۱۳۸۹ آبان ۲۲, شنبه

كرهرود در برزخ!


باغ شهری كه بايد به زودی با باغاتش وداع كرد

هفته نامه «عطر یاس» - گروه جامعه، مريم عرفانيان: مدتهاست كه مردم اراك، ديگر باغات اطراف اراك را نمي بينند و آن را در راه توسعه شهري گم كرده اند. همچنين به تازگي سخناني از سوي مقامات مسئول در استان مطرح شده است كه كرهرود را در نقشه جغرافيايي بخشي از كلان شهر اراك معرفي مي كنند.

البته بسياري نيز به اين امر معترضند و اين مسئله را تنها اضافه شدن كرهرود به ديگر نقاط حاشيه نشين مركز استان مي دانند. اما به هر حال در كلان شهر شدن اراك از مهاجران تا شهر جديد اميركبير، كرهرود بايد اين الحاق را بپذيرد.

البته نبايد بدبينانه به اين مسئله نگاه كرد شايد بتوان آن را راهي دانست جهت توسعه هر چه بيشتر كرهرود. از سوي ديگر ظاهرا مردم اين شهر در برزخي از ماندن يا الحاق به سر مي برند كه اين مسئله مي تواند به عنوان آفتي براي توسعه كرهرود باشد. چرا كه هنوز مشخص نيست تصميمات عمراني كرهرود در ساختمان شهرداري اراك اتخاذ مي شود و يا شهردار كرهرود بايد در اين راه تصميم گيري نمايد.

آيا با استفاده از بودجه هاي كلان شهرها براي اراك تمام مشكلات شهري مرتفع خواهد شد؟

«غلامرضا نوري» كارشناس شهري، الحاق سنجان و كرهرود به اراك را بحثي كمتر كارشناسي شده، دانست و گفت: در سال 76 موضوع الحاق در كميسيون ماده 5 مطرح شد كه عده اي معتقد بودند اين موضوع نيازمند كارشناسي بيشتري است كه به همين دليل جهت كار كارشناسي بيشتر، الحاق متوقف و به سنوات آتي موكول شد. البته در سال هاي اخير موضوع مجموعه شهري اراك شامل شهر جديد اميركبير، اراك، سنجان، كرهرود و مهاجران نيز مطرح و مورد بحث بود. وي در ادامه تصريح كرد: عليرغم اينكه الحاق كرهرود به اراك، مراحل ابتدايي و استاني تصويب را طي نموده و ظاهرا در نوبت تصويب شوراي عالي شهرسازي و معماري قرار دارد، اين سوال مطرح است آيا هدف از اين الحاق افزايش جمعيت و ديگر آيتم هاي مورد نياز كلان شهر شدن اراك مي باشد؟

نوري افزود: آيا با افزايش جمعيت و صرفا استفاده از بودجه هاي كلان شهرها براي اراك تمام مشكلات شهري مرتفع خواهد شد؟ و آيا مديريت شهري با چالش ها و مشكلات بيشتري مواجه نخواهد شد؟ و آيا اين مناطق پس از الحاق همانند ديگر نقاط شهر (كلان شهر) خدمات دهي مي شوند؟ و يا احتمالا اين مناطق به مناطق حاشيه اي تبديل شده و به دليل ارزان تر بودن قيمت زمين و احتمالا اعمال نظارت و رعايت ضوابط ضعيف تر، علاقه مردم به ساخت و سازهاي غيرمجاز بيشتر نخواهد شد؟

نوري گفت: اگر در سال هاي گذشته كرهرود و سنجان به اراك الحاق شده بود، مطمئنا در حال حاضر اغلب اراضي، باغات و فضاي سبز اين شهرها در قالب حاشيه شهر ساخته شده و از بين رفته بود. در صورتي كه با اعمال مديريت مستقل و متمركز در اين شهرها، به نحو مطلوب تري از نقاط حاشيه اي اداره مي شوند. وي تصريح كرد: نكته مهم ديگر اينكه با كلان شهر شدن اراك، توقعات شهروندان نيز به مراتب بالاتر رفته و صرف افزايش بودجه شهر ممكن است تكافوي نيازهاي شهري را نداشته باشد.

مديريت واحد، برنامه و تفكر واحد است نه شهرداري و شوراي شهر واحد

نوري تصريح كرد: مديريت واحد، برنامه و تفكر واحد است، نه شهرداري و شوراي شهر واحد. اين نكته قابل تامل است كه سنجان و كرهرود، عمده خدمات خود را از اراك مي گيرند، اما در مقابل، خدماتي هم به اراك مي دهند از جمله محصولات كشاورزي و مهمتر از همه اكسيژن موردنياز ساكنان اراك در باغات و فضاي سبز اين شهرها تامين مي شود.

وي گفت: به طور حتم در صورت الحاق، فضاي سبز كرهرود و سنجان با سرعتي بيش از آنچه امروز انجام مي گيرد، از بين خواهد رفت. نوري در ادامه گفت: بي انصافي است اگر بگوييم اين الحاق صرفا داراي معايب زيادي است، به طور حتم مي توان گفت محاسني دارد كه به هيچ وجه قابل اغماض نيست، اما بپذيريم معايبش بيش از محاسن آن است! اين كارشناس شهري افزود: آيا از باغات اراك كه در سنوات گذشته در سطح شهر بودند، اكنون چيزي به چشم مي خورد؟

آيا واقعا مشكل شهر اراك نداشتن مترو،مونوريل و از اين قبيل است؟

وي در ادامه گفت: علي الظاهر در صورت كلان شهر شدن اراك، به جز افزايش اعتبارات و بودجه، احداث مترو، مونوريل و موارد مشابه مي تواند تحقق پيدا كند و اين سوال مطرح مي شود كه آيا واقعا مشكل شهر اراك نداشتن مترو، مونوريل و از اين قبيل است؟ وي افزود: در حال حاضر باغات و فضاي سبز اين دو شهر به عنوان جاذبه هاي گردشگري و ييلاقي براي شهروندان اراكي مي باشند، كه در صورت الحاق ديگر فضاي سبز و باغاتي براي حضور شهروندان اراكي در اين مناطق باقي نخواهد ماند.

اگر اراك با جمعيت موجود به كلان شهر تبديل مي شد، بسيار خوب بود

نوري اظهار اميدواري كرد: اگر اراك بدون الحاق كالبد شهرهاي سنجان و كرهرود و با جمعيت موجود، به كلان شهر تبديل مي شد بسيار خوب بود.

اين الحاق با نظريات و تئوري هاي شهرسازي در تقابل است

وي تصريح كرد: دليل ايجاد شهرهاي جديد از جمله مهاجران، اميركبير در استان و شهرهاي مشابه در بقيه نقاط كشور، عمدتا جهت گرفتن و اسكان سرريز جمعيت شهرهاي بزرگ است. به همين دليل به اين شهرها، شهرهاي اقماري مي گويند.تئوريسين هاي شهرسازي معتقدند براي مديريت بهتر، نبايد شهرها بزرگ شوند، پس اين الحاق برخلاف اين نظريه است. نوري گفت: چرا باعث از بين رفتن فضاي سبز شويم و سپس مجبور باشيم در مقابل هر خانه، يك درخت بكاريم آن هم با اما، اگر و شايدهاي بسيار!!!

هنوز اعضاي شوراي شهر كرهرود موافقت خود را در مورد الحاق اعلام نكرده اند

عسگري، شهردار كرهرود نيز در اين باره اظهار داشت: هنوز اعضاي شوراي شهر كرهرود موافقت خود را در مورد الحاق اعلام نكرده اند و شروطي را در نظر گرفته اند و در صورت محقق شدن آن شروط، موافقت خواهند نمود.

«ناصر عسگري» افزود: در بحث الحاق، من تابع تصميم گيري و نظريات اعضاي شوراي اسلامي شهر كرهرود هستم.

نگراني ما اين است كه مبادا براي كرهرود سرنوشتي چون باغات شريعتي ايجاد شود

وي تصريح كرد: با توجه به اينكه كرهرود و سنجان ريه هاي تنفسي شهر اراك هستند و اكسيژن زيادي توليد مي كنند، نگران اين هستيم تا سرنوشتي چون باغات شريعتي براي كرهرود ايجاد شود.

شهردار كرهرود در ادامه گفت: قطعا در صورت الحاق، كرهرود به عنوان يكي از مناطق اراك اداره خواهد شد كه قطعا وسعت كار بيشتر مي شود. عسگري خاطرنشان ساخت: نمي توان گفت بحث الحاق، معايبي دارد چرا كه ممكن است محاسني نيز داشته باشد، اما به طور حتم نظارت ها كمتر خواهد شد. وي گفت: بايد از شهروندان كرهرود نظرسنجي شود، تاكنون از شهروندان در مورد موافقت و عدم موافقت مطلبي نشنيده ايم. عسگري گفت: انجام الحاق نياز به اعتبار ندارد، چه بسا كه در صورت انجام آن، تعدادي از نيروها و وسايل موجود در شهرداري كرهرود نيز آزاد شوند.

وي در ادامه تصريح كرد: ممكن است در صورت كلان شهر شدن اراك، اعتباري از طريق دولت براي شهر واحد اراك در نظر گرفته شود كه در اين صورت نبايد كرهرود به فراموشي سپرده شود. شهردار كرهرود جمعيت اين شهر را طبق آمار سال 85، 25هزار نفر اعلام كرد و گفت: اما براساس صدور پروانه هاي ساختماني، جمعيت 32 هزار نفري براي كرهرود به دست آمده است.

اگر قرار است از امكانات كرهرود استفاده شود، پس بايد امكاناتي نيز براي آن در نظر بگيرند

رئيس شوراي اسلامي كرهرود نيز اظهار داشت: هنوز شوراي شهر كرهرود در مورد الحاق كرهرود موافقت نكرده اند ، در اين مورد در بين اعضا اختلاف نظر وجود دارد.
«وجيه ا... قرباني» گفت: دليل الحاق اين است كه استانداري مي خواهد اراك را به كلان شهر تبديل كند از اين رو با اضافه شدن جمعيت كرهرود و سنجان مي خواهند اراك به حد نصاب جمعيت 500 هزار نفري برسد. (لازم به ذکر است با ضریب 3 درصدی رشد جمعیت اراک این شهر هم اینک بدون احتساب جمعیت کرهرود بیش از نیم میلیون جمعیت دارد – اراک؛ کلانشهر من)

وي افزود: اعضاي شوراي شهر كرهرود نگران اين هستند تا در صورت الحاق، كرهرود به فراموشي سپرده و به حاشيه شهر تبديل شود. وي تصريح كرد: كرهرود عقب ماندگي هاي بسياري دارد و به اعتباري بالغ بر 10 ميليارد تومان نياز دارد تا مانند اراك شود. اگر قرار است از امكانات كرهرود استفاده شود، پس بايد امكاناتي نيز براي آن در نظر بگيرند.قرباني اظهار داشت: دغدغه ديگر اين است كه در صورت الحاق ممكن است شهروندان كرهرودي باغات چندين ساله را به دليل افزايش قيمت زمين بفروشند.

استانداري بايد فضاهاي سبز كرهرود را جهت حفظ و بقاي آن از مردم خريداري كند
وي افزود: استانداري بايد امكانات و تسهيلاتي در نظر بگيرد، از جمله بودجه اي را براي حفظ فضاي سبز كرهرود اختصاص دهد و فضاهاي سبز اين شهر را جهت حفظ و بقاء آن از مردم خريداري كند. رئيس شوراي اسلامي شهر كرهرود خاطرنشان ساخت: اعضاي شوراي شهر سنجان علنا مخالفت كرده وناراحت اين موضوع هستند كه ممكن است در صورت الحاق توجهي به اين شهرستان نشود و به حاشيه شهر تبديل شود، كه اين امر نيز از دغدغه هاي اصلي شوراي شهر كرهرود هم مي باشد.

