از مدیرعامل کارخانه دریافت نکرده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به منظور رسیدگی به این معضل تاکنون با مسولین استانی مکاتباتی داشته‌اند، گفت: متاسفانه علی‌رغم پی‌گیری‌های مکرر با استانداری، فرمانداری، نیروی انتظامی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دفتر ریاست‌جمهوری، دفتر مقام معظم هبری، وزارت صنایع و تمامی ارگان‌های دولتی مرتبط، تا این لحظه حتی ریالی بابت این بدهی از سوی کارخانه به بازنشستگان پرداخت نشده است که این مهم عاملی برای سرگردانی کارگران بازنشسته شده است.

مداحی از طلب شش میلیارد تومانی این کارگران از کارخانه خبر داد و افزود: آیا به راستی شش میلیارد تومان برای کارخانه‌ای که سهام‌دار 57 درصدی آن کمپانی بزرگ ایران‌خودرو است، مبلغی بزرگ خواهد بود، از اینرو بزرگترین دل‌نگرانی این کارگران بازنشسته، بی‌توجهی مسوولین مربوطه به این مهم است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 22 مرتبه تجمع اعتراض‌آمیز از سوی این کارگران بازنشسته صورت پذیرفته، گفت: این کارگران همان کارگرانی هستند که روزی عاملی برای رونق نرخ اقتصادی استان بودند، حال مشکل این افراد باید در گروه یکی از مهم‌ترین مباحث قابل ارائه در استان باشد.

مداحی با بیان اینکه 50 درصد حق کارفرما به منظور بازنشستگی کارگران مشمول ماده 10 را خود این افراد پرداخت کرده‌اند، اظهار کرد: برای اجرای مراحل بازنشستگی در ماده 10 و دریافت مراحل سنوات، بایستی 50 درصد از سنوات مشخص شده از سوی کارفرما پرداخت شود و این در حال است که کارگران به منظور تسهیل در این امر، خود 50 درصد سهم کارفرما را به حساب‌هایشان واریز کرده‌اند که متاسفانه کارفرما تاکنون ریالی از این بدهی خود را که در حدود شش میلیارد تومان است به کارگران پرداخت نکرده است.

وی در ادامه به ایسنا گفت: متاسفانه از بین کارگرانی که امروز در جمع معترضین به وضعیت کنونی دراین مکان جمع شده‌اند، عده‌ای حتی عیدی و پاداش سه ساله خود را دریافت نکرده‌اند.

مداحی با انتقاد از مدیریت ایران خودرو بر کارخانه مدعی شد: متاسفانه از روزی که به بهانه خصوصی‌سازی 57 درصد سهام کارخانه توسط ایران‌خودرو خریداری شد، کارخانه‌ در وضعیتی بین زمین و آسمان قرار گرفته چراکه در این شرایط نه دولت پاسخ‌گویی برای این مشکلات است و نه ایران‌خودرو.

وی در خصوص انعکاس اخبار تجمع توسط اصحاب رسانه در سطح استان افزود: امروز تنها امید کارگران به اصحاب رسانه و یاران قلم است چراکه از این طریق مسوولی که دلسوز نظام و جامعه است از این مشکل مطلع و درصدد رفع این معضل اقدام خواهد کرد از اینرو همراهی اصحاب رسانه با کارگران بازنشسته واگن‌پارس، نوعی همدلی و همدردی کردن با این افراد است.

مداحی با اشاره به اینکه این کارخانه جزء کارخانه‌های مادر تخصصی استان مرکزی بوده است، تصریح کرد: واگن‌پارس جزء کارخانجات مطرح و به‌نام استان و کشور بوده و این در حالی است که تغییر صدای غرش لوکوموتیوها به صدای زوزه سگ را می‌توان ناشی از ناکارامدی وضعیت موجود دانست.

نماینده کارگران بازنشسته واگن‌پارس در پایان از هدیه بیش از 40 شهید کارگر توسط این کارخانه در هشت سال جنگ تحمیلی به عنوان پایبندی کارگران به جمهوری اسلامی یاد کرد و افزود: این کارگران تنها برای اخذ طلب خود از کارخانه‌ای که در روزگار جوانی خود، تنها با هدف عمران و آبادانی کشور، در آن از هیچ تلاشی فروگذار نکردند، در این مکان حضور دارند. 

۴ نظر:

علیرضا گفت...

سلام دوست خوبم . منم علیرضا

همین الان براتون به آدرس جی میلتون ، یه درخواست و ایمل ارسال می کنم . لطف کن و در اولین فرصت مطالعه کن و بعد از فکر کردن بهش ، نظرت رو برام ارسال کن .

امیدوارم موافق باشی

منتظرم

خدانگهدار

علی طایی گفت...

سلام دوستان
بنده خودم چند سال پیش در صدا و سیمای اراک قبل از اینکه شبکه بشه فعالیت نویسندگی و بازیگری داشتم
متاسفانه یکی از اسباب جور کردن خنده مردم اون موقع هم استفاده از لهجه اراکی با جملات لااوبالی بود و باور کنید خود ما بیشتر پشت صحنه می خندیدم تا دیگران.

و از همه مهمتر اینه که وقتی شهری مثل اراک مهاجر پذیر میشه درصد تعصب ساکنینش روز به روز کمتر و کمتر میشه

من بارها از خود مردم شهر شنیدم که به شبکه آفتاب میگن شبکه افتابه لگن[خنده] این مردمی که اینگونه برخورد میکنند جای هیچ توقع و امیدی بهشان نیست
البته موضوع اصلی به همین بی محتوا بودن برنامه های شبکه افتاب برمیگرده وقتی شبکه مسخره بازی میکنه خب مردم هم اونو تمسخر میکنند

من بارها دیدم وقتی یه اصفهانی وارد جمعی میشه سعی میکنه حتما به هر طریقی شده مدام با لهجه اصفهانی صحبت کنه تا به همه بفهمونه که اهل اصفهانه
اما متاسفانه مردمان اراک چنان لهجه خود را سانسور میکنند که انگار جرم این لهجه مجازات اعدامه فکر میکنند شاید با این لهجه دستگیرو مجازات می شوند و وقتی متولیانی برای این لهجه به صورت اصولی پیدا نمیشه همه اونو انکار و فراموش میکنند و نتیجه این میشه که خود این مردم لهجه مادری خود رو مسخره و مایه ننگ میدانند و عده ای هم دست مایه ای برای تفریح و خنده

متاسفانه درد ما از بی صاحبی و انبوه مدیران غیر بومی و بی تعصب است


یه ایران ................................. یه مرکزی .................................... یه اراک

علی طایی گفت...

دوست عزیز سلام امیدوارم که حالت خوب باشه
خوشحالم که دوستانی چون شما به شدت برای توفیق روز افزون اراک عزیز تلاش می کنید

اول شما با اراک شهر من وبعد وبلاگ برج شیشه و حالا هم محمد مسچی مقدم با سایت ملک اراک

علی طایی گفت...

راستی یادم رفت بگم که لینک شماهارو آوردم اول وبسایت هواداران همیاری