۱۳۸۸ اسفند ۲۱, جمعه

خواست مردم اراک:توجه جدی به تالاب میقان


بنا به گزارش ایرنا ؛ در توماری 165 متری خطاب به دولت مردم اراک خواستار توجه جدي و حمايت دولت از تالاب ميقان اين شهر شدند.        

به نوشته ایرنا در اين تومار که در حاشيه همايش بزرگ درختکاري و طبيعت در دره گردوي اراک نصب شده بود ، تالاب ميقان به عنوان يکي از زيستگاه هاي بين المللي پرندگان مهاجر عنوان شده که اينک با تهديدهاي جدي زيست محيطي مواجه شده است.

اين تومار توسط دو تشکل زيست محيطي کيمياي سبز اراک و جبهه سبز استان مرکزي تهيه شده و سه خواسته اصولی را مطرح می کند :

درخواست اصلاح ساختار غيراصولي جاده تالاب ميقان که قلب اين زيستگاه را نشانه گرفته و اکوسيستم منطقه را در بخش شمالي و جنوبي آن تهديد مي کند.

رها شدن پساب فاضلاب شهر اراک در درياچه تالاب ميقان و وجود آلودگي هاي ميکروبي خطرناک در آن به عنوان تهديد ديگر براي اين زيستگاه از ديگر موارد مطروحه در اين تومار است.

اتخاذ تصميم مديريتي به منظور حفاظت از قريب80 گونه پرندگان بومي و مهاجر و گياهان منحصر به فرد در تالاب ميقان از ديگر خواسته هاي امضا کنندگان اين تومار است.

تالاب ميقان اراک در پنج کيلومتري شمال شرقي شهر اراک واقع شده که از 25هزار هکتار وسعت اين تالاب 12هزار هکتار آن درياچه است.

اين تالاب از سال 86 به عنوان منطقه شکار ممنوع تحت مديريت محيط زيست استان مرکزي قرار گرفته و حدود 12هزار قطعه درنا که از پرندگان حفاظت شده جهاني است هر ساله بخشي از مدت کوچ خود را در اين تالاب سپري مي کنند.

هیچ نظری موجود نیست: