۱۳۸۹ آذر ۱۴, یکشنبه

حمام تاریخی اراک؛ انباری زباله ها شده است


مجموعه تاریخی بازار اراک
«امید استان»: حمامی که ظاهرا دهها متولی دارد ولی هیچ کس را ندارد. صندوق عمران وابسته به اداره اوقاف، شهرداری، شورای شهر و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هرکدام داعیه دار سهم میدان ارگ اراک هستند اما چه کسی می خواهد به مجموعه تاریخی که در قطب شهر واقع شده و خواهد توانست نظر گردشگران را به خود جلب کند را ساماندهی کند سوالی است که در هاله ای از ابهام قراردارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار امید استان در خصوص پیشینه این مجموعه تاریخی گفت: مجموعه میدان ارگ حکومتی (سلطان آباد قدیم ) توسط تصویر ذهنی مهندس اردلان به نقاشی کشیده و اجرا شده است.

غلامحسین فرمهینی فراهانی افزود: سوابق تاریخی منطقه ای که در حال حاضر رستوران سنتی شده است نشان می دهد که بلدیه (شهرداری ) سلطان آباد در دو طبقه وجود داشته که در حال حاضر تنها یک طبقه آن باقی مانده است.

وی با بیان اینکه در کنار بلدیه، حمام تاریخی در اواخر دوره قاجار و در زمان فتحعلی شاه احداث شده است تصریح کرد: این حمام نسبت به حمام های تاریخی سطح استان از تزئینات وابسته و معماری چشم نمی خورد ولی در نوع خود با ارزش است.
فراهانی با تاکید بر اینکه تا آخر امسال این حمام در ردیف آثار تاریخی استان قرار می گیرد تصریح کرد: در حال حاضر پروسه ثبت تاریخی حمام در حال پیگیری است.

وی در خصوص واگذاری و استفاده حمام گفت: بنابر قانون سوم و چهارم توسعه در ماده ۱۶۶ و ۱۱۵ شورای شهر نیز در حفظ و احیای آثار تاریخی سهم دارد.

وی ادامه داد: رئیس شورا موظف است دو برابر محدوده تاریخی، برای مرمت و احیای بافتهای تاریخی هزینه کند.
فراهانی با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی آمادگی تغییر کاربری و واگذاری به بخش خصوصی را دارد تصریح کرد: این ملک موقوفه است و بخشی از آن در اختیار صندوق عمران است.
وی تصریح کرد: میراث فرهنگی مشروط بر حفظ و نگهداری اصل بنا می‌تواند با تغییر کاربری و تبدیل حمام به قهوه خانه موافقت کند.

پرویز خاکسار کارشناس اوقاف نیز با بیان اینکه از ضلع غربی تا شمالی ارگ حکومتی اراک به شماره های ثبتی ۲۹-۳۰، ۴۵، ۴۸، ۴۹،۵۹ و ۶۰ از سوی وارث مرحوم بیات، فروغ اشرف قهرمانی، وارث اشرف الدوله و سید محسن، سید رضا و سید تقی وقف شده است تصریح کرد: بخشی از این مجموعه در وقف آموزش و پرورش و بخشی دیگر نیز توسط صندوق عمران وابسته به اداره اوقاف خریداری شده و در حال حاضر به یک نفر اجاره داده شده است.

هرچند که هنوز متولی سرو ساماندهی به حمام مشخص نشده است و معلوم نیست سود اجاره این مکانها به جیب چه کس یا کسانی سرازیر می شود اما علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد شاید این حمام از تزئینات منحصر به فردی برخوردار نیست اما همین مجموعه، گذشته اراک را به عنوان شهر به اثبات می‌رساند، برج شیشه را که بواسطه تزئینات کاشیکاری بکار رفته در آن نزد مردم به شیشه معرف بود تخریب شد، بازار اراک را نیز با نظرات کارشناسی نشده از حالت اولیه خارج کردیم پس هم اکنون که این حمام زباله‌دان شده و در حال خاک خوردن است به فریادش برسیم.

۱ نظر:

علیرضا گفت...

صحبت هایی با آقای امین ((( مدیر وبلاگ شن سا دلان )))

آقا امین دیدی همه حرفات باد هوا بود

چه قدر گفتیم این تیم متعلق به اراک نیست و شما هر دفعه گفتید اگه شن سا قهرمان بشه ,, جام باشگا های آسیا در اراک برگزار میشه .....

حالا که خودت تیتر زدی که مدیر عامل نامه زده به کنفدراسیون آسیا تا جام باشگاه های بانوان آسیا در تهران برگزار بشه .........

واقعا براتون متاسفم

واقعا

واقعا

یادمه خودتون مدام با زدن مطالبی با عنواین مختلف :: از لطف مهندس مرتضوی به فوتبال اراک ( بانوان ) می گفتید .

یادمه ما هم مدام می گفتیم .. که در این تیم شن سا هیچ بازیکن خانوم اراکی نیست . یادمه بهتون می گفتم چرا تیم دیدار دوستانشو در ساوه با تیم ملی بازی کرد . یادمه بهتون گفتیم که چرا تیم برای فقط برگزاری بازیهاش میاد اراک و هتل و خوابگاه و دفتر باشگاهش تو ساوه و تهران و کارخانه شن سا هم که جاده ساوه بوئین زهراست ..... یادمه و یادمه و یادمهه

یادمه سال قبل هم آقای مرتضوی قول دادن زمستون پیش مسابقات 4 جانبه بین المللی با حضور تیم های بزرگ پرتغالی و اسپانیایی در حضور شن سا در اراک و تهران به طور مشترک برگزار کنن ( بنفیکا - رئال مادرید و .... )

و شما مدام نظرات ما رو سانسور کردید .....

حالا ببینید نتیجشووو

در ضمن آیا اصولا جمهوری اسلامی ایران می تونه فوتبال چمنی بانوان رو در سطح آسیا برگزار کنه ؟؟؟؟ بحث لباس و حجابشو می گم

آهای انسانهای منصف حالا خودتون خداییش قضاوت کنید ....
این از بخش دولتی و اینم از بخش خصوصی