۱۳۸۹ آذر ۱۴, یکشنبه

برنامه های ویژه شهرداری برای حل مشکل ترافیک اراک


به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از سایت شهرداری اراک ، سیدمرتضی میری شهردار اراک گفت: در گذشته شهرها معمولاً در کنار بازارها، رودخانه ها یا مساجد آغاز می شدند که با دقت در نقشه شهر اراک متوجه می شویم شهر اراک تنها شهری است که بافت شطرنجی داشته است و کوچه های اطراف بازار منظم و با رعایت اصول شهرسازی به وجود آمده بود. میری گفت: شهرهایی می‌توانند موفق باشند که که در صدد اصلاح هسته‌های مرکزی و بافت‌های فرسوده خود برآیند.

وی گفت: با گذر زمان بافت شطرنجی شهر دچار تحولاتی شده و عارضه هایی در آن بوجود آمده است این عارضه ها و تغییرات سبب ایجاد ترافیک در شهر شده است.

میری ادامه داد: یکی از مسائل مهم مدیریت شهری روان‌سازی ترافیک است که برای حل این معضل نیاز به همکاری همه جانبه می‌باشد. شهردار اراک تصریح کرد: بزرگترین عامل در رفع مشکلات شهری را فرهنگ سازی و توجه به مسئله آموزش خواند. میری تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی ترافیک شهر اراک، انطباق بافت تاریخی و بافت فرسوده می باشد که ترمیم و اصلاح آنها هزینه های بسیار سنگین و محدودیت های بسیار دارد.

شهردار اراک خاطرنشان کرد برای رفع مشکلات ترافیکی در هسته مرکزی شهر باید نسبت به تعریض خیابان ها یا ایجاد طرح های موازی اقدام نمود و در کنار اینها باید خیابان‌هایی مثل ۵۵ متری یا بزرگراه امیر کبیر می‌تواند ترافیک هسته‌ی مرکزی را تخلیه کند .

میری با اشاره به پروازی که برای تهیه جلوه‌های ویژه از بالای شهر اراک صورت گرفته است گفت: پس از یک ساعت پرواز از بالای شهر اراک وموفق به تهیه عکس‌های هوایی از شهر اراک شدیم که با دقت در عکس‌ها متوجه می‌شویم اراک در همه‌ی ساعات ترافیک ندارد.

سیدمرتضی میری گفت: ترافیک شهر اراک ساعت pic دارد و ما در همه ساعات ترافیک نداریم. وی بحث ترافیک را یک بحث قدیمی عنوان کرد و ادامه داد مولفه های زیادی در به وجود آمدن ترافیک نقش دارند.

میری فرهنگ سازی را یکی از مهمترین عواملی خواند که می تواند به روان سازی ترافیک کمک کند و اعمال قانون با عدالت، آموزش و فرهنگ سازی در این خصوص به فرهنگ ترافیک منجر خواهد شد. شهردار اراک نهادینه کردن فرهنگ ترافیک را اقدام موثری خواند و تصریح کرد آموزش های ترافیکی باید از پایه های ابتدایی آغاز شود.

وی گفت: باید فرهنگ عمومی در سبد خانواده ها جا بگیرد و این فرهنگ نهادینه شود و شهروندان رعایت قوانین را مثل کارهای روزمره خود انجام دهند و فرهنگ سازی ترافیک باید از پایه های ابتدایی شروع شود. کودکان همان طور که از کلاس اول خواندن و نوشتن را یاد می گیرند باید فرهنگ ترافیک را نیز آموزش ببینند.

میری یکی از راهکارهای کاهش ترافیک را انتقال صنوف مزاحم به خارج شهر خواند و گفت اگر صنوف مزاحم از شهر خارج شوند بار ترافیکی شهر کاهش می یابد و انتقال صنوف و دسترسی سریع مردم به خواسته‌های خود در مناطق محل سکونت آنها سبب می‌شود سفرهای درون شهری کاهش یابد.مثلا در خیابان شریعتی یا بعضی از نقاط دیگر شهر مغازه‌ها برای تعمیر خودرها به گونه‌ای پارک می‌کنند که قسمت اعظمی از خیابان را اشغال می‌کنند.

شهردار اراک خاطرنشان نمود: معضل ترافیک فاکتورهای مختلفی دارد نظارت، کنترل، برخورد قهری و استفاده از تکنولوژی های جدید سبب حل معضل ترافیک خواهد شد. میری استفاده از سیستم هوشمند و اداره خیابانها و چهار راه ها توسط این سیستم را اقدام موثری خواند و افزود: در حال حاضرلازم است که از سیستم هوشمند استفاده کرد و چهاراه‌ها را به صورت هوشمند اداره شوند. وی گفت: مطالعات ITS در شهر اراک انجام شده است و امیدواریم هر چه سریعتر بتوانیم از ITS در شهر اراک بهره ببریم.

شهردار اراک یکی دیگر از معضلات ترافیک این شهر را نبود پارکینگ در هسته مرکزی خواند. وی گفت اگر بتوانیم پارک سوارهایی در محدوده رینگ دو شهر اراک تعریف کنیم، همانطور که در طرح تفضیلی هم دیده شده طبیعتاً سفرهای درون شهری به دو دسته تقسیم می شوند و مردم می توانند خودروهای شخصی خود را در رینگ سوم و چهارم پارک کنند و از خودروهای عمومی به راحتی استفاده کنند و به هسته مرکزی وارد شوند.

میری تبدیل شدن پل های عابر پیاده به زیرگذرها و گذرهای زیرزمینی را یکی دیگر از عوامل روانسازی ترافیک خواند و افزود: البته این تبدیل، هزینه هایی را در بر خواهد داشت که امیدواریم با تصمیمی که شورای اسلامی شهر برای پل عابر پیاده میدان شهدا گرفته و در کمیسیون خدمات شهری مصوب شده است و پس از تصویب به شهرداری ابلاغ خواهد شد یک گذرگاه زیرزمینی برای هسته مرکزی اجرا نمائیم.

وی سرعت متوسط اتوبوس ها در شهر را یکی از فاکتورهای اساسی برای محاسبه عملکرد سازمان اتوبوسرانی اعلام کرد و افزود: یکی از دلایل وجود ترافیک سرعت پائین اتوبوس های شهری است که این خود ناشی از عواملی چون وجود سرعتکاه در سطح شهر می باشد که یکی از آثار ایجاد سرعتکاه‌ها افزایش بار ترافیک شهر است.

میری با اشاره به برگزاری جلسه‌ی اخیر کارشناسی مسائل ترافیکی گفت: سردار مجتبایی و سرهنگ آبایی خبر از نصب دوربین در دو محور شهید شیرودی و زیر گذر جهاد دادند. وی تصریح کرد: سرعت متوسط در زیرگذر جهاد ۱۱۰ کیلومتر است اما نباید فکر کرد چون فضا ایجاد شده باید با سرعتکاه این مسیر را کنترل نمود بلکه باید در این زمینه فرهنگ سازی صورت پذیرد. شهردار اراک همکاری مشترک میان نیروی انتظامی و حوزه راهنمایی و رانندگی را در شهر اراک دو جانبه و مثبت ارزیابی کرد و گفت: این رابطه ی دو جانبه شهرداری و نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی در طی سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

وی گفت: بحث برخورد با ترافیک یک بحث عمومی است و همه باید در این زمینه کمک کنند بخشی از این کار مربوط به شهرداری و بخشی مربوط به راهنمایی و رانندگی و بخشی مربوط به شهروندان می‌باشد که این مهم جز با تعامل میان تمام این مجموعه امکان‌پذیر نیست.

میری در خصوص طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک گفت: بخشی از این طرح انجام شده که امیدواریم در سفر سوم پر خیر و برکت رئیس جمهور محترم اعتبار قابل توجهی برای این موضوع در نظر گرفته شود.

سیدمرتضی میری با تاکید بر آموزش حین خدمت گفت این آموزش ها برای هر حوزه ای لازم و ضروری است اما به علت ارتباط نزدیک و مستقیم شهرداری با شهروندان نیاز به اینگونه آموزش ها افزایش می یابد.

وی با توجه به این نکته که شهر اراک به زودی به کلان شهر تبدیل خواهد شد گفت: شهر اراک پس از تبدیل شدن به کلان شهر نیاز به معاونت ترافیک خواهد داشت و زمانی که چارت اداری اجازه این مسئله را بدهد مدیریت شهری نسبت به ایجاد این معاونت اقدام خواهد کرد و شهر اراک آنقدر گسترده است که یک حوزه تخصصی در خصوص ترافیک داشته باشد.

وی گفت: طرح ۵۵ متری یا طرح بزرگراه امیر کبیر قطعا نیاز به تقاطع‌هایی دارد که اتصال این بلوار با این تقاطع‌ها سبب می‌شود ترافیک در هسته‌ی مرکزی شهر کاهش یابد و مسافرت‌های درون شهری سریعتر تخلیه شود.

میری خاطر نشان کرد: باید کاری کرد که مسافرت‌های درون شهری به حداقل خود برسد چرا که بزرگراه امیرکبیر هم ظرف ده سال آینده مثل خیابان حضرت امام(ره) اشباع می‌شود.

شهردار اراک یکی از معضلات ترافیکی شهر اراک را ورودی شهرک فاطمیه خواند و گفت: با تعریف رینگ‌های ارتباطی ۶۰ درصد از مشکلات ترافیکی این منطقه نیز حل خواهد شد.

سید مرتضی میری با تاکید بر مستندسازی و مکتوب نمودن اقدامات شهرداری تصریح کرد: مکتوب نمودن اقدامات صورت گرفته قضاوت در راستای عملکردها را آسان‌تر می‌کند. وی ادامه داد: یکی از وظایف عمده‌ی مدیریت شهری مکتوب نمودن فعالیت‌های صورت گرفته می‌باشد و در این راستا در شهرداری اراک اقدامات موثری صورت پذیرفته است.


پا نوشت مرکزی دیلی:

«بالاخره ما که متوجه نشدیم چرا اینقدر دیر قرار است شهردار و شهرداری به معضل ترافیک شهر اراک فکر کند! البته از حرفهای پراکنده شهردار اراک متوجه نشدیم بافت شطرنجی چه ربطی به عدم عمل به وظایف قانونی شهرداری در حل مشکل ترافیک دارد!

از پراکنده گویی های ایشان اصلا مشخص نیست قرار است مجموعه شهرداری با چه ابزاری ترافیک را روان سازی کند! میخواهیم با استفاده از عبارت مبهم فرهنگ سازی وقت تلف کنیم یا برنامه جدی و واقعی برای حل این معضل وجود دارد؟ اصلا هنر نیست از ابتدا و بصورت اصولی توضیح دهند که چرا تا کنون به وظایفشان عمل نکرده اند؟! البته لازم نیست با هزینه هنگفت بفهمیم اراک ترافیک مقطعی دارد کافی بود از راننده های تاکسی سوال کنند اما ایشان باید بعنوان کسی که قرار بوده متخصص امور مدیریت شهری باشند توضیح بدهند حالا برای این پیک ترافیک باید چه کرد؟

فرهنگ ترافیک که برای این شهر ترافیک هوشمند و پارکینگ شهری نمی شود؟ با حلوا حلوا که ناوگان شهری تقویت نمی شود! بنظر می رسد با این حرفها قصد وقت تلف کردن داشته باشید که باید بدانید مردم خیلی بهتر از من و شما این حرفها را می دانند اما دانستن کافی نیست! قشنگ حرف زدن هم کافی نیست بلکه لازم است در ابتدا ثابت کنید اینها که می فرمایید طرح کارشناسی است و پشتوانه تئوریک دارد که عموما طرحهایی اینگونه نداشته اند!

ناتوانی شهرداری در اجرای طرحهای بزرگ متاسفانه اثبات شده و صرفا با اعتبار مشکلی حل نمی شود .بنظر می رسد که مشکل از سوء مدیریت در بخش مدیریت شهری است که تا بحال متاسفانه مورد اغماض مسئولین ارشد استان قرار گرفته است!

بهرحال مردم این شهر مظلوم چشم به اقدامات مدیریت شهری دارند که متاسفانه حتی در برهه های کوتاه مدت هم موفق نشدید با تدبیر مشکلات را موقتا حل کنید حال چگونه انتظار دارید مردم به شما اعتماد کنند تا در دراز مدت و با یک پروژه چند ساله این مشکل را حل کنید؟ بنظر می رسد بهتر است قبل از هر چیز مدیریت شهری و بخصوص شهرداری اراک اعتماد از دست رفته شهروندان را دوباره بدست آورد. امیدواریم تجربه های تلخ این چند ساله در زمینه مدیریت شهری دیگر برای این شهر تکرار نشود».

۱ نظر:

ناشناس گفت...

شتر در خواب بيند پنبه دانه. اين مديريت شهري كه از پس چند تا ميوه و سبزي فروش مركز شهر كه علنا سد معبر كرده و باعث آلودگي و زشتي مركز شهر مي شوند بر نمي آيد چطور مي خواهد بزرگراه 55 متري در وسط شهر بسازد؟