۱۳۸۹ آبان ۲۴, دوشنبه

جمع‌ آوري پل ‌هاي هوايي اطراف ميدان شهدا با مصوبه شورای شهر


هفته نامه «نامه امیر»: اعضاي شوراي شهر اراك در جلسه‌ علني هفته گذشته كه همچون اغلب جلسات رسمي شوراي دوره سوم ، رسيدگي به نامه‌هاي وارده را به عنوان اولويت اصلي و مهم شهري قرار داده بودند به پيشنهاد شهرداري درخصوص جمع‌آوري پل‌هاي هوايي ابتداي خيابان ملك و مخابرات رأي مثبت دادند .

در اين جلسه عضو شوراي شهر اراك با بيان اينكه نصب پل‌هاي هوايي در اطراف ميدان شهدا اقدامي غيركارشناسي بوده كه هيچ منفعتي براي شهر و شهروندان نداشته است افزود : بايد پرسيد در كجاي دنيا در معابري با اين عرض ، از پل هوايي استفاده مي‌شود ضمن اينكه اين اقدام سبب شده تا امروز مورد تمسخر ديگران نيز قرار گيريم.



عماد مولايي‌نسب با اشاره به عدم وجود پل‌هاي هوايي عابر پياده در بسياري از معابر مورد نياز در شهر اراك گفت : شهرداري بايد با شناسايي نقاط حادثه‌خيز نسبت به نصب پل‌هاي عابر پياده در مناطق پر تردد و مورد نياز اقدام كند . علي رجايي نيز در اين خصوص گفت : احداث هر نوع پل هوايي در شهر اراك جز اتلاف سرمايه‌هاي شهر هيچ سود و منفعتي و يا كاربردي براي شهروندان ندارد و اساساً با توجه به شرايط آب و هوايي اراك نبايد در هيچ مكاني از شهر پل هوايي نصب و احداث شود .

وي ادامه داد : احداث زيرگذر بهترين راهكاري است كه اكنون در بسياري از كلان شهرهاي كشور اجرا شده و علاوه بر رفع مشكلات ترافيكي براي شهروندان نيز قابل استفاده و داراي جاذبه است .

شهردار اراك نيز با اشاره به نظرسنجي انجام شده درخصوص كاربرد پل‌هاي هوايي ابتداي خيابان‌هاي ملك و مخابرات گفت : در اين نظرسنجي بيش از 70 درصد از شهروندان اين پل‌ها را غيرقابل كاربرد دانسته و مهمترين دليل آن را نيز اتلاف وقت براي عبور از خيابان عنوان كرده‌اند . ميري تصريح كرد : در حال حاضر طرح احداث زيرگذر در اين منطقه از شهر در حوزه خدمات شهري در حال بررسي است تا با كمترين خسارات ، اين پل‌ها جمع‌آوري و در ساير نقاط حادثه‌خيز و مورد نياز شهر اراك نصب شوند كه ابتداي خيابان قائم‌مقام يا مقابل شهرك صدا وسيما و شهرك ابوالفضل از جمله نقاط مهمي است كه قطعاً بايد مورد توجه باشند .

اما در ادامه اين جلسه طرح موضوع درخواست سازمان حج و زيارت استان براي اختصاص زمين جهت احداث مجموعه‌اي خدماتي و رفاهي جهت استفاده زائرين و برگزاري مراسم و همايش‌ها ، واكنش‌هاي جالب توجه‌اي را به دنبال داشت و پس از بحث و كش و قوس اعضا براي تصميم‌گيري در اين خصوص با اين درخواست مخالفت و مقرر شد مجدداً در جلسه‌اي با حضور مسئولان امر به اين موضوع رسيدگي شود . البته اين مصوبه در حالي اعلام شد كه به گفته اعضا پيش از اين مجوز كمك مالي 500 ميليون ريالي به سازمان حج و زيارت استان از سوي شورا صادر شده بود .

رئيس كميسيون فني و عمران شوراي شهر با تاكيد بر اينكه ما وظيفه‌اي درخصوص واگذاري زمين براي اجراي پروژه يا طرح مربوط به اين سازمان نداريم گفت : موافقت با كمك مالي 500 ميليون ريالي نيز تنها به دليل رويكرد فرهنگي دور سوم سفر دولت و مورد توجه قرار گرفتن مباحث فرهنگي انجام شده است تا با جذب اعتبارات استاني و دولتي مورد نياز ، مقدمات لازم براي احداث اين مجموعه فراهم شود .

رضا يوسفي‌تبار افزود : خوشبختانه اين سازمان‌ها از بودجه و منابع مالي مناسبي براي تامين نيازها و اجراي طرح‌ها برخوردارند و بعد از وزارت نفت اوقاف را بايد جزء ، پول‌دارترين دستگاه‌ها و سازمان‌هاي دولتي در كشور دانست كه به اندازه كافي هم زمين در اين شهر دارند. بنابراين نبايد وقت شورا را صرف رسيدگي به چنين مباحثي كرد .

حسن احمدي نيز ضمن مخالفت با واگذاري زمين به سازمان حج و زيارت توسط شهرداري گفت : طرح چنين موضوعاتي در جلسه رسمي ، پس از گذشت 4 سال از عمر شورا قابل تأمل است آيا با وجود سازمان‌هايي مانند اوقاف يا مسكن شهرسازي به عنوان متولي اصلي ، شورا بايد در اين خصوص تصميم‌گيري كند ؟!

وي تصريح كرد : سازمان حج و زيارت بايد به دنبال جذب اعتبارات و بودجه‌هايي باشد كه در لايحه بودجه امسال كشور با اولويت اجراي طرح‌هاي فرهنگي و اختصاص 900 ميليارد تومان پيش‌بيني شده است و به جاي درخواست‌هاي غيرمنطقي از مجموعه مديريت شهري مي‌تواند از دولت محترم ، پيگير جذب و اختصاص اعتبارات مورد نياز شود .

اما رئيس كميسيون حقوقي شورا در واكنش به اين اظهارات اعضا با تاكيد بر اينكه نبود مكان مناسب براي استقرار زائرين از مشكلات اساسي است گفت : اگر شوراي شهر به فكر رفع اين مشكلات نباشد پس چه نهاد يا سازماني را بايد مسئول پيگيري و رفع اين نيازها دانست . قائم‌مقامي افزود : واگرايي بين مسئولان و حضور افراد غيربومي در رده‌هاي مديريتي شهر اراك عامل مهم عدم توسعه و عمران اين شهر تاكنون بوده است و باعث شده طرح‌هايي مانند احداث تالار بزرگ شهر يا موزه دفاع مقدس و يا ساير طرح‌ها از سالهاي گذشته تاكنون بلاتكليف رها شود .

وي ادامه داد : همگرايي بين مسئولان به اين معني است كه نهادي مانند شوراي شهر در مقابل درخواست مدير يك سازمان بي‌تفاوت نبوده و تنها به فكر شانه خالي كردن از زير بار نباشد بلكه بايد ضمن پاسخگويي به اين درخواست ساير سازمانها و دستگاه‌هاي متولي را نيز نسبت به اختصاص زمين و همكاري موظف نمايد.


عکس / میدان باغ ملی که پل عابر پیاده خیابان مخابرات در آن مشخص است - امید جعفر نژاد 
مطلب مرتبط :پل های تزئینی و بحران کمبود پل عابر پیاده  

هیچ نظری موجود نیست: