۱۳۸۹ آبان ۵, چهارشنبه

آلودگی بصری در اراک و راه حلهای آن


اگر پا به مرکز شهر به عنوان یکی از پر رفت و آمد ترین نقاط در اراک بگذارید خواهید دید در هر جایی که میشده تبلیغات ؛ دیوار نوشته و ... قرار دارد. این وضعیت موجب آلودگی شدید بصری در اراک شده است.

وبلاگ «اراک ؛ شهر ما» که در مطلبی به همین موضوع پرداخته است به نقل از «قباد شیوا»،گرافیست و استاد دانشگاه می نویسد :

«كودكی كه در چنین محیطی متولد می‌شود و از 7 سالگی با پدر ومادر یا سایر اقوام و دوستانش به خیابان می‌آید و این آشفتگی‌ها را می‌بیند ناخودآگاه از آنها تأثیر می‌پذیرد و چنین فكر خواهد كرد كه «زیبایی» همین است».

این در حالی است که مدتهاست در تهران با عوامل ایجاد کننده این آلودگی های بصری برخورد می شود. روزنامه همشهری در همین باره نوشته است «طرح پاکسازی برچسب‌های تبلیغاتی با جریمه نقدی سنگین در انتظار متخلفان نصب غیر قانونی برچسب‌ها است ... در حال حاضر کمیته‌ای متشکل از نمایندگان قوه قضائیه‌، نیروی انتظامی‌، شورای شهر، شهرداری، شورای حل اختلاف و مخابرات، تشکیل شده و طی جلسات متعددی که تا کنون برگزار شده است تلاش می‌شود با تعیین وظایف هر یک از ارگانها و سازمانهای زیربط، هماهنگی‌های لازم بین ادارات برای اجرای مرحله جدید طرح پاکسازی آلودگی‌های بصری و برچسب‌های تبلیغاتی از سطح شهر تهران وجود داشته باشد».

در همین حال شهرداری تهران در نقاط مختلف این شهر اقدام به طراحی و اجرای نقاشی های دیواری کرده است که دیدن عکسهای آن خالی از لطف نیست (+).

حدود دو سال پیش چنین طرحی در اراک توسط بلاگر «اراک ؛ شهر ما» ارائه و چند نقطه دچار آلودگی بصری در مرکز شهر با ابتکار دانشجویان زیبا سازی شد. متاسفانه به نظر می رسد با عدم حمایت شهرداری از این ابتکار از آن تاریخ به بعد هیچ طرح مشابهی در اراک اجرا نشده است.

امید است شهرداری اراک هر چند به صورت محدود در مرکز شهر اقدام به زیبا سازی و رفع آلودگی های شدید بصری در این منطقه کند یا لااقل از دلسوزانی که می خواهند قدمی در این راه بردارند حمایت به عمل آورد.


-اختصاصی اراک؛ شهر من 
عکسها / وبلاگ اراک ؛ شهر ما
مطلب اراک ؛ شهر ما در همین زمینه (+) – البته عکسها به دلیل مسدود شدن سرور آپلود کننده قابل مشاهده نیست.

۲ نظر:

ترنج گفت...

آقا دمت گرم
الحق که اراکی هستی
اراک دانشجو رو لینک کن
www.arak-daneshjoo.blogfa.com

Unknown گفت...

باز هم عالی منم موافقم شهرداری در این ضمینه هم فعال بشه که خیلی جای کار داره.
با تشکر از شما.