۱۳۸۹ دی ۲۸, سه‌شنبه

رسانه ی میلی و نام «اراک»


در اوایل هفته ی جاری نمایندگان 5 کشور در غیاب نمایندگان طرفهای اصلی در پرونده اتمی ایران (روسیه؛ چین؛ اتحادیه اروپا) به اراک سفر کردند تا از مجتمع آب سنگین و راکتور 40 مگاواتی اراک بازدید کنند.

صدا و سیمای استانی که به حق باید بر آن نام «رسانه ی میلی» گذاشت در پوشش خبر این بازدید به جای استفاده از نام رسمی این مجتمع «مجتمع آب سنگین اراک» از آن با عنوان «مجتمع آب سنگین خنداب» نام برد.

این در حالی است که در یک جستجوی ساده میان منابع خبری فارسی و غیر فارسی زبان و در موتورهای جستجو گر اینترنتی نام «خنداب» بر روی مجتمع آب سنگین نیست و منابع غیر فارسی مانند رسانه های انگلیسی زبان از این مجتمع به عنوان «Arak heavy water» یاد می کنند و نگارنده به عنوان مترجم و خواننده گزارشهای رسانه های انگلیسی زبان هیچگاه به نام «خنداب» برنخورده است.

متاسفانه رسانه ی میلی استان در این موضوع نیز از سوی مخاطبان نمره ی قبولی نگرفت و مطمئنا با ادامه این روند از مخاطبان کم شمار صدا و سیمای استان مرکزی باز هم کاسته خواهد شد.

«مرکزی دیلی» در واکنش به این رویکرد رسانه ی میلی در مطلبی می نویسد «بنظر شما اینکه سیمای آفتاب استان مرکزی از عبارت آب سنگین خنداب برای آب سنگین اراک استفاده کند آنهم در حالیکه تمامی بخشهای خبری رسانه ملی منجمله شبکه های یک و دو و سه و چهار و شبکه خبر از عنوان اراک برای این مجتمع استفاده می کنند چه مفهومی را به ذهن مخاطب دقیق و نکته سنج متبادر می نماید؟».

مرکزی دیلی در ادامه با اشاره به اینکه برخی حتی تلفظ صحیح نام «خنداب» را نمی دانند می نویسد «اولین تحلیلی که در این زمینه وجود دارد اینست که مدیران خبری شبکه آفتاب استان مرکزی حتی در خود این استان از بردن نام یک برند بین المللی و ملی خجالت می کشند و ترجیح می دهند نام ناشناخته خنداب را بجای اسم مرکز استان آفتاب بکار ببرند».

پایگاه خبری تحلیلی استان مرکزی در پایان به تغییر نام صنایع نفتی پتروشیمی و پالایشگاه اراک به شازند پرداخته و نوشته است «باز هم اراک تنهاست.شهری که بی منت برای غریبه ها ( چه هم استانی باشند و چه از بیرون استان ) آغوش باز کرده است و به سبب همین غریبگی هاست که عزیز ترین هویت هایش را برای این میهمانان خرج می کند و البته در قبال این هزینه هنگفت این میهمانان ناخوانده هم هیچ حس مسئولیتی در قبال این شهر ندارند و دلشان برای آن نمی تپد چرا که فردا روزی فرا می رسد که بخواهند از این شهر رخت بربندند و به موطن اصلی خود بازگردند و دوباره این شهر بماند و آلودگی و شلوغی و آشفتگی فرهنگی و باز هم میهمانان غریبه ناخوانده».

در پایان ذکر این نکته الزامیست که هدف از این واکنشها و انتقادات قطعا متوجه هم استانی های عزیز ساکن در شهرستان خنداب نیست.

هیچ نظری موجود نیست: