۱۳۸۹ آذر ۳۰, سه‌شنبه

امروز سه شنبه؛ یکصد و دهمین روز سال با هوای آلوده در اراک


هوای آلوده اراک در روزهای گذشته
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: شاخص کیفیت هوای شهر اراک روز سه شنبه در شرایط هشدار قرار گرفت.

امیر انصاری در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: به دلیل پایداری هوای حاکم بر جو و سرعت ناچیز باد ، میزان آلاینده های هوا به ویژه ذرات معلق در ساعات اولیه بامداد امروز فراتر از استانداردهای زیست محیطی است.

وی افزود:میانگین غلظت ذرات معلق در هوای شهر اراک در بامداد امروز ۱۴۴واحد گزارش شده است و در سال جاری برای یکصد و دهمین روز ناسالم و آلوده است در حالی که طبق استانداردهای جهانی حتی یک روز با شاخص های کیفیت هوای ناسالم برای سلامتی مضر است.

وی گفت: براساس نقشه های پیشیابی هوا پایداری هوای حاکم بر جو تا چند رورز آینده ادامه دارد که این مهم شرایط آلایندگی را در منطقه نگه می دارد.
وی گفت: با توجه به افزایش تعداد تردد درساعات میانی روز ، احتمال افزایش غلظت آلاینده ها در هوای اراک پیش بینی شده است.

شایان ذکر است که هفته گذشته نیز اراک شاهد شانزده روز متوالی با شاخص آلایندگی هشدار بود که سه روز مدارس را به تعطیلی کشاند.

در سومین سفر دولت به استان مرکزی که طی ماه اخیر انجام شد مصوباتی مبنی بر تشکیل کارگروهی ویژه به منظور تصمیم سازی  اساسی برای آلودگی هوای اراک به تصویب رسید.
مطالعات بیانگر آن است که صنایع آلاینده و ترافیک و تردد خودرو به شکل مساوی در آلودگی هوای این شهر سهم دارند.

در دولت نهم طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک به تصویب رسید که به خاطر محدودیت اعتبارات روند اجرای پروژه های پیش بینی شده آن در بخش ایجاد تقاطع های غیرهم سطح و اصلاح نواقص ترافیکی، گسترش فضای سبز ، دوگانه سوز کردن و رفع نواقص فنی خودروها و … در حد انتظار نیست.

اراک با حدود ۶۵۰ هزار نفر جمعیت دارای شرایط جغرافیایی ویژه ای شامل محصور شدن از سه سمت با ارتفاعات و همجواری با کویر است که این مهم به ویژه در فصل سرما شرایط دود مه و وارونگی هوا را سبب شده و آلایندگی را تشدید می کند.

هیچ نظری موجود نیست: