۱۳۸۸ اسفند ۲۲, شنبه

آشنایی با استاد فتحعلی واشقانی / زاده اراک


استاد فتحعلی واشقانی در سال ۱۳۰۹ در قریه واشقان از توابع فراهان اراك چشم به جهان گشود.آن زمان نیز خطه فراهان و تفرش وآشتیان همانند ایام گذشته كانون علم و ادب و خاستگاه مردان نامی فرهنگ وهنر ایران بوده است.فتحعلی واشقانی در چنین محیطی به دنیا آمده و پرورش یافته است.

در اوان كودكی نخست به فراگیری قرآن كریم و تحصیلات مكتبی و تمرین خوشنویسی پرداخت.اولین استاد او در خط، شادروان میرزا ذبیح ا..واشقانی بود كه نسبتی نیز با فتحعلی جوان داشت.نخستین سرمشق را میرزا ذبیح ا..بر لوح چوبین با عبارت: «اول كارها به نام خداوند» بر او تعلیم كرد.فتحعلی واشقانی در سال ۱۳۰۷ در كلاسهای آزاد خوشنویسی، نزد استاد سید حسن میرخانی به فراگیری خط نستعلیق مشغول شد.استاد سید حسن و استاد سید حسین میرخانی از بزرگان خوشنویسی معاصر ایران و از عارفان وارسته این عرصه هنری بوده اند.با اقبال بلندی، واشقانی جوان نیز این توفیق را داشت كه از تعالیم این دو استاد بهره مند شود و از بركت وجود هر دو توشه برگیرد.

تعالیم این دو استاد نه تنها درس خط مشق بلكه حكمت و عرفان، صداقت و تقوا و بلند نظری بود و هر آنچه كه اگر كسی در هنر آموختن مورد عنایت قرار ندهد، هنر به معنای واقعی را نخواهد دریافت. او در سال ۱۳۳۵ از واشقان به تهران مهاجرت كرد و در سال ۱۳۳۷ در كلاس های آزاد اساتید خوشنویس مرحوم «سید حسین و سید حسن میرخانی» به فراگیری خط نستعلیق مشغول شد.و به سرعت مدارج هنری و ظرافت ها و صلابت های خوشنویسی را آموخت و در اندك زمانی مورد تأیید اساتیدی چون «سید حسین میرخانی»، «سید حسن میرخانی» و «علی اكبر كاوه» قرار گرفت ... (ادامه مطلب را با کلیک بر روی گزینه زیر بخوایند)

واشقانی از سال ۱۳۴۶ به عنوان مربی و معلم خط نستعلیق در كلاسهای انجمن خوشنویسان ایران به تعلیم هنر جویان پرداخت.این همكاری تاكنون بی وقفه ادامه داشته و عرصه تعلیم این هنر را به زادگاه خویش نیز كشانده است.در طول سالها تدریس، واشقانی هنرجویان بسیاری را تعلیم داده و بسیاری از او تعلیم دیده اند و مدارج عالیه را طی كرده و برخی نیزبه تعلیم شاگردانی همت گماشته اند.فتحعلی واشقانی در سال ۱۳۵۸ رسماً از سوی انجمن خوشنویسان ایران به مقام استاد نستعلیق نایل آمد.

گرچه او راه آموختن را تا امروز نیز ادامه داده و همواره به شاگردانش آموختن و همیشه آموختن را توصیه كرده است.از این جهت كه او كمال خط را طالب است و كمال و حسن را در دایره ادراك انسان نهایتی نمی شناسد.استاد فتحعلی واشقانی از بنیانگذاران انجمن خوشنویسان استان مركزی است كه از بدو تأسیس تا كنون، زحمات فراوانی را در حفظ و تعالی تربیت هنر جویان متحمل شده وچونان چراغی روشنگر راه رهروان این هنر اصیل بوده است.فتحعلی واشقانی پس از پیروزی انقلاب در بهمن ماه ۱۳۵۹ با تأسیس كلاسهای رسمی خوشنویسی در شهرهای اراك، خمین، محلات، دلیجان، آشتیان و تفرش سطح خوشنویسی در این مناطق را ارتقا داد.

در سال ۱۳۶۷ با استناد به آثار قلمی و نمایشگاه و فعالیتهای فرهنگی هنری كه در این سالها از واشقانی به جای مانده بود، نشان درجه یك هنری توسط "سید محمد خاتمی"؛وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استاد اعطا شد همچنین چندی پیش در كنار ۹ نفر از پیشكسوتان صنایع دستی استان مركزی كه زادگاه آنان در این استان است،از واشقانی هم تجلیل و قدردانی شد.

عزت الله ابراهیمی، محمد فراهانی، مهدی ملك زاده، مصطفی هجرتی، عبدالحسین اخوان ملایری، سید كمال میرطیبی، علی بصیرت نژاد، مصطفی اخواص به ترتیب در عرصه رواج نقوش سنتی و نقاشی فرش، نقاشی قهوه خانه ای، مشبك فلز، طراحی فرش، گلیم برجسته، منبت، گچ بری سنتی، نگارگری و تذهیب در كنار فتحعلی واشقانی مورد تجلیل قرار گرفتند.

این هنرمندان از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مركزی مورد تقدیر قرار گرفته و لوح و تندیس نقره دریافت كردند.بی جهت نیست كه خانه صنایع دستی و نگارخانه مهمی را در شهر اراك، به نام استاد «فتحعلی واشقانی» نامگذاری كرده اند.او در سال ۱۳۷۱ به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران جهت اشاعه هنر خوشنویسی به كشور یمن رفت و در سال ۱۳۷۵ نیز به همراه سایر استادان به كشور جمهوری آذربایجان سفر كرد.در طی این سالها نیز استاد واشقانی در كنار استاد غلامحسین امیرخانی، استاد كیخسرو خروش، استاد عباس اخوین، استاد محمد سلحشور، استاد صداقت جباری و...جزو هیأت داوران انجمن خوشنویسان ایران در زمینه خط نستعلیق بوده است.

كلك مشكین ۱ و ،۲ چشمه خورشید، آیت مهر، ترجمه كامل قرآن كریم، نام حق جلی قلم و دیوان حافظ از جمله آثار و تألیفات مهم استاد واشقانی است. همچنین در كلیه مكتوبات منتشر شده انجمن خوشنویسان، آثاری از این استاد گرانقدر به چاپ رسیده است.


منبع : روزنامه ایران

هیچ نظری موجود نیست: