۱۳۸۹ شهریور ۲۸, یکشنبه

هدفمندسازی یارانه ها و نگرانی صاحبان صنایع استان

مهر: نگرانی صاحبان صنایع کوچک و بزرگ از ضرر احتمالی حوزه کاری خود با نزدیک شدن به مرحله اجرای هدفمندسازی یارانه ها افزایش می یابد و به گفته کارشناسان اقتصادی شوک ناشی از اجرای آزادسازی حاملهای انرژی نگرانی صنایع استان را روز به روز بیشتر می کند.

به گزارش خبرنگار مهر در اراک، فارغ از مترقی بودن طرح هدفمندسازی یارانه ها برای اقتصاد ایران، نبود برخی زیرساختها به خصوص در حوره صنایع، نگرانی صنعتگران را در پی داشته است و آنچه به این نگرانی اضافه می کند اطلاعات کم آنان در زمینه کم و کیف اجرای این طرح است ...
 
... نگرانی ها دور از انتظار نیست زیرا وعده دولت برای ارائه بسته حمایتی برای این بخش در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. وعده‌ای که حداقل صنعتی‌های استان مرکزی نمی‌توانند آن را باور کنند یا به درستی اجرای این بسته حمایتی که قرار است بصورت کمکهای بلاعوض یا از طریق تسهیلات بانکی ارائه شود با دیده تردید می‌نگرند.

ذهن مدیران صنعتی از اجرای طرح روشن نیست

رئیس انجمن عایقهای رطوبتی استان با تاکید بر اینکه اصل هدفمندسازی یارانه‌ها مورد تایید است، افزود: دولت می‌گوید برای نوسازی و بازسازی واحدها و اصلاح اقتصاد می‌توانید تسهیلات دریافت کنید اما تا زمانی که ذهن یک مدیر با اموراتی چون نامشخص بودن قانون کارگری، تعدیلهای نیرو و.. درگیر است زمانی برای بهبود باقی نمی‌ماند و  مدیر نمی‌تواند به نوسازی و بهسازی واحد صنعتی فکر کند.

رئیس انجمن سنگبریهای محلات نیز با تاکید بر اینکه هدفمندکردن یارانه‌ها و افزایش قیمت حاملهای انرژی صنعت سنگ را تحت تاثیر قرار می دهد، اظهار داشت: متاسفانه نقاط ابهام و تهدیدهای زیادی در این طرح برای صنعتگران وجود دارد.

حسین سروش اضافه کرد: سالهای گذشته نیز دولت قول همکاری به ارائه تسهیلات توسط بانکها را داده بود اما بانکها هم مشکلات خاص خود را داشته و از ارائه تسهیلات کوتاهی کردند.

طرح باید ابتدا به صورت آزمایشی در مختصات کوچک اجرا می شد

اجرای آزمایشی هر طرح می تواند اجراکنندگان آن را با نقایص و نقاط مثبت آشنا کند تا ضمن تقویت مزیت ها، برای نقاط ضعف چاره جویی شود.

سروش هم معتقد است بهتر بود این طرح، ابتدا در یک شهر به صورت پایلوت اجرا می‌شد و اثرات آن مورد ارزیابی قرار می‌گرفت و سپس در کل کشور و بخش صنعت اجرا می‌شد.

وی اضافه کرد: تقاضا این است آزادسازی حاملهای انرژی با تامل بیشتری انجام شود زیرا ااشتباه در این بخش، تبعات آن را خیلی سنگین خواهد کرد.

زیرساختهای اجرای طرح کافی نیست

رئیس انجمن صنایع ریلی استان نیز با بیان اینکه ابتدا باید زیرساختها اصلاح شود، می‌گوید: ابتدا باد زیرساختهای تولید بهبود پیدا می‌کرد و سپس این طرح به مرحله اجرا می‌رسید.

سید رحمان میرنظامی با اشاره به تجربه‌های کشورهای پیشرفته اضافه کرد: در این کشورها وسایل حمل و نقل عمومی را گسترش داده و آن را به صورت آسان و ارزان در اختیار مردم قرار می‌دهند و سپس قیمت بنزین را آزاد می‌کنند.

وی تصریح کرد: اما در ایران بدون اینکه قیمت خودرو را کاهش دهند و وسایل خودروی عمومی را حداقل در شهرهای پرتردد افزایش دهند قیمت بنزین را واقعی می‌کنند.

وی همچنین گفت: طرح هدفمندسازی یارانه‌ها و کاهش مصرف انرژی باید ابتدا در دولت ایجاد می‌شد.

با همه دغدغه هایی که صاحبان صنعت در استان مرکزی به عنوان استان صنعتی مهم کشور دارند رئیس سازمان صنایع و معادن افق اجرای این طرح را روشن ترسیم می کند و معتقد است دولت برای کاهش فشارها به صنعتگران راهکارهایی را در نظر گرفته است.
 
هدفمندسازی فرصتی برای پیشرفت و رقابت پذیری صنایع

وی اجرای این طرح را فرصتی برای پیشرفت و توسعه و رقابت پذیر شدن صنایع در زمینه تولید، فروش و صادرات می داند.

او با اشاره به اینکه انرژی و افزایش بهای آن مهمترین دغدغه صنعتگران است، گفت: هدفمندکردن یارانه‌ها به عنوان فرصتی برای صنایع کشور برای جبران محدویتهای انرژی است.

علیرضا زاوشی اظهار امیدواری کرد: بخشی از انرژی که به سبب افزایش قیمت و رعایت صحیح الگوی مصرف در کشور ایجاد می‌شود را می‌توان در سطوح مختلف صنعتی و تولیدی کشور به مصرف رساند.

وی با اشاره به تاثیرات غیرمستقیم ناشی از افزایش بهای انرژی بر صنایع خاطرنشان کرد: مطالعات در این زمینه‌ از سوی وزارت صنایع و معاون به مراکز استان‌ها محول شده است.

بازسازی صنایع در دستور کار هدفمندسازی

زاوشی در خصوص راهکارهای ارائه شده برای کمتر شدن تاثیرپذیری صنایع از افزایش بهای انرژی، معتقد است: بازسازی و نوسازی تجهیزات خط تولید و بهره‌گیری از تکنولوژی جدید در راستای افزایش بهره‌وری و افزایش توان تخصصی نیروی انسانی شاغل در واحدهای صنعتی در دستور کار سازمان صنایع و معادن به منظور کاهش نرخ تاثیرپذیری قرار دارد که در قالب اعطای تسهیلات ارزان قیمت و بلاعوض از سوی دولت به مرحله انجام می‌رسد.

مصرف بی‌رویه و ناکارآمد انرژی در بخش خانگی کشور سبب شده تا امروز بیش از 44.6 درصد انرژی در حوزه خدمات و خانگی به مصرف برسد و این در حالی است که سهم صنایع کشور تنها 24.4  درصد از این میزان است.

در حال حاضر 33 درصد یارانه‌ پرداختی در حوزه انرژی در بخش خانگی، 42 درصد در بخش حمل و نقل و 17 درصد در بخش صنعت و معدن مصرف می‌شود و مقرر شده درآمد طرح هدفمندسازی یارانه‌ها 50 درصد به صورت مستقیم به مردم، 30 درصد به بخش تولید و 20 درصد مابقی در توسعه عمرانی هزینه شود و به صورت پلکانی در مدت پنج سال قیمت حاملهای انرژی واقعی شود.

امید دادن مسئولان

هرچند که از بالاترین مقام اجرایی استان شامل استاندار و نهادهای مرتبط هرکدام با ایراد سخنانی به مردم نویدهایی داده‌اند اما مردم به خصوص صنعتگران نگران آینده هستند.

ابوالفضل کریمی افزود: این طرح منطقی کردن مصرف کالاهای یارانه ای و جلوگیری از قاچاق کالا، تشویق و توسعه سرمایه گذاری داخلی و حمایت های عادلانه در این بخش، جایگزینی تدریجی طرح رفاه اجتماعی به جای پرداخت یارانه، تامین منابع سرمایه گذاری زیربنایی و محرومیت زدایی، توسعه اشتغال مولد و مدیریت موثرمصرف را از مزایای قانون هدفمندکردن یارانه ها است.

معاون امور اقتصادی و دارائی استان مرکزی نیز در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا صنایع در این هدفمند سازی متضرر خواهند شد، گفت: دولت برای حمایت از  صنایع بسته های حمایتی را پیش بینی کرده است و قسمتی از سود یارانه ها به صورت کمک بلاعوض به آنها تعلق خواهد گرفت.

داوود غفارپور با اشاره به بسته های حمایتی دولت گفت: این بسته ها علاوه بر صنایع و معادن شامل بخشهای کشاورزی، حمل ونقل درون شهری و برون شهری، بسته حمایتی کشاورزی، بهینه سازی انرژی در واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهها، بهینه سازی انرژی در نیروگاهها و شرکتهای آب و فاضلاب، تولید نان صنعتی، واحدهای صنفی و کارگاههای تحت پوشش قانون نظام صنفی و قانون تعاون، توسعه خدمات الکترونیکی، شهرداریها و دهیاریها و  صادرات غیرنفتی می شود.

غفارپور اضافه کرد: این آزاد سازی قیمتها در یک سال و به یک باره اتفاق نمی افتد و دولت مکلف است تا پایان برنامه پنجم توسعه و در طی 4 سال این قیمتها را واقعی کند.

بازگشت 50 درصد وجوه حاصله

وی ادامه داد: دولت مجاز است حداکثر تا 50درصد خالص وجوه حاصل از اجراء این قانون را در قالب یارانه در قالب پرداخت نقدی و غیرنقدی، اجراء نظام جامع تأمین اجتماعی برای جامعه از قبیل گسترش و تأمین بیمه های اجتماعی، خدمات درمانی، کمک به تأمین هزینه مسکن، مقاوم سازی مسکن و اشتغال، توانمندسازی و اجرای برنامه‌های حمایت اجتماعی هزینه می کند.

این مسئول اضافه کرد: 30 درصد در قالب کمکهای بلاعوض و 20 درصد مابقی به منظور جبران بخشی از اعتبارات هزینه ای و عمرانی دولت هزینه می شود.

آغازی سخت تر از ادامه...

آغاز از ادامه سخت تر است اینکه ما ایرانیها در مصرف برق، آب، گاز و بنزین بالاترین مصرفها را داریم تردیدی در آن نیست اما آن چیزی که مهم است برنامه‌ریزی برای ایجاد عادت درست مصرف کردن و بدون ضررهای احتمالی به بخشهای تولیدی است. 

۳ نظر:

ناشناس گفت...

سلام برای بار دوم کامنت میدم.
اگه ممکنه یه گزارش تصویری از نقاشیه خیابونی تو اراک تهیه کنید.ببینیم واکنش شهروندان با این نقاشیا چیه!

آدرس اگه بخوای:
www.TaRi1K.blogfa.com

آدرس کارا:حافظیه-میدون حافظ پشت درمانگاه قدس
یا کوی الهیه اطراف هنرستان باهنر.

مرسی.بای

چارسوق اندیشه اراک گفت...

چارسوق اندیشه اراک
تاملاتی در علوم انسانی(فلسفه- جامعه شناسی- انسان شناسی- روانشناسی- نقد فیلم -نقد کتاب)
به روز شد

arg@arak-philosophy.com

http://arak-philosophy.com/

بابک گفت...

درود ناشناس عزیز
درخواست شما را با یکی از عکاسان اراکی در میان گذاشته ام.ایشون هم گفته اند در اسرع وقت در مورد درخواست شما اقدام لازم را انجام می دهند.
بدرود.