۱۳۸۸ بهمن ۲۹, پنجشنبه

به فکر روزنامه ای برای اراک و استان باشیم!


برخی اهالی فرهنگ و هنر از این گلایه می کنند با اینکه استان مرکزی و شهر اراک خاستگاه بسیاری از چهره های سیاسی و فرهنگی دوره های گذشته و معاصر ایران بوده است اما این استان وبه خصوص اراک به عنوان استان و شهری صنعتی در کشور شناخته می شوند و به جنبه فرهنگی آن کم توجهی شده است. یکی از جنبه های کار فرهنگی در هر شهر ؛ استان و کشوری روزنامه نگاریست.

اگرچه استان مرکزی و شهر اراک تعداد زیادی هفته نامه دارد و برخی از آنها واقعا در سطح بسیار بالایی کار می کنند اما این استان هنوز شاهد چاپ یک روزنامه نبوده است. البته باید این نکته را در نظر گرفت که فعالیت مجازی روزنامه نگاری در سطح شهر اراک بسیار بیشتر از فعالیت در عرصه چاپ و نشر است. ما وب سایتها و وبلاگهای بسیار فعال ؛ قدیمی و با سطحی بالا در این عرصه داریم. اراک آنلاین ؛ مهرورزان اراک ؛ پایگاه خبری مرکزی دیلی ؛ فتوبلاگ اراک ؛ وبلاگ امید جعفرنژاد و... از این دست پایگاهها هستند که نویسندگان آنها هم در عرصه دیداری و هم در عرصه مجازی مشغول به اطلاع رسانی و انتشار اخبار و تحلیل خبری و عکاسی هستند.

ما در عرصه چاپ و نشر هفته نامه نیز هفته نامه های وزینی داریم مثل نامه امیر ؛ عطر یاس ؛ وقایع استان ؛ میلاد مرکز و ... که خبرنگاران و نویسندگان خوب و کار آشنایی دارند.

اما جای یک روزنامه که هر روز بر دکه های روزنامه فروشی شهر و استانمان بنشیند خالی است و بنده شخصا به خاطر زندگی و کار در شهرهای مختلف از این دست روزنامه ها در شهرهای کوچک و بزرگ زیاد دیده ام و جای خالی آن را در شهر خودم احساس می کنم.

همین شهر همسایه ما ؛ همدان دارای چندین روزنامه است که هم به انتشار اخبار و دیگر موضوعات استانی می پردازد و هم به انعکاس اخبار داخلی و خارجی کشور. مگر شهر ما از دیگر شهرهای ایران چه کمی دارد. مگر ما مدعی شهر و استانی فرهنگی نیستیم. مگر ابراهیم دهگان ها و امیر کبیر ها در شهر ما زاده نشده اند. پس بیایید گرهم آئیم و برای شهرمان کاری بزرگ انجام دهیم. می دانم که برخی زیر ساختها هنوز در این استان و شهر اراک برای این کار فراهم نیست اما ما باید با همکاری یکدیگر این موانع را از سر راهمان برداریم.

۱ نظر:

امید گفت...

من هم موافق این کارم و هر کاری از دستم بر بیایید انجام می دهم چون مطمئنم وجود چنین روزنامه ای قطعا به سود شهرمان خواهد بود.