استاندار قول هايي جهت رفع كم و كاستي هاي كرهرود داده است كه در حد وعده
باقي مانده است

قرباني افزود: استاندار قول هايي جهت رفع كم و كاستي هاي كرهرود داده كه به آن عمل نكرده و در حد وعده باقي مانده است. به طور مثال قرار بود به صورت علي الحساب يك ميليارد و 500 ميليون تومان براي جبران عقب ماندگي هاي اين شهر پرداخت كنند، ولي تاكنون مبلغي داده نشده است.

در صورت الحاق، اراك مي تواند از اعتبارات كلان شهرها استفاده كند

ميري، شهردار اراك نيز اظهار داشت: طبق دستور وزارت كشور اين الحاق بايد براساس اخذ مصوبه از شوراي اسلامي شهر سنجان و كرهرود انجام شود. چندي پيش متوجه شدم كه كرهرود اعلام موافقت كرده ولي هنوز موافقت اعضاي شوراي شهر سنجان اعلام نشده است.
وي گفت: كرهرود و سنجان در حوزه خدمات شهري فاقد حريم بوده و از خدمات اراك استفاده مي كنند و از سوي ديگر نزديكي به اراك از دلايل الحاق مي باشد. ميري تصريح كرد: در صورت الحاق، اراك مي تواند از اعتبارات كلان شهرها استفاده كند و قطعا اين الحاق به نفع كرهرود و سنجان نيز خواهد بود و اين دو شهر جزء مناطق شهرداري قرار خواهند گرفت.

به دليل شرايط فيزيكي شهر كرهرود مي توان برنامه هاي شهرسازي موفقي طراحي و اجرا كرد

وي افزود: در حال حاضر حاشيه نشيني كنترل شده و من اين اعتقاد را ندارم كه باغ خلج و فوتبال در حاشيه هستند و ممكن است كرهرود و سنجان در صورت الحاق نيز در حاشيه قرار گيرد. شهردار اراك گفت: به دليل شرايط فيزيكي شهر كرهرود مي توان برنامه هاي شهرسازي موفقي طراحي و اجرا كرد.

اعضاي شوراي شهر كرهرود كتبا رضايت خود را در مورد الحاق به ما اعلام كرده اند

استاندار مركزي در اظهارنظري متفاوت از اعلام موافقت اعضاي شوراي اسلامي كرهرود خبر داد و گفت: اعضاي شوراي شهر كرهرود، كتبا رضايت خود را در مورد الحاق به ما اعلام كرده اند و اسناد مربوط به آن در اختيار معاونت عمراني استانداري مركزي مي باشد.
شعباني فرد اظهار داشت: در صورت كلان شهر شدن، سالانه اعتباراتي در رديف كلان شهرها بين 20 تا 30 ميليارد تومان به اراك نيز اختصاص داده خواهد شد. كلان شهر شدن امتيازات بسياري به همراه دارد.

در حال حاضر الحاق شهر كرهرود براي كلان شهر شدن كافي است

وي تصريح كرد: در حال حاضر الحاق شهر كرهرود براي كلان شهر شدن كافي است و در مورد الحاق شهرستان سنجان مي توان در سال هاي آتي برنامه ريزي كرد. در اين صورت كرهرود نظارت شهرداري را به صورت مستقل مي گيرد و مزاياي بيشتري شامل آن خواهد شد. اين الحاق به نفع سنجان و كرهرود است.

***

حال، توسعه كرهرود در گرو تدبير مسئولان استاني است. بايد ماند و ديد كرهرود چه بخشي از اراك مي شود باغ خلج و فوتبال و يا مكاني براي توسعه شهري!!

هیچ نظری موجود نیست: