۱۳۸۹ مهر ۱, پنجشنبه

پاساژ فردوسی؛لکه ننگ مرکز شهر اراک!

«مُلک اراک» - علی طایی: سالها پیش بود که در دوران کودکی در مرکز شهر اراک می دیدم ساختمان شیک و عظیمی قد علم کرده، ولی این ساختمان سالهای سال به حالت نیمه کاره باقی ماند و ترکیب بدی به مرکز شهر اراک داده بود و ما فقط می شنیدیم که قرار است اینجا یک مجتمع تجاری راه اندازی شود. روزها از پس ماهها و ماهها از پس سالها می آمدند و می رفتند ولی خبری از تکمیل این مجتمع نبود تا اینکه بعد از چند سال بلاتکلیفی یهو دیدیم مجتمع تجاری فردوسی در مرکز شهر راه اندازی شد. حالا اشکال کار کجا بود؟

بعدها فهمیدیدم و شنیدیم که قراربوده مرکز شهر اراک به یک میدان بزرگ به مانند میدان نقش جهان اصفهان تبدیل شود ولی یک شخص اصفهانی که مالک این پاساژ در اراک بوده بعد از چندسال توقف پروژه اش با پرداخت یک مبلغ هنگفت حدود 300 میلیون تومان به عنوان مالیات البته در سالهای حدودا 73 الی 7۴ که در آن زمان مبلغ سرسام آوری بوده، پروژه اش را به پایان رسانده و از اراک رفته و سود سرشاری هم به جیب زده است.

آری درد ما اینجاست که اگر در آن سالها افراد دلسوز جلوی این کار را می گرفتند امروز اینقدر مرکز شهر اراک زشت و بی اصول نبود ودر کنار آن کوچه مرغی ها و مغازه های پوسیده جنب مجتمع هم وجود نداشتند، مرکز شهری که بی شباهت به حاشیه  شهر نیست و شهروندان اراکی را از داشتن چنین مرکز شهری خجل زده می کند، آری اگر در آن زمان یک اراکی دلسوز جلوی این کار را می گرفت الان مرکز شهر اراک به گفته برخی از اهل فن و دست اندرکاران یک میدان بزرگ و زیبا شبیه همان میدان نقش جهان اصفهان بود!!!!!!!

چرا همیشه پای یک اصفهانی در میان است؟ چرا اصفهانی ها برای خودشان خوبها را می خواهند؟ ولی شهر های دیگر از جمله اراک ما را به دستگاه اسکناس زنی خودشان تبدیل می کنند. شاید من در گذشته که متوجه این امور نبودم از ساخته شدن این مجتمع تجاری در مرکز شهرم سر از پا نمی شناختم و به خودم می بالیدم، ولی اکنون بعد از گذشت سالها و بلوغ فکری کامل متوجه شده ام که این یک خیانت بزرگ به زادگاه من بوده که متولیان شهری در آن زمان مرتکب شده اند و اکنون موجبات آزار فکری مرا در زمان حال فراهم کردند که باید از وجود چنین مجتمعی به جای خوشحالی ناراحت و خجالت زده باشم، زیرا به موجب این مجتمع سایر املاک فوق فرسوده و قدیمی اطراف نیز دست نخورده ماندند و مسئولین بعدی حریف برخورد با آنان نشدند و نمونه اش وجود دو مغازه بسیار زشت و فوق العاده فرسوده جنب این مجتمع  هستند که مربوط به زمان فتحعلی شاه قاجار است و بدون استفاده و تعطیل مانده اند و مطمئنا مالک آن به هیچ صراطی راضی نخواهد شد مگر دریافت یک رقم میلیاردی که همین امر مسئولین امر را عاجز کرده و همه بی خیال سروسامان دادن به مرکز شهر اراک شده اند.

امید است با ظهور شوراهای شهر بعد از چند سال و عملکرد موفق ایشان سرانجام این مشکل برطرف گردد و این مجتمع و املاک بسیار فرسوده اطرافش  که مانند لکه ننگی در مرکز شهر اراک است سامان دهی شوند.


عکس / بخشی از مرکز شهر اراک ؛ میدان شهدا 

هیچ نظری موجود نیست: